בן ציון לציונות

תקציר העבודה

ממן 11

שאלה 1:
1.השכלה יהודית: משה מנדלסון היה אבי תנועה ההשכלה היהודית. מנדלסון היה יהודי
אורתודוקסי שבקיא גם בתורה וגם ב"חכמה זרה" כמו פילוסופיה ומשפטים. תנועה זו היא נגזרת של תנועת הנאורות האירופית, ממנה שאבה חלק גדול מרעיונותיה, אלה פורשו והותאמו לערכי היהדות.
כתוצאה מתנועת הנאורות החלו לעלות רעיונות לפיהם בני אדם נהנים מזכויות שאסור להפר אותן- הזכות לחיים, הזכות לחירות והזכות לקניין. הנאורות עוסקת בשאלות כמו, כיצד מדינה אידיאלית צריכה להתנהל? מה המבנה השלטוני שיהיה למדינה אידיאלית? אלו עקרונות אמורים להתנהל בה? אחד הרעיונות המרכזיים של תקופת הנאורות הוא "האמנה החברתית" שקובעת מעין חוזה לא כתוב בין השליט לנשלטים. בחוזה זה יש לאזרחים זכויות וחובות והחידוש בה הוא שגם לשליטים יש זכויות וחובות. החובה היא לא לפגוע בזכויות האזרחים ואם יעשה זאת, יכולים לסלקו מהשלטון. בתקופה זו מדברים על הפרדה בין דת לבין מדינה. היהודים מתחילים להיות מושפעים מהרעיונות של חופש, חירות ושוויון זכויות ורוצים לשנות את החברה בה נמצאים. תנועת ההשכלה היהודית פעלה לשילובם של היהודים בחברה הכללית. ההשכלה היהודית טענה שמותר ליהודים לקרוא "חוכמה זרה" ולהרחיב את הידע מעבר ללימוד התורה ובכך להשתלב בחברה הנוצרית. הם דגלו בתפיסה של "היה אדם בצאתך ודתי ב ביתך". מנדלסון רצה להביא לשינוי האפליה בזכויות היהודים. הוא טען שהשלטון הגרמני צריך לשנות את החקיקה ולהשוות את מעמד היהודים לשאר האזרחים, אך טען גם שליהודים יש חלק בחוסר השוויון הזה. הוא טוען שהיהודים בעצמם גורמים לראותם כשונים בכך שמפרידים את עצמם משאר האוכלוסייה. הם מתגוררים בשכונות נפרדות, מדברים שפה שונה משאר האוכלוסייה בה חיו ומתלבשים שונה. מנדלסון ניסה להעביר את היהדות מודרניזציה וסיבות אלה הפכו אותו לאבי תנועת ההשכלה היהודית.
……………………………………………………………………….