שיטות מחקר במדעי החברה
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 11 |
מקצוע | פסיכולוגיה |
מילות מפתח | האוניברסיטה הפתוחה, מדעי החברה, מטלת מנחה 11, ממ"ן 11 שיטות מחקר במדעי החברה, ממן 11, פסיכולוגיה, שיטות מחקר, שיטות מחקר במדעי החברה, תואר ראשון |
ציון | 98 |
שנת הגשה | 2014 |
מספר מילים | 834 |
תקציר העבודה
העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:
שאלה 1:
לפנייך ארבעה תרשימים סכמטיים המתארים את היחסים בין האוכלוסייה, המדגם ומסגרת הדגימה.
א. קבע והסבר בקצרה לגבי כל אחד מארבעת התרשימים:
1. האם מסגרת הדגימה מייצגת כהלכה את האוכלוסייה?
2. האם המדגם מייצג כהלכה את מסגרת הדגימה?
3. האם המדגם מייצג כהלכה את האוכלוסייה?
ב. מהי מסקנתך לגבי הקשר שבין המידה שבה מסגרת הדגימה מייצגת את האוכלוסייה לבין המידה שבה המדגם מייצג את האוכלוסייה?
שאלה 2:
הצג מערך מחקר מתאמי ומערך מחקר ניסויי לבחינת ההשערה הבאה: "יש קשר חיובי בין שכיחות החשיפה למוצר והעמדה כלפיו".
לכל מערך:
א. ציין מהו המשתנה התלוי, התיאורטי והתצפיתי, ומהו המשתנה הבלתי תלוי התיאורטי והתצפיתי.
ב. ציין אם ההגדרה האופרציונלית של כל אחד מן המשתנים היא ניסויית או נמדדת.
שאלה 3:
במחקר נמצא כ יש קשר בין רמת הדרישה בעבודה (A) לבין יעילות הביצוע (B). עבור עובדים אצלם רמת הדרישות הייתה נמוכה או גבוהה, יעילות הביצוע נמצאה נמוכה יותר מאשר עבור עובדים אצלם רמת הדרישות נמצאה בינונית.
א. מהו המשתנה הבלתי תלוי ומהם ערכיו? מהו המשתנה התלוי?
ב. בניסיון להסביר את הקשר הוצע ההסבר הבא: נבדקים שאצלם רמת הדרישה בינונית מרגישים נינוחים יותר מנבדקים שרמת הדרישה מהם היא גבוהה או נמוכה ולכן יעילות הביצוע שלהם טובה יותר.
הצג באופן סכמאטי את הקשר הסיבתי בין המשתנים המופיעים בהסבר זה.
ג. על מנת להסביר מדוע ברמת דרישה גבוהה או נמוכה הביצוע נמוך מאשר ברמת דרישה בינונית הוצע ההסבר הבא:
נבדקים אצלם רמת הדרישה גבוהה או נמוכה רוצים להיפטר מהר יותר מהמשימה מאלה שאצלם רמת הדרישה בינונית ולכן יעילות הביצוע נמוכה יותר.
הצג באופן סכמאטי את הקשר הסיבתי הנטען.
ד. על מנת לבחון את נכונות ההסבר שהוצע בסעיף ב' בחן החוקר את ההבדל ברמת הנינוחות בין עובדים שהדרישות מהם גבוהות או נמוכות לבין עובדים שהדרישות מהם בינוניות. לא נמצא הבדל בין הקבוצות. האם הממצא תומך או לא בהסבר הסיבתי הנטען בסעיף ב'? הסבר.
שאלה 4:
חוקר רצה לבחון את הקשר בין נטייה של סטודנט להעלות את תמונתו לאתר הקורס אותו הוא לומד לבין רמת ההשתתפות שלו בפורום.
לצורך זה בדק את אתר הקורס שיטות מחקר בתום הסמסטר. לגבי כל סטודנט רשם האם העלה את תמונתו או לא (A) וכמה הודעות רשם בסך הכל (B).
א. באיזה מערך מחקר מדובר, ניסויי או מתאמי? הסבר בקצרה.
ב. מהם המשתנים במחקר ומהם ערכיו?
ג. מה ההגדרה האופרציונלית של כל אחד מהמשתנים, ניסויית או נמדדת?
ד. הנח כי סטודנטים שהעלו את תמונתם רשמו 20 הודעות בממוצע וסטודנטים שלא העלו את תמונתם רשמו 12 הודעות בממוצע. האם יש או אין קשר בין המשתנים? הסבר בקצרה.
ה. הצע נתונים היפותטיים לפיהם אין קשר בין המשתנים (הצג רק ממוצעי קבוצות).
ו. הנח כי נתקבל הבדל בין המעלים את תמונתם ואלה שלא במספר הפוסטים הממוצע שרשמו בפורום. האם ניתן לטעון כי B <– A ? הסבר מדוע.
ז. תן דוגמה שבה המתאם בין A לB מזויף (הצע משתנה C והסבר כיצד הוא מביא למתאם מזויף).