סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 96
שנת הגשה 2019
מספר מילים 1542
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממ"ן 11 סמסטר 2020א בציון 96
שאלה 1
א. הסבירו את משמעותו של המושג :"צרכים מיוחדים".
ב. הציגו יתרון וחיסרון בסיווג ותיוג אוכלוסיית התלמידים עם צרכים מיוחדים.
ג. ענו לתרגיל המופיע בפרק1.4 .
שאלה 2
בחרו אחת מאוכלוסיות היעד של החינוך המיוחד עליהם למדתם בפרק 3.1 והציעו
עבורה אפשרויות השמה בשתי מסגרות חינוכיות :האחת נבדלת והשנייה משלבת, תוך
התייחסות ליתרונותיהן וחסרונותיהן עבור סוג האוכלוסייה שבחרתם.
שאלה 3
א. כיצד סייעו הגורמים שלפניכם לקידום מעמדם של ילדים עם צרכים מיוחדים:
 וועדת מרגלית, 2000 – לבחינת יישום חוק החינוך המיוחד
 וועדת דורנר" 2009: – הוועדה הציבורית לבחינת מערכת החינוך המיוחד בישראל".
 יעד/ "ספר" ההכלה
שאלה 4
בחרו אחת מן מהגישות ועקרונות העבודה שנלמדו ביחידה 1( פרק 4 , )הציגו את עקרונותיה
המרכזיים ונסו ליישם את עקרונותיה המרכזיים עבור אוכלוסיית הילדים שבחרתם בשאלה 2 .
כיצד יכולה הגישה שבחרתם לתרום לקידומה של אוכלוסיית ילדים זו?

 

שאלה 1

א. המונח " צרכים מיוחדים " :- מבטא נקודת מבט שבאה לכלול תחת קורת גג אחת את כל המוגבלויות והלקויות . בבסיסה מונחת הגישה שהמשותף שביניהם רב מהשונה והדבר החשוב הוא שכל אחד ממצבי המוגבלות וכל אחת מן הלקויות יוצרים אצל האדם צרכים מיוחדים שיש לתת להם מענה . מונח זה מבקש להתרחק מן הגישה הקטגוריאלית על שני היבטיה . לא עוד שימוש במונח " חריגות " ולא התייחסות ללקות ספציפית זו או אחרת אלא הבנה שלאדם יש צרכים שיש לתת להם מענה , ההתייחסות לצרכים של תלמיד עם מוגבלות או לקות כאל צרכים מיוחדים כרוכה באבחון תחילי , בהפעלת תכנית התערבות ובמעקב שוטף אחרי התקדמות . הגדרת הצרכים נעשית על בסיס אישי וכך גם תכנית ההתערבות .

 

ב. סיווג ותיוג :- הם שני צדדים של אותה מטבע וההבחנה ביניהם היא הבחנה תאורטית ולוגית, ולכל אחד מהתהליכים הללו יש משמעויות כבדות משקל מבחינה חברתית ומבחינה גיבוש מדיניות ומתן שירותים.

יתרון לסיווג :- הסיווג מאפשר קביעת זכאות לקבל שירותים וארגון תכניות התערבות ודרכי מניעה וטיפול.

חיסרון לסיווג :- הפרדה בין קביעת הזכאות לקבלת שירותים