עבודה סמינריונית: עמדות מורים כלפי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות הרגילות בקרב מורים המלמדים בכיתות רגילות וכיתות משלבות במגזר הערבי
סוג העבודה | עבודת סמינריון |
מקצוע/ות | חינוך |
מילות מפתח | חוק השילוב., חינוך מיוחד, מחקר איכותני, עמדות כלפי שילוב, עמדות מורים כלפי שילוב, ראיון, שילוב בכיתות הרגילות, שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל, תלמידים בעלי צרכים מיוחדים |
מספר מילים | 10223 |
מספר מקורות | 27 |
שנת הגשה | 2015 |
תקציר העבודה
עמדות מורים כלפי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות הרגילות בקרב מורים המלמדים בכיתות רגילות וכיתות משלבות במגזר הערבי תקציר בשנים האחרונות עלתה מאד המודעות לתועלת שבשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגילות. אחד התנאים החשובים להצלחתו של השילוב הוא קיומן של עמדות חיוביות בקרב הצוותים החינוכיים השונים, בתוך מערכת החינוך הרגילה. מטרתו של מחקר זה היא לבחון את עמדותיהם של מורים במגזר הערבי כלפי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות. המחקר מבוסס על ראיונות חצי פתוחים שנערכו עם ארבע מורות המשלבות ילדים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות השייכות לחינוך הרגיל. הממצאים מעידים כי המורות המשלבות מתמודדות עם תחושות של קושי רב ועומס יתר, בצד תחושות מחסור רב בידע, בהדרכה ובהשתלמויות רלוונטיות.
בנוסף לכך, המורות חשות מחסור בגיבוי, בתמיכה ובשיתוף פעולה מצד הנהלת בית הספר וצוותו. יחד עם זאת, נמצאו עמדות חיוביות כלפי השילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות הרגילות. המורות הביעו רצון למעורבות חיובית של ההורים, תחושת אכפתיות, לקיחת אחריות אישית ואמונה בחשיבות השילוב ותרומתו. עבודה זו תורמת לידע המחקרי ולהבנה של נושא השילוב במגזר הערבי, שנתקל בקשיים נוספים בהשוואה למגזר היהודי בישראל. בנוסף, הממצאים מדגישים כי יש צורך לספק למורים תוכן העניינים
1 . מבוא.. 1
2 . סקירת ספרות.. 3
2 .1. שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל. 3
2 .1.1. חוק השילוב. 4
2 .1.2. מטרות השילוב. 4
2 .1.3. יתרונות וחסרונות השילוב. 5
2 .1.4. גורמים המשפיעים על איכות השילוב. 6
2 .3. חינוך וחינוך מיוחד בישראל. 7
2 .3.1. מאפייני החינוך במגזר הערבי בישראל. 8
2 .3.2. חינוך מיוחד במגזר הערבי בישראל. 8
2 .4. עמדות של מורים כלפי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל. 11
2 .4.1. משתנים המשפיעים על העמדות של מורים כלפי שילוב. 12
2 .5. שאלת המחקר. 15
3 . שיטה. 16
4 . ממצאים.. 19
4 .1. גורמי קושי עיקריים.. 19
4 .2. הצורך בהכשרה רלוונטית.. 21
4 .3. שיתוף ותמיכה מצד גורמי בית הספר. 22
4 .4. מעורבות הורי הילדים המשולבים.. 24
4 .5. האחריות האישית של המורה המשלבת.. 26
5. דיון. 27
6 . מקורות.. 33
נספח מס’ 1 : שאלות למרואיינות.. 36
עוד בנושא סמינריון בחינוך