תולדות הרעיון המדיני מחברת בחינה

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2003
מספר מילים 6622

תקציר העבודה

תולדות הרעיון המדיני – מחברת בחינה שיעור מס' 2   4.11.03  אפלטון אפלטון (427-347 לפנה"ס) plato, platon מקור הפילוסופיה- הפעם הראשונה בה אדם מנסה להכליל אמירה כוללת לגבי הטבע- תאלס- "הכל מים". ההוגים מתחילים לשאול שאלות והפילוסופיה מתחילה. ניסיון למצוא את חוק הטבע ולהכילו על בני האדם.
הדמוקרטיה של  פריקלס הייתה הניסוי הראשון בהיסטוריה של שלטון רבים בנוגע לקבלת ההחלטות. המשטר הותאם לגודל, כל תושבי העיר התכנסו והתעסקו בדמוקרטיה ישירה- כל צד מנסה לשכנע את הצד השני. כושר הדיבור והשכנוע יצר את הפוליטיקה.
הדמוקרטיה של פריקלס לא החזיקה מעמד הרבה זמן, ב-420 לפנה"ס היא מתחילה להתערער. ב-404 לפנה"ס הדמוקרטיה האתונאית מסתיימת. בתקופת הדמוקרטיה השיגה אתונה השגים רבים ביניהם הניצחון על פרס. ב-404 עולה לשלטון קבוצה של 30 אוליגרכים(קבוצה קטנה) שנקראים 30 הטיראנים ושולטים ככת שלטונית. אפלטון נולד לתוך גסיסת הדמוקרטיה למשפחה מיוחסת והיו לו אף קרובים בקבוצת השליטים.  כשאפלטון פגש את סוקרטס-  אנו יודעים על קיומו של סוקרטס רק מכתביו של אפלטון. סוקרטס היה אומן השכנוע הפילוסופי בשיחות בעל פה. פילו- אהבה  סופיה- חוכמה.
סוקרטס- תולדה של תאלס. בא ממסורת הדמוקרטיה כשהשכנוע היה לב העניין.
התפתח באתונה מקצוע ייחודי – סופיסטים – קב' של אנשים שהבתובבו ברחובות ושכנעו אנשים לגבי דברים שונים. שכירי לשון, שעומדים מול קהל. הרטוריקה והדמגטגיה שוכללו על ידיהם.