הטרדות מיניות במקום העבודה - מקרה בוחן חברת גוגל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע ,
מילות מפתח , , ,
ציון 87
שנת הגשה 2021
מספר מילים 7145
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא 3
שאלת מחקר 3
השערת המחקר 3
חשיבות המחקר 4
שיטת המחקר 4
1. רקע תיאורטי 5
1.1 הטרדה מינית 5
1.2 ממדי תופעת ההטרדה המינית בארגון והגורמים המשפיעים על דיווחה 6
1.3 הסברים תיאורטיים להטרדה מינית – מודלים 8
1.4 השלכות ארגוניות של הטרדה מינית והתמודדות הארגון עם התופעה 11
2. מקרה בוחן – חברת גוגל 14
2.1 התרבות הארגונית של חברת גוגל 14
2.2 הטרדות מיניות בחברת גוגל וההתמודדות של החברה נגדן 16
3. סיכום 21
רשימת מקורות 24

מבוא
המודעות סביב נושא ההטרדה המינית הולך וגובר בשנים האחרונות. תופעת ההטרדה המינית אינה משהו חדש וקיימת מאז ומתמיד, אך לראשונה זכתה להכרה חברתית משפטית ומוסרית בשנות ה90 המוקדמות, וזאת למרות העובדה שעדויות להתנהגויות המהוות הטרדה מינית על פי הגדרה היו קיימות לאורך ההיסטוריה האנושית, (Rosen, L. N., & Martin, L. (1998).).
תופעת ההטרדה המינית היא שכיחה בארגונים אזרחיים, אך לקח זמן ותהליך ארוך עד שהוכרה כבעיה ממשית. רק ב1998 לאחר שבמסגרת ארגונים פמיניסטים וארגונים אחרים כמו איגודים מקצועיים שפעלו למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה, חל שינוי בהתייחסות לתופעת ההטרדות המיניות והן הוכרו כבעיה חברתית ואף הגדירו מנעד של התנהגויות המהוות הטרדה מינית. בתי המשפט החלו להכיר בהטרדות מיניות כסוג של התנהגות מפלה ועל המעסיקים הוטלה אחריות למנוע התנהגות מסוג זה, (Levingston, J. A. (1982).).
גם בישראל נחקק חוק הכולל התייחסות לנושא של הטרדות מיניות, הקובע כי הטרדה מינית היא התנהגות אסורה באופן כללי ועלולה לגרור עונש פלילי. בנוסף יש התייחסות להטרדה מינית גם בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה המדבר בין היתר על איסור אפליה בין עובדים, כולל על רקע מיני, כולל הטרדה מינית שהיא כל התנהגות בעלת אופי מיני הנעשית על ידי בעל סמכות כלפי עובד הנמצא תחת מרותו תוך ניצול מעמדו. האחריות למיגור התופעה חלה על הארגונים השונים, ולנפגעת יש זכות לתבוע לא רק את המטריד אלא גם את הארגון, (קרמניצר, מ. ולבנון, ל. (2001)).

שאלת מחקר
כיצד ובאיזה אופן מתמודדות במישור הארגוני נשים שעברו הטרדה מינית במקום העבודה ומהם סוגי ההתמודדויות בהתייחס לתוצאותיהן?
השערת המחקר
ימצא שבמישור הארגוני ההתמודדות תהיה טיפולית וככל שתעמיק ההתמודדות היא תכלול גם מישור תעסוקתי ארגוני כגון נהלים, הצבת ממונה כחוק, הדרכות וכו.