ניתוח דוחות כספיים חברת אוסם

מקצוע
שנת הגשה 2004
מספר מילים 1747

תקציר העבודה

תוכן העניינים
נושא עמוד ניתוח הסביבה העסקית 2
תיאור החברה 3
אסטרטגיה שיווקית 4
מודל SWOT 5
יחסים פיננסיים 7
מקורות מידע 8
תיאור החברה:
אסם השקעות בע"מ הוקמה ב-1964
ומשתייכת לקבוצת אסם, שנוסדה בשנת 1942. חברת האם מאגדת בתוכה את קבוצת חברות אסם, ומתמקדת בייצור ושיווק מזון בלבד ונמנית עם יצרני ומשוקי המזון הגדולים בישראל. פעילות הקבוצה מתמקדת במס' קטגוריות:
1). מוצרים יבשים – אסם תעשיות מזון, מגדנות הבית, בית השיטה עסיס ונסטלה פורינה ישראל.
2 ). מוצרים קפואים – טבעול, עוף טוב.
3). מוצרים מצוננים – סלטי צבר, אוסטיב, פרוסטיב והוד לבן.
4). גלידות – נגה.
5).  פעילות בינ"ל – אסם  USA  ואסם  UK. החברה מייצרת למעלה מ-1000 מוצרים שונים ובכלל זה: חטיפים, מרקים, מוצרי מאפה, פסטה, רטבים, עוגות מוכנות, שוקולד, דגני בוקר, מיצים ותרכיזים, אבקות מתוקות, קפה, שימורים, מוצרי בשר ותחליפי בשר קפואים, סלטים, מזון לחיות מחמד ועוד.
לאחרונה הרחיבה את פעילותה בתחום המזון המצונן באמצעות רכישת 51% מחברת סלטי צבר, וכן הפכה לבעלת השליטה המלאה במפעלי בית השיטה בחודש האחרון. במהלך שנת 1996 נכנסה הקבוצה לתחום הגלידות באמצעות רכישת טנא נגה וסנוקרסט, וכן הרחיבה את פעילותה בתחום המוצרים הקפואים ומחזיקה כעת ב-51% מחברת טבעול.
לחברה הסכמים בלעדיים לשיתוף פעולה עם חברת נסטלה משוויץ (המחזיקה 50.1%  מהבעלות והשליטה באסם) על הפצת מוצרי נסטלה בישראל באופן בלעדי ע"י מערכת השיווק והמכירה של אסם, וכן מקבלת ממנה סיוע טכני בנושא מו"פ.
לחברה 5 מרכזי הפצה אזוריים האחראים על אחסון, שינוע והפצת הסחורה ומועסקים בה כ-3400 עובדים ב-14 אתרי יצור הפזורים ברחבי הארץ. החברה פועלת הן כיצרנית והן כמשווקת של מוצריה, עובדה המהווה תרומה ישירה ומשמעותית לרווחיות החברה בזכות יכולתה לשלוט על מערכת השיווק וההפצה שלה המגיעה לכל נקודת מכירה בארץ.
הסכמיה עם חברת נסטלה פותרים אותה מהצורך להשקיע בעצמה במו"פ של מוצרים חדשים ונותנים לה גישה לתוצאות המו"פ של נסטלה, המשקיעה במו"פ 600 מיליון דולר בשנה. ניתוח הסביבה העסקית:
בבואנו לנתח את הענף והסביבה העסקית החלטנו להתמקד רק בסעיפים הרלוונטיים ביותר לגבי אסם, וכן ראוי לציין כי רב הנתונים שבידינו מתייחסים לחברת אסם בלבד – בטיוטה. 
1 . הענף בו פועלת חברת אסם הוא ענף המזון,מזון מוצק, החברות הגדולות הפועלות בענף הנן תנובה, תמ"י ועלית –שטראוס.
קבוצת אסם פועלת במספר תתי ענפים השייכים לענף המזון: מוצרים יבשים, קפואים, מצוננים וגלידות. אסם ועלית מרחיבות את הפער בינן לבין החברות המתחרות  ע"י הכנסת שותפים בינ"ל אסם- נסטלה, עלית- "פפסיקו" ורכישת חברות מקומיות ע"מ להגדיל את נתח השוק שלהן:
אסם רוכשת את טבעול (מוצרים קפואים), בית השיטה (מוצרים יבשים), סלטי צבר (מוצרים מצוננים) ולעומתה מיזוג עלית עם שטראוס.  רכישת החברות המקומיות מאפשרת לכל אחת מהחברות להגדיל את מגוון מוצריה וע"י כך לחזק את עמידתה מול רשתות השיווק הגדולות.
2. שיעורי הצמיחה בחברה ייחזו בהתאם לשיעורי הצמיחה השנתיים במשק בממוצע ומוערכים כ- 4% צמיחה חיובית לשנה. (הערכה ל-20 השנים הבאות). קצב צמיחת הענף תלוי בקצב גידול האוכלוסייה ובעליה ברמת החיים, ולכן אין לצפות לעליה חדה בפדיון הענף, ומאידך, לא צפויות הפתעות לרעה, כלומר, זהו ענף הנהנה מקצב צמיחה יציב יחסית.
גודל הענף: החברות פעילות בעיקר בשוק המקומי,הצפוי לרוויה בשלב מסוים, בשל גודלו המצומצם, ולכן משקיעות מאמצים להגדיל את פעילותן בחו"ל, בעיקר על מנת לנצל הזדמנויות עסקיות ולהקטין, במידת האפשר, את התלות בשוק המקומי – פעילות אסם UK ואסם USA ופעילות עלית במספר מדינות באירופה ובברזיל.
3. עפ"י ניתוח הנתונים הכספיים של החברה ניתן לזהות עונתיות בפעילותה המתבטאת בחוזקה של הרבעונים השני והשלישי בשנה.
כמתואר בגרף להלן:

4 . למוצרי החברה, בשל היותם מוצרי מזון בסיסיים בד"כ, קיימים מוצרים תחליפים רבים וזמינים של המתחרות השונות הקיימות בשוק.
5. לקוחותיה של קבוצת אסם נמנים על השוק הפרטי, המוסדי והמאורגן. חברות בתחום זה , ולמעשה בתחומי מוצרי הצריכה בכלל, נאלצות להתמודד מול הכוח ההולך וגובר של רשתות השיווק הגדולות המהוות את השוק המאורגן. צמצום התחרות בתחום רשתות השיווק מביא לכך שרשתות השיווק הגדולות מחזיקות ב"כוח צרכני רב" וכתוצאה מכך, יש להן את היכולת להפעיל לחצים על המשווקים והיצרנים השונים להוריד מחירים. גם פיתוח "המותג הפרטי" ע"י הרשתות פוגעת ביצרנים השונים. אמנם, מצבן של החברות המובילות בכל סוג מוצר צרכני (לדוגמא: "אסם" ו"עלית" בתחום המזון המוצק), טוב יותר מאשר מצבן של חברות אחרות באותו ענף, בשל גודלן וכוחן בשוק, אולם, גם הן נפגעות ממגמה זו (פגיעה המתבטאת בהגדלת שעור ההנחות הניתנות לרשתות, וכדומה).  עדות חיה למאבקי כוח מסוג זה התרחשה בשבועות החולפים בין רשת שופרסל לשטראוס.
6. סף כניסה נמוך- נדרשת מעט השקעה בהון פיזי ובעובדים (רובם יכולים להיות לא מיומנים) על מנת לנסות ולתפוס מקום בנישה מסוימת. משום כך, רמת התחרות בין המפעלים הקטנים- בינוניים, גבוהה.
תיאור החברה:
אסם השקעות בע"מ הוקמה ב-1964
ומשתייכת לקבוצת אסם, שנוסדה בשנת 1942. חברת האם מאגדת בתוכה את קבוצת חברות אסם, ומתמקדת בייצור ושיווק מזון בלבד ונמנית עם יצרני ומשוקי המזון הגדולים בישראל. פעילות הקבוצה מתמקדת במס' קטגוריות:
1). מוצרים יבשים – אסם תעשיות מזון, מגדנות הבית, בית השיטה עסיס ונסטלה פורינה ישראל.
2 ). מוצרים קפואים – טבעול, עוף טוב.
3). מוצרים מצוננים – סלטי צבר, אוסטיב, פרוסטיב והוד לבן.
4). גלידות – נגה.
5).  פעילות בינ"ל – אסם  USA  ואסם  UK. החברה מייצרת למעלה מ-1000 מוצרים שונים ובכלל זה: חטיפים, מרקים, מוצרי מאפה, פסטה, רטבים, עוגות מוכנות, שוקולד, דגני בוקר, מיצים ותרכיזים, אבקות מתוקות, קפה, שימורים, מוצרי בשר ותחליפי בשר קפואים, סלטים, מזון לחיות מחמד ועוד.
לאחרונה הרחיבה את פעילותה בתחום המזון המצונן באמצעות רכישת 51% מחברת סלטי צבר, וכן הפכה לבעלת השליטה המלאה במפעלי בית השיטה בחודש האחרון. במהלך שנת 1996 נכנסה הקבוצה לתחום הגלידות באמצעות רכישת טנא נגה וסנוקרסט, וכן הרחיבה את פעילותה בתחום המוצרים הקפואים ומחזיקה כעת ב-51% מחברת טבעול.
לחברה הסכמים בלעדיים לשיתוף פעולה עם חברת נסטלה משוויץ (המחזיקה 50.1%  מהבעלות והשליטה באסם) על הפצת מוצרי נסטלה בישראל באופן בלעדי ע"י מערכת השיווק והמכירה של אסם, וכן מקבלת ממנה סיוע טכני בנושא מו"פ.
לחברה 5 מרכזי הפצה אזוריים האחראים על אחסון, שינוע והפצת הסחורה ומועסקים בה כ-3400 עובדים ב-14 אתרי יצור הפזורים ברחבי הארץ. החברה פועלת הן כיצרנית והן כמשווקת של מוצריה, עובדה המהווה תרומה ישירה ומשמעותית לרווחיות החברה בזכות יכולתה לשלוט על מערכת השיווק וההפצה שלה המגיעה לכל נקודת מכירה בארץ.
הסכמיה עם חברת נסטלה פותרים אותה מהצורך להשקיע בעצמה במו"פ של מוצרים חדשים ונותנים לה גישה לתוצאות המו"פ של נסטלה, המשקיעה במו"פ 600 מיליון דולר בשנה. אסטרטגיה שיווקית:
עד ינואר 1999 פילחה אסם את השוק על בסיס גיאוגרפי בלבד, תוך שימוש ב-3 מרכזי הפצה שנפרשו בצפון, מרכז ובדרום הארץ.
במסגרת שינוי אסטרטגיית השיווק, הוחלט להתמקד בשיווק על בסיס סוג הלקוח ע"מ לאפשר מכירה מבודלת, לשיפור השירות ללקוח ולגמישות בהתאם לצרכיו.
החברה הגדירה 3 סוגי לקוחות:
השוק המאורגן – רשתות השיווק וקמעונאים פרטיים גדולים.
השוק הפרטי – קמעונאים פרטיים בינוניים וקטנים.
השוק המוסדי – חברות קייטרינג, בתי מלון, חברות תעופה, מסעדות, בתי אבות, קיבוצים ובסיסי צה"ל. ביוני 2001 הוקמה חטיבת "נסטלה פוד סרוויס" המאחדת את כלל הפעילות המקצועית, שיווקית, ועסקית בשוק המזון המוסדי של חברות הקבוצה: אסם, טבעול, סלטי צבר, עוף טוב והוד לבן. מהלך זה נעשה בשיתוף נסטלה העולמית ומהווה את הגורם המרכזי בשוק המזון המוסדי בישראל.  שווקי הפעילות של החברה:
להלן פלחי השוק של חברת אסם (באחוזים) :
מודל SWOT מודל זה מנסה לתמצת את הסביבה השיווקית של הפירמה. קיימים 4 מצבים עמם מתמודדת הפירמה באופן שוטף:
כוח – STRENGTH: יתרונות יחסיים שיש לפירמה בהשוואה לפירמות אחרות המייצרות את אותם מוצרים.
גם יצרנית וגם משווקת – החברה פועלת הן כיצרנית והן כמשווקת של מוצריה, עובדה המהווה תרומה ישירה ומשמעותית לרווחיות החברה בזכות יכולתה לשלוט על מערכת השיווק וההפצה שלה המגיעה לכל נקודת מכירה בארץ. חברה גדולה ולכן בעלת כוח מול רשתות השיווק הגדולות – מצבן של החברות המובילות בכל סוג מוצר צרכני (לדוגמא:
"אסם" ו"עלית" בתחום המזון המוצק), טוב יותר מאשר מצבן של חברות אחרות באותו ענף, בשל גודלן וכוחן בשוק וכך יכולת המיקוח והעמידה שלהן מול רשתות השיווק הגדולות טובים יותר. שותפות עם חו"ל – בזכות השותפות עם חברת נסטלה נהנית אסם ממספר יתרונות המגבירים את כוחה בענף: יכולת השימוש בממצאי  המו"פ של נסטלה,  המפצת מוצרי נסטלה בישראל באופן בלעדי.
רכישת חברות מקומיות – הגדלת נתחי השוק וסך המוצרים שמייצרת החברה (סלטי צבר, בית השיטה, הוד לבן).
·        נסטלה פוד סרוויס – חטיבה זו של אוסם מהווה גורם מרכזי ומשפיע בשוק המוסדי וכך נהנית החברה מלקוחות גדולים ונאמנים. חולשה – WEEKNESS: חולשות יחסיות שיש לפירמה ביכולת להתמודד עם דברים חדשים, בזמן שפירמות אחרות כבר התמודדו אתם.
·        שוק הגלידות – בהשוואה למתחרות העיקריות בענף חולשת אסם, בעזרת נוגה, על חלק קטן מנתח השוק בו מבוססות היטב מתחרותיה כשטראוס.
·        עוגות קרות – קטגוריה חדשה שכעת מנסה אוסם להכנס אליה ( בחג השבועות) , קטגוריה זו מוכרת היטב ונשלטת אף היא ע"י המתחרה הגדולה בתחום , שטראוס.
הזדמנויות – OPPORTUINTIES:  איתור הזדמנויות חדשות הרחבת ומיצוי כלל תחומי הפעילות בארץ, הגדלת כלל נתחי השוק –למרות תחושת הרוויה בענף מאמצי התרחבות קיימים, בעיקר ע"י נגיסה בנתחי השוק של המתחרים והרחבה מתמדת של כמות וסוגי המוצרים שמייצרת החברה.
הרחבת הפעילות בחו"ל – ההזדמנות הממשית להצלחה טמונה ביכולתה של אסם לשווק את מוצריה (ואולי אף ליצרם) בעולם הרחב, המאופיין בשוק אינסופי שיהווה מקפצה ליכולת החברה לצמוח ולהתפתח. מזון חיות  – תחום  חדש ומעניין אליו חדרה החברה לאחרונה, וביכולתה למצות בו נתחי שוק גבוהים בעיקר תוך ניצול נפילתה של רמדיה. איומים – THREATS: השפעת גורמים מתחרים. מיזוג שטראוס עלית – מיזוג זה מחבר בין שני שחקנים שהיו חזקים בשוק ממילא ומחליש מכוחה וממעמדה של החברה בעמידתה מול רשתות השיווק, ספקים וכו'. מוצרים בסיסיים ולכן תחליפיים – תחום המזון, ובפרט המוצק,כולל בתוכו שלל מוצרים שייצורם אינו מצריך ידע או פטנט ועל כן חשופה החברה לניסיונות של מתחרים בהחדרת מוצרים תחליפים לשלה,  כדוגמת סלטי גדרון המאיימים כעת על מותגי שטראוס "אחלה" וסלטי צבר של אסם. יחסים פיננסיים:
יחסי רווחיות
2 003
2 002
רג"מ למכירות 0.44
0.43
רווח תפעולי ב-% 0.36
0.35
רווח ביחס להון עצמי 0.15
0.13
רווח נקי למכירות 0.06
0.06
רווח ביחס למאזן 0.08
0.07
רווח למניה
1 .38
1 .28
יחסי נזילות
2 003
2 002
יחס שוטף
2 .14
2 .09
יחס מהיר
1 .76
1 .74
הון חוזר נטו ביחס למאזן 0.37
0.35
רמת נזילות מיידית 0.79
0.8
יחסי יעילות תפעולית
2 003
2 002
ימי חייבים 78.65
8 3.10 מחזור חייבים
4 .64
4 .39
ימי מלאי
3 0.18
3 0.63
מחזור מלאי
6 .74
6 .77
ימי זכאים
1 30.86
1 18.3
מחזור זכאים 0.36
0.32
יחסי מבנה הון
2 003
2 002
הון עצמי ביחס למאזן 0.57
0.56
ניתוח היחסים הפיננסיים נועד לסייע בהבנת המגמות העיקריות בפעילות החברה. יחסים אלה יסייעו לנו להתמקד בסיכוני החברה, הפיננסיים, העסקיים והתפעוליים. מאחר וחישוב היחסים בלבד, הוא פשוט וקל ליישום, החלטנו להתמקד ביחסים הרלוונטיים שישפכו אור על המגמות שצוינו לעיל (בניתוח של חברת אסם, חברה המשתייכת לענף המזון, ראוי לציין כי ניתוח יחסיה הפיננסיים יכול היה להתבצע על כל אחד מהיחסים שכן דוחות החברה כוללים את כלל המרכיבים (מלאי, מכירות ) להבדיל מחברות בהן קיימים יחסים לא רלוונטיים כדוגמת מכירות בבנקים וכדומה.) ליחס הפיננסי כאינדיבידואל אין משמעות רבה, אלא אם יושווה לשנים קודמות או לחברות מתחרות בענף , לשם קבלת פרופורציה נכונה והבנת גודל המדד. בישראל קיימת בעיה, לעומת מדינות העולם המערבי, והיא גודל השוק המוגבל והמגביל בשל כך את יכולת צמיחת והתפתחות הענפים בארץ, עד למצב בו קיימים מעט מאוד  שחקנים בשוק כולו. מסיבה זו ההשוואה העיקרית למתחרה בענף תהיה לחברת "עלית". יחסי נזילות.
יחסי הנזילות בוחנים את יכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה ולהתמודד עם לחצים פיננסיים בלתי צפויים, בטווח הקצר. כפי שניתן לראות קיים גידול בשלושת יחסי הנזילות במעבר משנת 2002 לשנת 2003. גידול זה מעיד על שיפור ביכולת החברה לצאת ממשבר פיננסי, אם תקלע אליו, בטווח הקצר. מניתוח הנתונים עולה כי היחס השוטף גדל בשל קיטון בהתחייבויות השוטפות (מכנה) בשיעור גדול יותר משיעור  הקיטון בנכסים השוטפים (מונה).
היחס המהיר גדל על אף הגידול במלאי, שכן הקיטון בהתחייבויות השוטפות עדיין בשיעור גדול יותר משיעור  הקיטון בנכסים השוטפים – מלאי.
ההון החוזר נטו ביחס למאזן גדל מאחר והמונה (נכסים שוטפים- התחייבויות שוטפות) גדל וכן המכנה (סך המאזן) קטן.
יחס שוטף – ההנחה עליה מבוסס יחס זה היא שאם וכאשר תקלע הפירמה לקשיים פיננסיים הלחץ הראשון יופעל על התחייבויות שוטפות, כיוון שספקים ידרשו מהחברה תשלום במזומן ויסרבו להעניק לה אשראי, גם הבנקים לא יענו בשמחה למתן הלוואות ויהיה על הפירמה להשיג כסף מזומן מיידית כדי להחזיר לספקים.
היחס השוטף של אסם גבוה מ-2 ונמצא במגמת עליה ולכן מעיד על איתנות פיננסית ויכולת טובה של החברה להתמודד עם משברים בטווח הקצר.  להערכתנו, ולאור הנתונים מהשנים הקודמות, בהם ניכרת מגמת עליה קבועה, אך יציבה, חברת אסם תמשיך לצמוח בשנים הקרובות בקצב קבוע התואם לקצב גידול האוכלוסייה בארץ ולצמיחה הצפויה במשק. יתר על כן, הגיעה החברה לרוויה בשוק המקומי ואם ברצונה לצמוח ולהתפתח מעבר לרמה זו עליה להרחיב את פעולותיה בשווקים הבינ"ל, תוך ניצול הפלטפורמות המתאימות והמיועדות לכך: נסטלה, OSEM UK, OSEM USA..
  מקורות מידע:
דוחו"ת כספיים, חברת אסם (מאזנים ודוחו"ת רוו"ה  2001-2003 ).
דוחו"ת כספיים, חברת עלית, 2003.
ניתוח חברת אסם ע"י מדור אנליטי, בנק איגוד, מתוך אתר הבנק.
אתרי אינטרנט: א. Aonline                            ב. bizportal                            ג.themarker                            ד. אתרי החברות עלית ותמ"י (יוניליוור).
                           ה. PREDICTA