ממן 12 – תכנון לימודים , הוראה והערכה – ציון 91
מטלת מנחה (ממ”ן) 12
קורס 10106 תכנון לימודים, הוראה והערכה
יום ד’ סמסטר ג’ 2019
שאלה 1
- הטקסונומיה של בלום הייתה מיועדת לסייע לפיתוח תוכניות הלימודים בהגדרת המטרות ברמות שונות, כלומר, לסייע למורים בהכרת מערכי שיעור תוך הבנה שיש רמות חשיבה שונות של התלמידים בכיתה. בנוסף, רצון לסייע בבניית מבחנים שיבחנו האם המטרות שנקבעו, ברמות שונות של חשיבות התלמידים, אכן הושגו.
טקסונומיה זו מדרגת לנו את המטרות באופן היררכי לפי רמות חשיבה/ הקושי של התלמידים השונים.
מטרותיה של הטקסונומיה היו ליצור שפה משותפת לאנשי המקצוע העוסקים בהצגת המטרות והגדרתן, כלומר, ליצור שפה משותפת בין כל העוסקים בתהליך החינוכי.
- המטרות בטקסונומיה של בלום היו מחולקות ל-6 קטגוריות שונות, מהפשוטה למורכבת.
- ידע– מטרה זו דורשת “לדעת” את הנושא, היא מדגישה את הזיכרון של הלומד בצורה אקטיבית או פאסיבית של רעיונות, עובדות, נושאים, שיטות לימוד ותהליכים.
- הבנה– מטרה זו דורשת מהתלמיד להשתמש בידע שהוא צבר עד כה בצורה בסיסית, כלומר, יכולת של התלמיד להסביר את החומר שלמד.
- יישום– מטרה זו דורשת מהתלמיד לקחת ידע שצבר, להבין אותו ולבסוף ליישם אותו. מטרה זו גורמת לתלמיד לקחת נושאים שלמד בעבר, כלים ללמידה וליישם אותם במצב חדש, כלומר, היכולת של התלמיד להסיק מסקנות והפקת לקחים מהחומר שלמד בעבר.
- אנליזה– מטרה זו דורשת מהתלמיד יכולת לפרק את חומר הלימוד לחלקים שונים תוך כדי הבנת השוני בין חלקים אלו, כלומר, להצביע על השונה/ על העיקר והטפל/ לערוך השוואות בין החלקים שהפריד/ להסיק מסקנות ולהבין את צורת הארגון של החומר הנלמד.
- סינתזה– מטרה זו דורשת מהתלמיד יכולת לחבר את מחדש את חלקי החומר שהפריד, אך בצורה שונה ממה שהיה, לקחת חומרים שונים ממקורות שונים וליצור מבנה חדש. הדגש במטרה זו הוא על התוצר הסופי ועל המקוריות שלו.
- הערכה– מטרה זו דורשת מהתלמיד לשפוט עד כמה התוצר הסופי טוב/ לא טוב. הערכה היא שיפוט ערכם של רעיונות, פתרונות, הצעות, שיטות של התלמיד. הערכה יכולה להיות כמותית או איכותית.
דוגמאות–
- ידע– התלמיד ידע מה ההבדלים בין ז’אנרים בספרות
- יישום– התלמיד יכתוב שיר בחרוזים
- סינתזה– התלמיד יקרא שני טקסטים ועל פיהם יכתוב חיבור.
- הביקורת על הטקסונומיה של בלום היא שהיא לא בהכרח מסודרת בהיררכיה נכונה, כלומר, הקטגוריה יישום, מופיעה בטקסונומיה של בלום בשלב השלישי, אך לעיתים בכדי לממש מטרה זו צריך קודם לבצע את המטרות של אנליזה, סינתזה והערכה, ולכן יישום לעיתים צריך להיות בראש הפירמידה.
בנוסף, כמעט בלתי אפשרי להשתמש בקטגוריות אלו למיון רמת עבודות של תלמידים, כלומר, יש תלמידים שעושים עבודות מתוך הבנה בסיסית של הידע, וישנם תלמידים שעושים עבודות ברמה גבוהה מאוד של אנליזה והערכה, ולכן מיון העבודות לפי טקסונומיה זו מאוד קשה להבחנה אילו מבין 6 הקטגוריות התלמיד השתמש.
ביקורת נוספת על הטקסונומיה של בלום היא שהמטרות אינן מנוסחות על פי כללי ניסוח מטרות התנהגותיות.
מילות מפתח | הוראה והערכה - ציון 91, ממן 12 תכנון לימודים |
מקצוע/ות | חינוך, ממ"נים, סוציולוגיה, עבודה סוציאלית, פילוסופיה, פסיכולוגיה, קרימינולוגיה |
מספר מילים | 1721 |
מספר מקורות | |
שנת הגשה | 2019 |