תקשורת המונים
מוסד לימוד | הקריה האקדמית אונו |
סוג העבודה | עבודת גמר |
מקצוע | תקשורת |
מילות מפתח | התקשורת המונים בישראל, תקשורת, תקשורת המונים |
ציון | 95 |
שנת הגשה | 2022 |
מספר מילים | 3742 |
מספר מקורות | 9 |
תקציר העבודה
פרק א'- מבוא,שאלת המחקר 3
1.1 המסר המרכזי בעבודה 4
1.2 תקשורת המונים – מדיום טלוויזיוני 4
פרק ב'- ייצוגי ההומואים והלסביות בתקשורת ההמונים 6
2.1 תקשורת ותרבות פופולארית כמעצבת שינויים לטובת קבלת האחר בחברה באמצעות תיוג, וסטריאוטיפ 7
2.2 התייחסות למרכיבי העמדה כלפי בני הקהילה ההומו-לסבית בתקשורת ההמונים 9
2.3 ייצוג קהילת ההומואים והלסביות בתקשורת ההמונים 11
פרק ג'- תקשורת המונים – תוכניות ריאליטי 13
3.1 יצירת תהליכי שינוי עמדות סטריאוטיפים כלפי אוכלוסיות (קהילת הלהט"ב), בתוכנית הריאליטי 'האח הגדול' כחלק משינוי בתקשורת ההמונים, ובתקשורת הפופולארית 14
3.2 ההומופוביה והגזענות הסטריאוטיפית בתוכנית 'האח הגדול' והשפעתה על צופי התוכנית האם יצרה שינוי בקרב הצופים 16
פרק ד'- סיכום 18
ביבליוגרפיה 20
שאלת המחקר :
כיצד יכולה תכנית הריאליטי האח הגדול לשנות עמדות או סטריאוטיפים כלפי קהילת ההומו לסביים בישראל?
פרק א'- מבוא
בעבודה זו נעסוק במידת היכולת של תוכנית ריאליטי לשנות דימויים, וסטריאוטיפים המיוחסים לקבוצות אוכלוסייה מגוונות. העבודה הנוכחית תתמקד בתוכנית הריאליטי 'האח הגדול' המשודרת בערוץ השני ובעלת שיעורי צפייה מהגבוהים.
בעונה האחרונה (2013), של תוכנית האח הגדול נכחו משתתפים בני הקהילה, אשר לנו הצופים הייתה הזדמנות ראשונית להכיר מקרוב קהילת הלהט"ב. הקהילה היא למעשה אגודה לשמירת זכויות הפרט המכילה בתוכו זהויות מיניות משולבות (הומואים, לסביות, ביסקסואליים, וטראנס'גנדרס). העיסוק בדימוי סטריאוטיפי, ובתיוג חברתי על רקע גזע, לאום, מגדר, והשתייכות קטגוריאלית נמצאת בעידן המודרני כיום בכל תחום, ובכל נושא.
הדימוי הסטריאוטיפי המוצג בתקשורת ככלל, ובתוכניות הריאליטי מסייעים לנו צרכני התרבות בעיצוב, בשינוי, ובהבנת מסרים תוך שימוש בסמלים, ובמותגים שחלקם מוכרים לנו, וחלקם לאו (Fiske, Cuddy, Glick, Xu, 2002). מתוך תכני התרבות המופיעים בתקשורת אנו לומדים כיצד להגדיר את עצמנו ביחס לדימויים אחרים בחברה, ומייחסים עצמנו בהיבטים שונים כגון: (זהויות מיניות, מגדר, לאומיות, מיניות, וכד'). כתוצאה מהשיוך החברתי הפרטני, ומהשיוך החברתי הציבורי (תיוג חברתי, וסטריאוטיפי), אנו למדים מה לחשוב, מה להביע, מה להרגיש, וכיצד להתאים עצמנו למערכת החברתית הרב גונית.
ההיבט הסטריאוטיפי המגדרי בקרב קהילת הלהט"ב מבוססים על תבניות חשיבה המעבירות מסר חברתי, מסבירה מלאך-פיינס (מלאך פינס, 1998), כי בגלל תפישות סטריאוטיפיות, בני האדם נוטים לשייך לבני שני המינים תכונות ותפקידים המאפיינים את הקהילה.
ההדרה החברתית שהייתה במהלך השנים האחרונות בקרב קהילת הלהט"ב הובילה בשנה האחרונה לשינוי במסגרת תוכנית הריאליטי 'האח הגדול', והכנסתם של מספר משתתפים מהקהילה. השילוב של המתמודדים הביע עניין רב הן בקרב עורכי התוכנית שכן אחד ממנחיה הוא למעשה הומוסקסואל מוצהר (אסי עזר), והרמת גבה מצד צופי התוכנית בשל העובדה כי מתקיימים תפישות ועמדות סטריאוטיפים כלפי הקהילה.