13027 אסטרטגיה של התפעול
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 13 |
מקצוע | מנהל עסקים וניהול |
קורס | אסטרטגיה של התפעול |
מילות מפתח | 10687, 10687 ניהול התפעול 1, 13027, 13027 אסטרטגיה של התפעול ממן 13 ציון 100, אילוץ שטח אחסון, אילוץ תקציב, אסטרטגיה של התפעול, גובה מלאי, גודל הזמנה אופטימלי, הנחה מדורגת, הנחת כמות, השבתת מכונה, זמן כינון, זמן מחזור, מודל ייצור, ניהול התפעול 1, עלות כוללת של הזמנה |
ציון | 100 |
שנת הגשה | 2019 |
מספר מילים | 100 |
תקציר העבודה
13027 אסטרטגיה של התפעול – ממ”ן 13, ציון 100.
10687 ניהול התפעול 1.
חומר הלימוד למטלה: יחידת לימוד 4 (פרק 4 בספר הקורס).
נושאים: גודל הזמנה אופטימלי, עלות כוללת של הזמנה, זמן מחזור, גובה מלאי, מודל ייצור, הנחת כמות, הנחה מדורגת, אילוץ תקציב, אילוץ שטח אחסון, זמן כינון (השבתת מכונה).
שאלה 1:
ברשת סופרמרקטים מוכרים סלי קניות מבד. הביקוש לסלים הוא בקירוב קבוע ועומד על 6500 סלים לחודש. עלות סל אחד 2.5₪ ועלות החזקת המלאי מחושבת לפי ריבית שנתית של 15%. ידוע שעלות הוצאת הזמנה לספק הסלים עומדת על כ- 45₪.
א. גודל ההזמנה האופטימלי שיש להזמין, עלות כוללת של המדיניות במקרה זה.
ב. בהמשך לסעיף א’, מהו זמן המחזור בין שתי הגעות עוקבות של הזמנות? כמה הזמנות יש לבצע בשנה?
ג. אם זמן האספקה הוא שבועיים – מה גובה המלאי שבו המנהל צריך להוציא הזמנה?
ד. אם זמן האספקה הוא חמישה שבועות – מה גובה המלאי שבו המנהל צריך להוציא הזמנה?
ה. אם ניתן לבצע הזמנות מהספק בכפולות של 500 סלים בלבד, מה יהיה גודל ההזמנה האופטימלי?
שאלה 2:
חברה ” מוכרת רמקולים למערכות היקפיות דרך רשתות שיווק גדולות. הביקוש לרמקולים עומד על 130 ליום. המפעל שמייצר את הרמקולים עובד בקצב ייצור של 75,000 רמקולים בשנה. עלות רמקול אחד עומדת על 250 ₪ ועלות החזקת המלאי מבוססת על 14% ריבית שנתית. עלות הוצאת הזמנה 80₪. הניחו 300 ימי מכירה בשנה.
א. גודל מנה אופטימלי שיש לייצר, עלות מדיניות כוללת.
ב. זמן המחזור בין שני מחזורים עוקבים, את הזמן המוקדש לייצור ואת הזמן בו יורד המלאי בכל מחזור.
ג. אם זמן הכינון הוא 0.005 חודשים, האם צפויים עיכובים בייצור?
ד. אם המחסן יכול להכיל 250 רמקולים לכל היותר, האם תשובתכם לסעיף א’ תשתנה? אם כן, חשבו את גודל מנת היצור החדש ואת העלות השנתית הכוללת. אם לא, נמקו.
שאלה 3:
חברה המייצרת צעצועי ילדים לגינה רוכשת את כדורי המשחק מספקים. הביקוש החודשי לכדורי המשחק עומד על כ-700 כדורים. עלות החזקת המלאי בחברה מתבסס על ריבית שנתית של 10%. עלות ההזמנה היא 40 ₪. אחת לתקופה, החברה יוצאת במכרז לרכישת הכדורים. במכרז האחרון, ניגשו שתי חברות למכרז והציעו את ההצעות הבאות:
ספק א’ הציע לתת הנחה לכל הכמות לפי המפתח הבא: בקניה של עד 400 כדורים בהזמנה אחת, המחיר לכדור יהיה 15₪ .אם גודל ההזמנה יהיה בתחום 400-750 כדורים, המחיר לכדור יהיה 13₪. אם גודל ההזמנה יהיה בתחום 750-1000 כדורים, המחיר לכדור יהיה 10₪. מעל 1000 כדורים, המחיר לכדור יהיה 9 ₪ בלבד.
ספק ב’ הציע לתת הנחה מדורגת לפי המפתח הבא…
א. גודל הזמנה אופטימלי מספק א.
ב. גודל הזמנה אופטימלי מספק ב.
ג. אם החברה מעוניינת לעבוד עם ספק אחד בלבד, על איזה ספק תמליצו (הקריטריון הקובע הוא מינימום עלויות)?
ד. מה זמן המחזור במקרה של הזמנה מהספק שבחרת?
שאלה 4:
לרשת חנויות יש מחסן מרכזי, ובו מאחסנת החברה את המוצרים שהיא מוכרת.
שטח אחסון ליחידה (מ”ר) עלות ליחידה ₪( ) ביקוש שנתי (יחידות) פריט
1 450 5300 מכסחת דשא
0.3 25 10200 גמדי גינה
0.7 76 15400 מנורות
4 1350 2200 מזרקות
עלות הוצאת הזמנה לכל פריט היא 800 ₪ להזמנה ועלות החזקת המלאי מחושבת לפי שיעור ריבית של 20%, הניחו שכל ההזמנות מגיעות ביחד, ועם זאת, עלות הוצאת ההזמנה משולמת לכל הזמנה בנפרד.
א. אם למנהל החברה יש מגבלה תקציבית של 300,000 ₪ להזמנה, חשבו את גודל ההזמנה האופטימלי לכל פריט.
ב. אם מנהל החברה שכר מחסן בגודל 1,500 מ”ר, חשבו את גודל ההזמנה האופטימלי לכל פריט תוך עמידה באילוצי שטח האחסון.