משנתו של סייד קטב והאחים המוסלמים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3683
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

בשנת 1928 ,כמענה לחדירה הולכת וגוברת של המערב למצרים, מבחינה תרבותית, כלכלית וטכנולוגית ,צומחת תנועת האחים המוסלמים על ידי חסן אל בנא.
הכאוס המתפתח במצרים מסב את המדינה לכיוון הפוך מזה המערבי ובסוף שנות העשרים נראה כי המערכת הפוליטית במצרים הולכת בכל דרך רעה. האינטלקטואלים מיואשים ואת המודרניזם כבר אי אפשר לעצור.
הייאוש הגובר במצרים מגביר אפוא ניכור ודחייה, והתוצאות לכך אינן מאחרות לבוא; השתררות הלך רוח אנטי אירופאי ואנטי נוצרי מעמיק, אי אמון במערכת השלטונית, הפוליטית והכלכלית ,חזרה בתשובה ,הכאה על חטא של האינטלקטואלים ,תוקפי הדת והמסורת חוזרים בהם, ואולי התוצאה המשמעותית ביותר – הכשרת הקרקע לתחייה אסלאמית –סלפית.
כל אלו קורים כאמור, בעת ובעונה אחת ומניבים את המניע לשינוי; חיזוק התודעה הלאומית והדתית, שינוי המשטר, מגמות של תחייה והתחדשות והצורך בגיבוש זהות.
מי שסופג את הנזקים הללו הינו הציבור המצרי ועל כן כל אלו מתרחשים בספירה הציבורית.
התחיה האסלאמית כאמור נולדת מחוץ לממסד והינה חברתית, תרבותית ודתית.
בשנת 1933 יוצאת תנועת האחים המוסלמים לדרכה וצוברת עם השנים חשיבות עצומה.
מי שבשנות החמישים הופך לפעיל התנועה והשפעתו כאמור ניכרת על תנועת האחים המצרית הינו, סייד קוטב.
שמו של סייד קוטב מוזכר כיום באופן אוטומטי כאשר דנים באסלאם הקיצוני או באידיאולוגיה של תנועות אסלאמיות. הגותו החדשנית וספריו הרבים העוסקים בניתוח האסלאם, בחברה ובתרבות המוסלמית וכן בקוראן, הקנו לו את התואר: אבי המחשבה הפונדמנטליסטית האסלאמית.
השינויים אשר הוזכרו לעיל שאותם עוברת מצרים מובילים למאבק אשר סיבתו נעוצה אפוא, בתהום אשר שררה בהשקפת העולם המיוחדת של נאמני האסלאם, לבין המודרניזם, החילוניות, הלאומנות הערבית והסוציאליזם. מאבק זה לווה פעמים רבות ברדיפה, דיכוי ומאסר אשר השפיעו רבות על נאמני אסלאם רבים, במיוחד על סייד קוטב, וניתב אותם לכיוונים רדיקלים.
עבודתי זו תעסוק בשאלת ההשפעה של סייד קוטב על תנועת האחים המוסלמים. אנסה להבין כיצד ציוני הדרך העיקריים בחייו של קוטב אשר הביאו להתפתחות רעיונותיו הדתיים והפוליטיים והשפיעו על האידיאולוגיה ופעילותה של תנועת האחים המוסלמים.
בכדי לענות על שאלה זו אצטרך תחילה לסקור ולדון, הן בתולדותיה של תנועת האחים המוסלמים והן בתולדותיו של האיש אשר השפיע עצומות על תנועה זו.
לאחר תהליך שכזה אוכל לדון בהשפעת קוטב על תנועת האחים