הדילמה המוסרית של הסניגור הפלילי - סיפורו של עו"ד דיוויד וינר

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6035

תקציר העבודה

השאלה המחקרית בסמינריון – הדילמה המוסרית של הסניגור הפלילי:
אני סבורה כי השאלה הבסיסית עליה נסובות כל הדילמות אשר יוצגו במהלך סמינריון זה, היא לא אחרת מאשר –האם סניגור טוב יכול להיות גם אדם טוב? שאלה נוספת וחשובה הינה האם נכון להשליך את נורמות המוסר הנוהג בחברה ואת נורמות המוסר האישיות של הסניגור על נורמות המוסר המקצועי שלו כסניגור?
אילו ידענו להשיב על שתי שאלות אלו, ואילו היינו יכולים לגרום לכלל הציבור הרחב להאמין כי התשובות לשתי השאלות הנ"ל הינה שלילית – או אז, לא היה מקום כלל לכתיבת הסמינריון.  יחד עם זאת, לא כך הדבר. תפיסת המוסר הינה מחד תפיסה הנבנית על "מוסכמה" חברתית, ארוכת שנים, אשר מושפעת הן משיקולים רציונליים, הן משיקולים ערכיים-מוסריים, הן ממטרה להכתיב מדיניות חברתית, והן מתוך נסיון לבדל בין "טוב" ל"רע". במובן זה, ייתכן כי היה זה אפשרי להוביל למהפך מחשבתי לפיו ניתן יהיה לערוך בידול מוחלט בין המוסר האישי של הסניגור והמוסר החברתי, לבין המוסר של הנאשם ומוסריות המעשים המיוחסים לו. מנגד, תפיסת המוסר הינה גם תפיסה אישית של אדם, באשר הוא אדם – היא נובעת מאופי, מאישיות, מרגש ומדברים שבלבו של אדם, על כן לא ניתן לייצר "תשובה אחת נכונה לכל". ומשסוגייה זו אינה יכולה, לפחות למראית עיין, לבוא לידי פתרון, הרי שהיא נושאת בחובה סוגיות רבות נוספות – ידוע הדבר כי עבודתו של סנגור פלילי, טומנת בחובה שאלות מוסריות שונות. תקצר היריעה כדי להשיב על השאלות כולן במסגרת סמינריון אחד ועל כן, במסגרת הסמינריון הנ"ל, אבקש לעמוד על סיפור חייו ומותו של הסנגור, עו"ד דויד וינר. סיפור אשר כולל בחובו נגיעה ישירה או עקיפה לרבות מן השאלות הנוגעות לדילמה שבין המוסר לבין מורכבות עבודתו של הסנגור הפלילי. או כפי שהוגדר לפני – סיפור אשר מאפיין "מצוקה יומיומית של סניגורים פליליים, הנתונים בדילמות מוסריות קשות".
בין היתר, במסגרת המחקר שערכתי לצורך כתיבת סמינריון זה, פניתי ל-10 סניגורים פליליים, בשאלון (המצ"ב כנספח א'), במטרה לבחון במדגם (קטן אמנם) את יחסיהם של הסניגורים לסוגיות העולות מסמינריון זה. תשובותיהם ישולבו (בעילום שם כמובן) במהלך העבודה. יובהר- כי התשובות ניתנו על ידי 5 סניגורים פרטיים, 3 סניגורים ציבוריים פנימיים ו-2
סניגורים ציבוריים חיצוניים.
תוכן העניינים
פרק א' – הקדמה. 1
פרק ב' – הגדרות ומונחים. 2
הסניגור הפלילי: 2
דילמה מוסרית – מהי?! 2
פרק ג' – השאלה המחקרית בסמינריון –. 4
הדילמה המוסרית של הסניגור הפלילי: 4
פרק ד' –סיפורו של עו"ד דויד וינר והדילמות המוסריות שעולות ממנו 5
החלטתו של וינר והאמונה השלמה בצדקת הדרך : 5
תחילת המסע: 7
ה"מסע" של וינר אל מותו: 9
חקירתו של וינר. 10 הגשת כתב אישום כנגד זוזיאשווילי– תחילתו של הסוף: 14
סופו המר של לוחם הצדק. 14
פרק ה' – מסקנות ומבט לעתיד. 16
נספח א' – שאלון לסניגור פלילי 17