פרה סמינריון בנושא פרסום במדיה דיגיטלית מסוג רשתות חברתיות והשפעתן על רכישת מוצרים

תקציר העבודה

במסגרת עבודה זו ברצוני לבחון את נושא הפרסום במדיה דיגיטלית מסוג רשתות חברתיות והשפעתה על קבלת החלטת הרכישה של הצרכן. שאלת המחקר תציג את הבעיה המחקרית בה תתמקד עבודה זו והיא האם קיים קשר בין פרסום במדיה חברתית מסוג רשתות חברתיות (משתנה בלתי תלוי) לבין רכישת מוצרים על-ידי הצרכן (משתנה תלוי)? השערת המחקר היא כי אכן קיים קשר חיובי בין פרסום ברשתות חברתיות לבין רכישת מוצרים על-ידי הצרכן. כל אדם הוא גם צרכן ושיווק במדיה החברתית משחקת תפקיד חשוב בשכנוע הצרכנים לקנות באינטרנט, מכאן כי נושא זה הינו חשוב לכל אדם לדעת ועל כן, נבחר הוא כנושא לעבודתי זו.

המושג מדיה חברתית מתאר פלטפורמות שונות המאפשרות יצירת רשתות של קשרים חברתיים, יצירת תוכן, ושיתוף מידע על ידי המשתמשים. אמצעי המדיה החברתיים מספקים מגוון רחב של מקורות חדשים שבהם נמצא מידע מקוון שנוצר ומופץ על ידי צרכנים, מתוך כוונה ליידע, להעשיר ולהשכיל זה את זה באשר למוצרים, מותגים ועוד. רשת חברתית היא פלטפורמה של מדיה חברתית, שבה אפשר ליצור פרופיל מידע אישי (פרטי או ציבורי), להעלות תכנים וליצור קשרים עם אנשים בנושאים שונים. הרעיון בבסיסה של הפעלת רשת חברתית הוא שכל אדם יכול להיחשף בפני אחרים, ליצור איתם קשר ולהכיר אותם דרך הפרופיל שלהם.

קניית המוצר היא רק שלב אחד בסדרת השלבים המרכיבים את תהליך קבלת ההחלטות של הצרכן. תהליך זה אינו אחיד והוא משתנה בין מוצרים מסוגים שונים. המשתנה המהותי ביותר שקובע את אופן קבלת ההחלטות של הצרכן הוא מעורבות הצרכן, אשר מוביל לתהליך קבלת החלטות מורכב ורב שלבי המכונה "מודל חמשת השלבים" ובו: זיהוי הצורך, חיפוש מידע, השוואת חלופות, גיבוש עמדות, החלטת רכישה והערכה לאחר מעשה. הצרכן אינו חייב לעבור את כל השלבים והתהליך יכול להיעצר בכל שלב.

שיטת המחקר שבה אשתמש לבחינת הנושא הינה סקירה ספרותית של מחקרים בינאולמיים שונים אשר עסקו בחקר שאלה מחקרית זו ומטרתה היא להבהיר את הבעיה ולכוון לפתרונה. הסקירה בעבודה זו מורכבת מחמישה פרקים:

בפרק הראשון, אסקור את התפתחות הרשתות החברתיות והמעבר משיווק ופרסום ברשת המסורתית לרשת החברתית המקוונת, אבחן את השפעתה על רכישות הצרכן והסיבות לכך.

בפרק השני, אציג כיצד משפיעים מאפייני הצרכן עצמו ועמדותיו כלפי פרסום ברשתות החברתיות, אשר כוללים בתוכם את משתנה האתניות והמשתנה הדמוגרפי והתרבותי, ההבדלים בין צרכן צעיר לצרכן מבוגר, רמת השתכרותו, רמת השכלתו וחינוכו, האם קיים שוני בין גברים לנשים, והאם קיימת השפעה ביחס לתדירות השימוש ברשת החברתית.

בפרק השלישי, אבחן את תכונות האישיות הספציפיות של הצרכן וכיצד הן משפיעות על דפוסי ההתנהגות שלו בעת החלטת רכישת מוצר, אשר בסופו של דבר יוצרת את תפיסת המותג אצל הצרכן. כמו כן, אביא שני מודלים שפותחו במטרה למדוד את האפקט של סוגי האישיויות ודפוסי ההתנהגות של הצרכן כלפי המעורבות ברשת החברתית עם תפיסת המותג, בהקשר של רכישת מוצר אונליין.

בפרק הרביעי, אפרט את השפעת דעות וחוות דעת על-ידי משתמשים ברשת החברתית, על-ידי חברים ובני משפחה של הצרכן, מידע, המלצות וביקורות ברשת החברתית והשפעתן על החלטת הרכישה שלו.

בפרק החמישי, אסכם את העבודה עם מסקנות תוך התייחסות לגישות אשר הובאו במהלך העבודה, ואווכח האם השערת המחקר הופרכה או אוששה.