עבודה סמינריונית בקורס דיני עבודה 10354 - התעמרות בעבודה והעסקה פוגענית היבטים משפטיים

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בקורס דיני עבודה 10354 – התעמרות בעבודה והעסקה פוגענית היבטים משפטיים – ציון 96

תוכן העניינים:
פרק 1: מבוא
פרק 2 : זכות העובד לכבוד במקום העבודה עקרון תום הלב בכלל ובמשפט העבודה בפרט
פרק 3: התעמרות בעבודה – מהי?
פרק 4: צורך בחקיקה ספציפית האוסרת התעמרות הצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה
פרק 5: סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

מבוא:
תופעת ההתעמרות בעבודה, כפי שתוצג בהרחבה במסגרת עבודה זו, היא תופעה נפוצה מאוד ההולכת ומתרחבת בשוק העבודה. תופעה זו גורמת סבל ונזק לעובדים שחווים אותה, לארגונים שבהם היא קורית, וכן למשק ולכלכלה. אך עם זאת, אין שום חקיקה ספציפית לטיפול בתופעה זו. זאת למרות שלרבות מהתופעות ו/או מההתנהגויות הפוגעניות שקורות בחברה בכלל ובשוק העבודה בפרט, קיימים חוקים ספציפיים המסדירים אותן, כמו לדוגמה, בנושא ההטרדה המינית.

בשנים האחרונות עלו בתקשורת מקרים של עובדים שהגישו תביעות בגין התעמרות בעבודה והעסקה פוגענית שחוו. מקרים אלה העלו לתודעה הציבורית תופעה רווחת במקומות עבודה, אך עם זאת אינה "מיוחצנת" כמו תופעות פוגעניות אחרות, בין היתר, לנוכח העובדה שלא קיימת חקיקה סדורה בנושא. בחרתי לכתוב על נושא זה, מאחר שלאור האמור לעיל, קיימת לדעתי, חשיבות לבחון לעומק את תופעת ההתעמרות בעבודה, ולבחון האם נחוצה או לא נחוצה חקיקה ספציפית למניעתה. זאת מאחר שלרבות מהתופעות השליליות/פוגעניות האחרות שקורות בחברה בכלל ובשוק העבודה בפרט כן קיימת הסדרה ספציפית במסגרת החוק.

לפיכך, שאלת המחקר של עבודה זו היא: האם נחוצה חקיקה ספציפית למניעת התעמרות בעבודה?

בפרק השני אציג את זכותו של העובד לכבוד במקום העבודה, את חובת המעסיק לנהוג בו בכבוד, ואת המקורות העיקריים שמהם זכות וחובה זו נגזרות: עקרון תום הלב, חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו1, והזכות הניהולית של המעסיק כזכות שמשתלבת עם חובתו לנהוג בכבוד ובתום לב בעובדיו.

בפרק השלישי אציג את תופעת ההתעמרות בעבודה על היבטיה השונים. בנוסף, אראה באמצעות מספר פסקי דין, כי למרות שבישראל עדיין לא הוסדרה בחקיקה תופעת ההתעמרות בעבודה, בתי הדין מוצאים את דרכם לעשות שימוש בהצעות חוק שכבר קיימות בנושא.

בפרק הרביעי אדון בהצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה משנת 2015 תוך התייחסות לסעיפים מרכזיים. כמו כן, אתייחס למצב החוקי בנושא במדינות אחרות, ואבחן האם נחוצה
חקיקה ספציפית למניעת התעמרות בעבודה? תוך העלאת נימוקים בעד ונגד ותוך הצגת התייחסות בתי הדין לעבודה לתופעה במספר פסקי דין שניתנו.

לסיום בפרק החמישי אביע את דעתי בנושא ואציג את מסקנותיי האישיות.