10285 שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 13 |
מקצוע | תחומים אחרים |
קורס | שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו |
מילות מפתח | 10285 שיטות מחקר במדעי החברה ממן 13, 10285 שיטות מחקר במדעי החברה עקרונות המחקר וסגנונותיו ממ”ן 12, טעויות מדידה, טעויות של היעדר תצפית מסוג אי השבה., טעויות תצפית, ליקרט, סקר דואר, סקר טלפוני, שיטות מחקר ממן 13, שיעור השבה, תצפית |
ציון | 100 |
שנת הגשה | 2013 |
מספר מילים | 760 |
תקציר העבודה
10285 שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו ממ”ן 13, ציון 100.
חומר הלימוד למטלה: יחידה 5.
נושאים מרכזיים: תצפית, טעויות תצפית, טעויות מדידה, סקר טלפוני, סקר דואר, ליקרט, שיעור השבה, טעויות של היעדר תצפית מסוג אי השבה.
שאלה 1:
כחלק מסקר העוסק ביחסי לבנים שחורים בארה”ב הוצגה השאלה הבאה: “האם לדעתך יש אפליה של השחורים בארה”ב?
1. יש אפליה בכל התחומים.
2. אין אפליה ברוב התחומים.
3. אין אפליה בכל התחומים.
השאלון הועבר לשני מדגמים: מדגם של שחורים ומדגם של לבנים.
שני המדגמים מייצגים את שתי האוכלוסיות המתאימות.
א. מהי הבעיה הבולטת בנוסח השאלה? תשובה: שימוש במושג בעל מטען רגשי (“אפליה”)
ב. מהי הבעיה הבולטת באפשרויות התשובה לשאלה? תשובה: היעדר איזון בתשובות (1 “יש”, 2 “אין”)
ג. בהנחה שהשחורים מאמינים יותר מהלבנים שקיימת אפליה, כיצד:
1. עלולה הבעיה שציינת בב’ להשפיע על התפלגות התשובות של הלבנים. הסבר.
2. עלולה הבעיה שציינת בב’ להשפיע על התפלגות התשובות של השחורים. הסבר.
ד. הצע נוסח מתוקן הפותר את הבעיות שציינת בא ו ב.
שאלה 2:
שני מכוני מחקר בחנו את עבירות התנועה הנעשות על-ידי בני נוער (גיל 18-16) באותו זמן ומאותה אוכלוסייה. להלן סיכום התוצאות של שאלה מסוימת….
הצג שני מקורות שונים היכולים להסביר את פער התוצאות בין שני מכוני המחקר (רק כאלה הקשורים בניסוח) והדגם אותם.
שאלה 3:
א. ביחידה 5 הוצגו שלוש טעויות של היעדר תצפית ושלוש טעויות של תצפית. ציין את שמן והבא בקצרה דוגמה לאחת מטעויות התצפית.
ב. השווה בין שתי שיטות לאיסוף נתונים: סקר טלפוני וסקר דואר, לפי הממדים הבאים:
1. בסיכוי לקבל טעויות מדידה שנובעות מניסוח מעורפל של השאלות. סווג ונמק בקצרה אם הסיכוי לטעויות אלו הוא גבוה או נמוך.
2. בסיכוי לקבל טעויות של היעדר תצפית מסוג אי השבה. סווג ונמק בקצרה אם הסיכוי לטעויות אלו הוא גבוה או נמוך.
שאלה 4:
חוקר בנה שאלון שבוחן את יכולת ההורה להיפרד באופן פסיכולוגי מהבן בעקבות יציאתו לצבא. השאלון כלל 16 היגדים שלגבי כל אחד מהם היה על הנבדק לבחור את הדרגה המתאימה ביותר עבורו. להלן דוגמה של 6 פריטים…
השאלון הועבר ל- 150 אבות שבניהם התגייסו לאחרונה. להלן ההקדמה שניתנה להם: “לפניך רשימה של תיאורים. הנך מתבקש לקרוא כל תיאור ולהחליט באיזו מידה הוא מתאים לך. השתמש במספרים מ1 עד 5 לפי הסולם הבא: 5 – בהחלט כן, 4 – די נכון, 3 – נכון ולא נכון באותה מידה, 2 – די לא נכון, 1 – לא נכון בהחלט. רשום את מספר התשובה לפי התיאור במקום המיועד לכך – השתדל לתת תשובה כנה ואמיתית ככל האפשר המתבססת על התנהגותך, מחשבותיך והרגשותיך. אין תשובות נכונות או לא נכונות”.
א. בדוק אם ההקדמה לשאלון כוללת את המרכיבים שצוינו ביחידה 5 עמוד 143-144.
1. אלו מרכיבים היא כוללת?
2. אלו מרכיבים אינה כוללת?
3. הצע נוסח מלא להקדמה.
ב. בנה אינדקס מהסוג של ליקרט בהנחה שככל שהציון באינדקס גבוה יותר, כך ההורה מאפשר יותר לבן להיפרד מהבחינה הפסיכולוגית.
1. מה יהיו ציוני המינימום והמקסימום?
2.מה תהיה משמעותם?
ג. חלק מן הפריטים שניתנו כדוגמה מנוסחים כך שהסכמה עימם מעידה שהנבדק נוטה לאפשר פרידה (סוג 1), וחלקם כך שהסכמה עימם מעידה שהנבדק אינו נוטה לאפשר פרידה (סוג 2).
1. הבא דוגמה אחת לקביעה מכל סוג.
2. מדוע כלולות בשאלון קביעות משני הסוגים? הסבר בקצרה.
ד. מה יהיה ציונו של נבדק שנמנע בכל הפריטים מלהביע עמדה ברורה?
ה. הנח כי השאלון נשלח בדואר-והשיבו 100 אבות מבין 150 האבות להם הועבר השאלון.
1. מהו שעור ההשבה?
2. הצע שתי דרכים להגדלת כמות המשיבים.