בקורס ניהול משאבי אנוש

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
ציון 98
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1786

תקציר העבודה

ממ"ן 11
שאלה 1: סעיף א': האסכולה הניהולית העומדת בבסיס הפעולות שנקט המנכ"ל היא יחסי אנוש, לדעתי. Öזאת מכיוון שלצד התגמולים החומריים שמציע המנכ"ל, כמו טיולים וסופי שבוע בבתי מלון, הוא מציע גם הכנסת נציגי עובדים לישיבות ההנהלה, בהתאם למאפיין של אסכולה זו – שיתוף ועדכון העובדים בתהליכים. Ö בנוסף לכך מציע המנכ"ל גם הקמת "פינות קפה" ברחבי הבניין, אשר אמורות ליצור גיבוש חברתי מסוים ויחסים יותר אישיים בין העובדים ובין המנהלים לעובדים, וזאת בהתאם לתפיסה של אסכולה זו לפיה האדם הוא יצור חברתי והעבודה מסגרת חברתית. לכן יחסי אנוש היא לדעתי האסכולה המתאימה למקרה הנ"ל. סעיף ב':מזווית הראיה של אסכולת משאבי אנוש (שהיא האסכולה האלטרנטיבית), הפעולות שנקט המנכ"ל נכשלו כיוון שאף פעולה שנקט לא הביאה לשינוי ארגוני מהותי. המנכ"ל האמין שניתן להגדיל את שביעות רצון העובדים באמצעות פעולות של "יחס טוב", כמו סופי שבוע, שיפור המערך הפיזי של מקום העבודה, הכנסת נציגי עובדים לישיבות הנהלה וכו', אולם בפועל לא מצוינת שום פעולה שנקט של פיתוח כישורים, שיתוף אמיתי בקבלת החלטות, שבירת ההיררכיה ויצירת קבוצות עבודה ושיטות עבודה שינצלו את הפוטנציאל האנושי בעובדים. לא נוצרה שום פעולת הפריה הדדית – העשרת העובדים והגשמת הפוטנציאל שבהם. לכן פעולותיו של המנכ"ל נכשלו מזווית הראיה של אסכולת משאבי אנוש.
2 0/20 שאלה 2: סעיף א':
סוג הסביבה הקיים במקרה שלפנינו הוא לדעתי סביבה סוערת. זאת כיוון שמצוין בכתבה כי המבנים הארגוניים הקלאסיים המבוססים על סמכותו של מנהל יחיד שברשותו כל המשאבים הולכים ומאבדים גובה. מה שמאיץ את זה זו הגלובליות וטכנולוגיות התקשורת המתקדמות.
בנוסף לכך מצוין בקטע כי קיימת תובענות של השוק לקיצור זמנים, הורדת מחירים ושיפור איכויות המאלצים את הארגונים להיות גמישים כל הזמן. אלו דברים התואמים את המאפיינים של סביבה סוערת, לפיהם בסביבה כזו השינויים רבים והתלות בין גורמים כלכליים, חברתיים ואחרים מחוץ לארגון הדוקה במידה כזו  …