פסיכולוגיה התפתחותית
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 11 |
מקצוע | פסיכולוגיה |
קורס | פסיכולוגיה התפתחותית: מינקות להתבגרות |
מילות מפתח | מדעי החברה, מטלת מנחה 11, ממן 11, פסיכולוגיה, פסיכולוגיה התפתחותית האוניברסיטה הפתוחה, תואר ראשון |
ציון | 94 |
שנת הגשה | 2013 |
מספר מילים | 992 |
תקציר העבודה
העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:
שאלה 1:
הסבירו בקצרה האם התיאורים הבאים עונים להגדרה של התפתחות. נתחו כל מקרה והסבירו האם הוא עונה על ההגדרה לפי המרכיבים הבאים: שינוי סדיר, מצטבר ובעל כיוון.
– תינוק מתחיל לזחול בהתאם ללוח הזמנים ההתפתחותי הצפוי.
– מתבגר מבלה עם חבריו אחוז גבוה יותר מזמנו בהשוואה לילד בן 10.
– אדם שעבר תאונת דרכים חושש לצאת מביתו.
– מתבגרת מבקשת מהוריה תקציב חודשי בכדי להיות עצמאית יותר.
שאלה 2:
א. הסבירו כיצד מסכם "מודל נתיבי ההתפתחות" את נושא השפעות העבר על המשך ההתפתחות.
ב. הסבירו באופן כללי – כיצד הגישה של מאהלר לגבי הספרציה והאינדבידואציה תתייחס למצב הבא:
איתי הינו ילד בן 4 והתפתחותו תקינה בכל המישורים. הוא מסוגל לאכול לבדו, אולם אמו חוששת שהוא לא יאכל מספיק, ולכן מקפידה להאכילו בכל ארוחה.
שאלה 3:
ענו על 7 השאלות הרב ברירתיות הבאות.
א. בולבי עסק בגישת ההיקשרות בפסיכולוגיה של שני אנשים. הכוונה במונח זה הינה שיש להתמקד ב:
(א) הספרציה והאינדבידואציה
(ב) האיד והאגו
(ג) קשר שנוצר בין התינוק להורה
(ד) הגנים של ההורים והסביבה של הילד
ב. מהי ההנחה העיקרית של תפיסת "המשפחה כמערכת"?
(א) הקשר של הילד עם אמו הינו הקשר היחידי שחשוב
(ב) לאבות ולאחים יש השפעה עקיפה על התפתחות הילד
(ג) כל חבר במשפחה משפיע ומושפע מכל שאר חברי המשפחה
(ד) מבנה המשפחה הינה תכונה שיש לה תיעול חזק
ג. ההתפתחות של תא עובר לעבר תפקוד ספציפי קרויה
(א) התמיינות
(ב) ארגון מחדש
(ג) התפתחות מקורבת
(ד) התפתחות קדמית אחורית
ד. הקושי ללמד ילד בכיתה א' לפתור משוואות בשני נעלמים נובע מכך שהתחום הנלמד איננו מתאים ל
(א) רמת הספרציה של הילד
(ב) רמת הסופר אגו של הילד
(ג) אזור ההתפתחות המקורבת
(ד) הקשר התרבותי של הילד
ה. למרות שההורים מורישים תכונות מסוימות, הגמטות אינן נושאות מערך כרומוזומים זהה לזה של ההורים. תהליך זה נובע מ:
(א) שחלוף
(ב) בעיות גנטיות
(ג) מיוזה
(ד) מוטציות גנטיות
ו. אם מדען משוגע היה נותן לעוברית עם מטען גנטי של XX כמויות מוגברות של הורמון זכרי, מה היה קורה?
(א) העובר היה גדל להיות זכר מבחינה גנטית (XY)
(ב) אברי המין של הילדה שתיוולד היו נקביים
(ג) אברי המין של הילדה שתיוולד היו זכריים
(ד) דבר לא היה קורה
ז. המושג __________ מתייחס לתקופה מוגבלת שבה האורגניזם נתון להשפעות שיובילו לשינויים מהותיים וקבועים.
(א) תקופה מכריעה
(ב) שלב התפתחותי
(ג) תקופה מקורבת
(ד) טרימסטר
שאלה 4:
השאלה הבאה מתייחסת למוד ההקשרים של ברונפנברנר.
ניתן אולי לטעון כי ההקשר החברתי כלכלי אינו מתקיים בפני עצמו. זאת משום שההשפעות החברתיות והכלכליות מגיעות אל הילד דרך הוריו והסביבה הקרובה. לפיכך, ניתן לטעון כי ההקשר היחידי שמשפיע הינו ההקשר של הסביבה הקרובה.
חוו דעתכם על אמירה זו והציגו טיעון אחד בעד הטענה וטיעון אחד נגדה.