החברה הערבית בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2019
מספר מילים 2544

תקציר העבודה

שאלה 1:
א.
מערכת החינוך הערבית שהייתה קיימת לפני הקמת המדינה עברה לשליטתה ולאחריותה של מדינת ישראל.
הממשל הצבאי שקיבל את השליטה נקט במגוון אמצעים להידוקה, זה בא לידי ביטוי בבחירת המורים, התערבות בניהול, פיקוח על התכנים הנלמדים ועוד.
בחירת המורים נעשתה על פי הקריטריונים שקבע הממשל הצבאי וכל מועמד היה חייב לעבור את אישורו.
היו מספר קריטריונים בבחירה, למשל איסור עיסוק בפוליטיקה, אישור מטעם השב"כ כי המועמד אינו מסוכן ביטחונית והמלצה של משתפי הפעולה מיישובו של המועמד כי הוא עומד בדרישות.
השפעתה של השיטה על המערכת הייתה הרסנית – מורים רבים הגיעו לתפקידי הוראה לא על בסיס כישרונם או הידע שברשותם, אלא על בסיס שיקולים ביטחוניים, דבר שהוריד את רמת ההוראה בבתי הספר הערביים בצורה ניכרת ביחס לבתי הספר במגזר היהודי.