"חושך שבטו שונא בנו" - ענישה גופנית כאמצעי חינוך לילדים – עמדות פוסקי ההלכה מימי המקרא ועד ימינו
מוסד לימוד | הקריה האקדמית אונו |
סוג העבודה | עבודת סמינריון |
מקצוע | יהדות |
מילות מפתח | היסטוריה, חז"ל, חינוך, יהדות, ילדים, ימי הביניים, מקורות יהודים, מקרא, משנה, משפט ישראלי, ענישה גופנית, תלמוד, תנ"ך |
ציון | 100 |
שנת הגשה | 2022 |
מספר מילים | 8300 |
מספר מקורות | 30 |
תקציר העבודה
מבוא
משחר האנושות נאלצו להתמודד הורים עם חינוך ילדיהם. ישנן גישות שונות ומגוונות לחינוך ילדים כאשר חלק משיטות החינוך כוללות ענישה גופנית בכל מקרה בו ההורה רואה לנכון כי הדבר נחוץ. חינוך ילדים מושפע מגורמים רבים בתרבויות השונות. הוא מושפע ממסורות, חוקים, קהילות, בתי משפט, תקדימים, מפסיקות של פוסקי הלכה דתיים בדתות השונות ועוד. מה הייתה עמדת חז"ל לגבי ענישה גופנית כאמצעי חינוכי כלפי ילדים ? האם היה שינוי בעמדת חז"ל והחברה כלפי פרקטיקה זאת לאורך השנים? על מנת להשיב לשאלות אלו נסקור מספר מאמרים השופכים אור על עמדת בתי המשפט וחז"ל ונתבסס על מקורות ראשוניים מתקופות שונות המעידים על עמדות חז"ל.
עיון מדוקדק במקורות ההלכה והמשפט העברי, כמו גם בספרות המידות והמוסר, מגלה תמונה מורכבת, ממנה ניתן ללמוד על כך שמצד אחד הייתה התנגדות לשימוש בענישה גופנית כשיטת חינוך, גם בעבר וגם בזמן הזה, אך לא ניתן להתעלם מכך שקיימים מקורות בהלכה המצדדים
תוכן עניינים:
מבוא 2
1. עמדת המקרא כלפי הענשה גופנית לצורכי חינוך 2
2. עמדת התלמוד כלפי הענשה גופנית לצורכי חינוך 5
3. סייגים לענישה גופנית בימי הביניים 8
4. סייגים לענישה גופנית בעת החדשה 11
5. ענישה גופנית בראי המשפט הישראלי 14
סיכום 17
רשימת קיצורים 20