עבודה סמינריונית - מאפיינים ייחודיים של ילדים מחוננים עם לקויות למידה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 92
שנת הגשה 2023
מספר מילים 9240
מספר מקורות 41

תקציר העבודה

תקציר
בבואנו להגדיר ילדים מחוננים עם לקויי למידה, אנו נתקלים בסתירה בולטת שכן מאפיינהם של שתי ההגדרות הללו נוגדות האחת את השניה. מחוננים יוגדרו על פי גישה מסויימת כילדים הזקוקים לחוויות למידה עמוקות ורחבות הרבה מעבר לאלו המתאפשרות בתוכניות חינוכיות רגילות על מנת לממש את הפוטנציאל הטמון בהם וזאת עקב יכולותיהם האינטלקטואליות הכלליות הגבוהות במיוחד, ולעומתם ילדים לקויי למידה החווים כשלים מגוונים שנגרמו מהפרעות נוירו-התפתחותית וכמו כן מתקיים פער גדול בין…. ועל כן יתקשו להפגין את אותן יכולות אינטלקטואליות גבוהות ויאלצו להשקיע רמות חריגות של מאמץ כדי להגיע או לשמור על… במילים אחרות, ניתן לאמר כי התווית הכפולה בעצם חופפת ל-מחוננות ומוגבלות ועל כן יש צורך לחקור ולהבין את המשמעויות הנסתרות בשל הסתירה הבולטת שבעטייה Ronksley) Pavia & Pendergast 2020).
ילדים מחוננים המוגדרים גם עם לקויות למידה, מכונים לא פעם "בעלי תווית כפולה" או "חריגים פעמיים". מתוך כלל קבוצות הילדים/תלמידים במערכת החינוך תהיה זו משימה די מאתגרת לזהות ולאתר אותם וזאת בשל מורכבות תהליך ההבנה הנידרש מחד ומאידך עקב היותם משוייכים לקבוצה מאוד זנוחה ופחות מטופלת. (Beckmann & Minnaert 2018)
ניתן לאמר כי קבוצת הילדים המחוננים עם התווית הכפולה, נוטים גם להתמודד עם מכשולים פעמיים רבות שכן, הם נאלצים להתמודד עם… ויתר על כן להתגבר על התווית המתנוססת מעליהם של "מחוננים לקויי למידה" שלרוב אינו מובן לא לחבריהם ואף לא לאנשים המטפלים בהם במערכת המחינוך.
לעיתים קרובות הטיפול לו יזכו לא תמיד יהלום את צרכיהם היות וביכולתם להסתיר את קשייהם כך שלא ניתן יהיה לדייק ולתת להם את הטיפול המתאים (Ronksley- Pavia & Pendergast . 2020).
בעבודה זו נבדקה שאלה מרכזית תוך העמקה וניסיון להכיר את השילוב בין מחוננות לבין לקויות למידה אצל ילדים ובהתמקדות על מתן תשובה באמצעות סקירת ספרות בנושא.
שאלת העבודה המרכזית הינה: "כיצד באים לידי ביטוי מאפיינהם הייחודיים של ילדים מחוננים עם לקויות למידה?"
קיימת חשיבות רבת מעלה בנושא הנחקר עקב קשיים רבים של התלמידים בעלי התווית הכפולה…