החברה הערבית בישראל
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 14 |
מקצוע | מדעי המדינה ויחבל |
קורס | החברה הערבית בישראל |
מילות מפתח | 10657, החברה הערבית בישראל, החברה הערבית בישראל ממן 14, ממן 14 |
שנת הגשה | 2019 |
מספר מילים | 2544 |
תקציר העבודה
שאלה 1:
א.
מערכת החינוך הערבית שהייתה קיימת לפני הקמת המדינה עברה לשליטתה ולאחריותה של מדינת ישראל.
הממשל הצבאי שקיבל את השליטה נקט במגוון אמצעים להידוקה, זה בא לידי ביטוי בבחירת המורים, התערבות בניהול, פיקוח על התכנים הנלמדים ועוד.
בחירת המורים נעשתה על פי הקריטריונים שקבע הממשל הצבאי וכל מועמד היה חייב לעבור את אישורו.
היו מספר קריטריונים בבחירה, למשל איסור עיסוק בפוליטיקה, אישור מטעם השב"כ כי המועמד אינו מסוכן ביטחונית והמלצה של משתפי הפעולה מיישובו של המועמד כי הוא עומד בדרישות.
השפעתה של השיטה על המערכת הייתה הרסנית – מורים רבים הגיעו לתפקידי הוראה לא על בסיס כישרונם או הידע שברשותם, אלא על בסיס שיקולים ביטחוניים, דבר שהוריד את רמת ההוראה בבתי הספר הערביים בצורה ניכרת ביחס לבתי הספר במגזר היהודי.