נרטיב הנער הדיסלקטי האלים
מוסד לימוד | המכללה האקדמית אשקלון |
מקצוע | קרימינולוגיה |
מילות מפתח | אלימות, אלימות בני נוער, בני נוער, גיל התבגרות, דימוי עצמי, דיסלקסיה, ליקויי למידה, לקות למידה, נרטיב, סיפור חיים, תוקפנות, תיאוריות הפיקוח החברתי, תיאוריית תיוג, תיאוריית תסכול תוקפנות |
שנת הגשה | 2009 |
מספר מקורות | 49 |
תקציר העבודה
מבוא
כידוע , האלימות מצויה ברוב החברות האנושיות , ושכיחותה אינה קבועה והיא תלוית תרבות וזמן (בר-דוד , 2000) . מעשי האלימות במדינת ישראל , כמו בשאר החברות , מהווים זה זמן רב חלק בלתי נפרד מהחיים בחברה הישראלית (גומפל , 2002) . גומפל (2002) ולוין (1999) הדגישו את חומרת בעיית האלימות , וטענו שהחברה שלנו היא חברה אלימה , ונראה כי היא הופכת לאלימה יותר ויותר. האיום על חיי האדם הפרטי הופך ממשי יותר בשנים האחרונות . מידי יום אנו נחשפים לחדשות המדווחות על רצח אלים , אונס , אלימות בספורט , נשים מוכות , התעללות בילדים , השחתת רכוש , רצח פוליטי , אלימות בני נוער ועוד (גבע , 2005 ; Landau , 1998 בתוך סולומון אבן-חן , 2004; לוין , 1999) . העלייה באלימות הנוער היא חלק בלתי נפרד מהעלייה באלימות המשפחתית והחברתית המציפה את עולמנו (סולומון אבן-חן , 2004 ; לוין , 1999) .
אלימות בקרב בני-הנוער בארץ ובעולם הנה תופעה רחבת היקף ומדאיגה ביותר (בר-דוד , 2000). מערכות החינוך בעולם המערבי ובכללן ישראל ניצבות בפני בעיה קשה של אלימות המתבצעת על-ידי וכנגד ילדים בכל הגילאים , ובתי הספר נתפסים יותר ויותר כאלימים ומסוכנים (Gumpel & Meadan ,
2 000 בתוך ברקוביץ' , 2005 ; גומפל , 2002) . מעורבותם של מתבגרים במעשי אלימות עוררה דיון ציבורי באשר לדרכי ההתמודדות הרצויות עם ממדי התופעה המתרחבים במסגרות השונות ובבתי-הספר בפרט (ברקוביץ' , 2005 ; גבע , 2005) . אלימות זו עשויה לנוע בטווח הרחב של אלימות מילולית (קללות , השפלות , לעג , איומים , הפחדה , סחיטה) , דרך פגיעה פיזית (דחיפות , בעיטות , מכות) ועד לשימוש בכלי נשק או חפץ אחר לאיום ופגיעה ואלימות מינית (בר-דוד , 2000 ; בנבנישתי , זעירא ואסטור , 2000 בתוך ברקוביץ' , 2005 ; הורוביץ , 2000 ,
2 008 ; הורוביץ , פרנקל וינון , 1999 ; זינו , 2007 ; עמית , 2003) .
בישראל , נושא האלימות בבתי הספר עלה לדיון הציבורי במהלך שני העשורים האחרונים . בתקופה זו נעשו מספר מחקרים בנושא אלימות בבתי הספר (בנבנישתי , 2003 ; דגני ודגני , 1990 ; הורוביץ ואמיר , 1981 ; הורוביץ ופרנקל , 1990 ; הראל , אלגנבוגן-פרנקוביץ , מולכו , אבו-עסבה וחביב , 2002 ; רולידר , לפידות ולוי , 2000 ; Gofin , Palti & Gordon , 2002 בתוך ברקוביץ' , 2005) . עד לפני מספר שנים הייתה ההתייחסות לנושא קשורה לתחום הכללי של עבריינות נוער והאלימות בבתי-הספר נתפשה כאחד הביטויים שלה . הדבר נבע מהעבודה שאלימות בבית הספר הופיעה בתדירות גבוהה בעיקר באזורי מצוקה ועבריינות . תפישת הקשר בין האלימות בבית-הספר לבין עבריינות נוער הלכה ונחלשה ככל שרבו תופעות האלימות גם בבתי הספר של המעמד הבינוני (הראל , קני ורהב , 1997 בתוך זינו , 2007) . אלימות בני הנוער הגיעה לממדים משמעותיים .
היא שכיחה בקבוצות השונות בחברה הישראלית , ובין זירות האלימות , נמצא גם בית הספר (הורוביץ ופרנקל , 1990 בתוך בר-דוד , 2000) . האלימות בבתי-הספר עולה בשנים האחרונות והיא מדאיגה את כל המערכות הקשורות בחינוך (דגני ודגני , 1990 ; הראל , קני ורהב , 1997 בתוך בר-דוד , 2000) . היום אומדים את שכיחותה בבתי הספר בארץ בין
2 9% לבין 50% , לאמור , לפחות ילד אחד מבין כל שלושה ילדים חווה אלימות . ואולם , מעט מחקרים ניסו לבחון את עניין האלימות מזווית הדיסלקציה . על-כן , עבודה זו תעסוק בנרטיב (סיפור חיים) הנער הדיסלקטי האלים , ותנסה לעמוד על נושא האלימות בקרב בני-הנוער מן ההיבט של ליקוי הלמידה המכונה בשם "דיסלקציה" .
העבודה תכלול שלושה פרקים : הפרק הראשון יעסוק בהגדרות , כגון : גיל ההתבגרות , אלימות , תוקפנות , דימוי עצמי , ליקוי למידה ודיסלקסיה . בפרק השני יוצגו הצידוקים התיאורטיים , אשר יהוו את הרקע לבחינת הקשר בין האלימות בקרב מתבגרים ללקות הלמידה דיסלקסיה , תיאוריות כגון : תיאוריית הפיקוח החברתי , תיאוריית התיוג ותיאוריית תסכול-תוקפנות . לאחר מכן , הפרק השלישי יעסוק בשיטת הנרטיב .
זהו הפרק המרכזי אשר היווה את הרקע לכתיבת עבודה זו , והוא יפתח את דבריו בצידוק האמפירי , ברקע לבחירת נושא העבודה , וימשיך בתיאור השיטה לפרטי פרטים , כגון :
משתתפים , כלי המחקר , הליך , ממצאים ודיון . במקביל , בדיון ינותחו הממצאים לעומקם , תוך התייחסות לספרות המחקרית ולמגבלות המחקר ; ולסיום , העבודה תסיים במסקנות , ותחתום בהצעות למחקרים עתידיים . תוכן עניינים מבוא
4-3
פרק 1 : הגדרות
19-4
1 .1 גיל ההתבגרות ..7-4
1 .2 אלימות ותוקפנות –..10-7
1 .3 דימוי עצמי -..13-10
1 .4 ליקוי למידה ודיסלקציה .19-13
1 .4.1 ליקוי למידה -…15-13
1.4.2 דיסלקציה –.19-16
פרק 2 : מודלים תיאורטיים לקישור הדיסלקציה והאלימות בקרב מתבגרים -27-19
2.1 פיקוח חברתי -23-20 2.2 תיאוריית התיוג 26-23
2.3
תסכול-תוקפנות 27-26
פרק 3 : השיטה 47-28
3.1 חקר נרטיב בתיכון עירוני ד' אשקלון -30-29
3.1.1
משתתפים ..30 3.1.2 כלי מחקר ..30 3.1.3
הליך –31
3.1.4
ממצאים ..32-31
3.1.4.1 בית-ספר 32-31
3.1.4.2 פחדים ומלחמה בדרום 32
"מבצע עופרת יצוקה" 3.1.4.3 פנאי –.32
3.1.4.4
קבוצת השווים –.32
3.1.4.5
קשיים בלימודים -…32
3.1.5
דיון –.47-33
3.1.5.1
בית-ספר -38-33
3.1.5.2
קבוצת-השווים –.43-38
3.1.5.3
קשיים בלימודים -…47-43
סיכום 49-47
רשימת מקורות נספחים