ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 82
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1336

תקציר העבודה

ממ'ן 11
שאלה 1
א: לפי המאמר של סמוחה, סמי, (2006) "מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית" (מקראה), איזו מבין שלוש הדמוקרטיות המצוינת בהמשך, מתקימת בישראל?
תושבה: מבין שלוש השאלות, התשובה הנכונה היא א' ישראל היא דמוקרטיה אך לא דמוקרטיה מערבית, יש  6 סיבות לכך על פי המאמר של סמי סמוחה,
1 ) בישראל אין לאומיות ישראלית,  אחת הסיבות לכך  שישראל מכריזה על עצמה כמדינתו של העם היהודי, ולא כמדינת כל אזרחיה. בתור מדינה יהודית ישראל מייחסת חשיבות עליונה לכך  שיהיה רוב יהודי מרכזי, בזכות חוק השבות, לאומת מדינה מערבית אשר קיימת לאומיות אזרחית שהיא עיבוי של האזרחות.
כל אזרחי המדינה נחשבים כחברים באומה אזרחית משותפת, על ידי יסודות אתניים מסוימים, ובראש ובראשונה היא השפה,ישראל שוללת את זכות השיבה מהפליטים הערביים,רוב יהודי הוא על ידי מונחים אתניים  ודתיים, לא על ידי מונחים לשוניים  או תרבותיים חילונים כמו במערב,דמוקרטיה מערבית מוגדרת בראש ובראשונה לכל אזרחיה, ורק באופן משני כדמוקרטיה לרוב האתני, בישראל סדר הדברים הפוך כך הדמוקרטיה בישראל אינה יכולה להיות מערבית.

2 ) בישראל אין הפרדה דה פקטו בין  דת למדינה זכות של האדם להינשא ולהתגרש מוגבלת בשל הכפפת המעמד האישי לדת,  רק בישראל הדת בגרסתה המחמירה ביותר האורתודוקסית קובעת מי משתייך ומי אינו משתייך ללאום היהודי, בכך שהדת מחליטה לאדם לאן הוא ישתייך ובכל מונעת ממנו את זכות הבחירה, רק הדת היהודית קובעת מי זכאי ומי אינו זכאי להגר לישראל ולהיעשות לאזרח שלה, הפרדה בין דת למדינה ללא הפרדה בין דת ולאום לא תבטיח זכויות וחירויות אזרח מלאות,מעורבות הדת במדינה לא חייבת לפגוע בדמוקרטיה כמו למשל במערב שקיימת הפרדה בין דת למדינה.
האזרח יכול לבחור את דרך האמונה שלו והקרבה שלו לדת בלי כפייה דתית, למרות שקיימים אצלם אזרחים אשר קרובים לדת ולכן חשובה מאוד ההפרדה בין הדת למדינה, כדי שגם בישראל תהיה דמוקרטיה מערבית.