10423 - מבית לאומי למדינה שבדרך 2019ב
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 12 |
מקצוע | היסטוריה וארכיאולוגיה |
קורס | מבית לאומי למדינה בדרך: היישוב היהודי בארץ-ישראל בין מלחמות העולם |
מילות מפתח | היסטוריה |
ציון | 90 |
שנת הגשה | 2019 |
מספר מילים | 1812 |
תקציר העבודה
מבית לאומי למדינה שבדרך – ממן 12 ציון 90
שאלה 1 (30 נקודות)
לפניכם קטע מתוך ספר תולדות ההגנה, בעניין קביעת קו הגבול הצפוני של ארץ-ישראל
המנדטורית:
העמידה של נקודות הצפון היא שהחזירה למעשה את החולה, מעיינות הירדן וסביבות
היישובים לתחומי הבית הלאומי. אלמלא הגנת תל-חי אין שום ספק שגם אלה היו
נשארים מחוץ לתחום, כאשר נשארו – למרבה הנזק והצער – אגן הליטני התחתון ועמק
הירמוק. שום מו"מ דיפלומטי בלבד לא היה בכוחו לעשות את אשר עשה כוחנו העובדתי
בהגנת הגליל העליון. חוש מדיני נאמן ביותר הדריך את מגיני הגליל.
א. בקטע יש אמירות פרי פרשנות הכותבים. הציגו אמירות אלה תוך הבחנה בין אי דיוקים
עובדתיים לבין עניינים שהם פרשנותם של הכותבים. (10 נקודות)
ב. תארו והסבירו את תהליך התוויית הגבול הצפוני של ארץ-ישראל המנדטורית מהסכם סייקס-
פיקו ועד לסימון הגבול בשטח. (20 נקודות)
שאלה 2 (40 נקודות)
בשנות העשרים נהנה האגף הפועלי בהסתדרות הציונית וביישוב מהעדפה בתחומי העלייה
וההתיישבות.
א. הציגו עובדות ונתונים המאששים או סותרים טענה זו. (10 נקודות)
ב. ציינו מי תמך בהעדפה זו ומי התנגד לה ומדוע? (15 נקודות)
ג. לאור זאת שרטטו את הגושים הפוליטיים שהתהוו ביישוב וציינו את מאפייניהם העיקריים. (15 נקודות)
שאלה 3 (30 נקודות)
השוו בין העליות שהגיעו לארץ בשנות העשרים. התייחסו למאפייני העולים, לגורמי דחיפה
ומשיכה; לתרומתן להתפתחות היישוב; לדימויין; ולפער בין הדימוי למציאות.
התשובות בפנים!!!