האסלאם מבוא להסטוריה של הדת - קורס 10432
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 12 |
מקצוע | היסטוריה וארכיאולוגיה |
קורס | האסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת |
מילות מפתח | ממ"ן 12 - האסלאם מבוא להסטוריה של הדת - קורס 10432 - האוניברסיטה הפתוחה |
ציון | 96 |
שנת הגשה | 2022 |
מספר מילים | 3215 |
מספר מקורות | 1 |
תקציר העבודה
חלק א
שאלה 1
1. מבוא
א. מותו של הנביא גרם למשבר בקהילה האסלאמית שלא הייתה ערוכה לכך. חלק מהמאמינים בכלל לא האמינו שהנביא מת כאשר לפי המסורת קם עומר אבן אלח'טאב וטען שמוחמד הוא שליח אללה ואינו מת אלא הלך אל אללה כפי שמשה נעלם לארבעים יום וחזר ככה יחזור הנביא ויחתוך את גפיהם של הגברים שטענו שהוא מת.
לעומתו פעל אבו בכר להרגעת הרוחות ובדרשה בפני המאמינים אמר שהנביא מוחמד מת הוא שליח האלוהים והיו שליחים לפניו והאמונה היא האללה שהוא ניצחי ואללה מכיר
2. הרקע ההסטורי לאירוע הפתנה
א. עם מותו של הנביא בחירת היורש עמדה בוויכוח בין שני צדדים המהאג'רון והאנצאר.
המהאג'רון טענו כי הם הראשונים שנתנו את אמונם בנביא וקיבלו עליהם את האיסלאם
שאלה 2
1. מבוא
א. התחלת השיעה בעלת זיקה מהותית למאורעות הפוליטיים סביב מותו של הנביא מוחמד והשאולה הגדולה מי יירש אותו. עפ"י המקורות ההיסטוריים הסונים הנביא מת מבלי להשאיר יורש ויתרה מזו את הדרך בה ייבחר יורש שינהיג את האומה המוסלמית. לאחר מאבק כוחות קצר התחילה תקופת 4 הח'ליפים יישרי הדרך שהראשון היה חותן מוחמד אבו בכר אלצדיק, השני עומר בן אלח'טאב והשלישי עות'מאן אבן עפאן. התכונות ואופן הבחירה של שלושת הח'ליפים הראשונים שימשו מודל לקביעת דיני העברת השלטון באסלאם ולהגדרת מעמדו ותפקידיו של השליט.
חלק ב – מושגים
1. "מלחמות השיבה":
מותו של הנביא בשנת 632 גרם למשבר באומה האיסלאמית הצעירה. השבטים של חצי