ניתוח פיננסי ושיווקי חברת אוסם

מקצוע
שנת הגשה 2004
מספר מילים 7077

תקציר העבודה

ניתוח הסביבה העסקית:
בבואנו לנתח את הענף והסביבה העסקית החלטנו להתמקד רק בסעיפים הרלוונטיים ביותר לגבי אסם. 
1 . הענף בו פועלת חברת אסם הוא ענף המזון,מזון מוצק, החברות הגדולות הפועלות בענף הנן תנובה, תמ"י ועלית –שטראוס. קבוצת אסם פועלת במספר תתי ענפים השייכים לענף המזון:
מוצרים יבשים, קפואים, מצוננים וגלידות. אסם ועלית מרחיבות את הפער בינן לבין החברות המתחרות  ע"י הכנסת שותפים בינ"ל אסם- נסטלה, עלית- "פפסיקו" ורכישת חברות מקומיות ע"מ להגדיל את נתח השוק שלהן:
אסם רוכשת את טבעול (מוצרים קפואים), בית השיטה (מוצרים יבשים), סלטי צבר (מוצרים מצוננים) ולעומתה מיזוג עלית עם שטראוס.  רכישת החברות המקומיות מאפשרת לכל אחת מהחברות להגדיל את מגוון מוצריה וע"י כך לחזק את עמידתה מול רשתות השיווק הגדולות.
2. שיעורי הצמיחה בחברה ייחזו בהתאם לשיעורי הצמיחה השנתיים במשק בממוצע ומוערכים כ- 4% צמיחה חיובית לשנה. (הערכה ל-20 השנים הבאות). קצב צמיחת הענף תלוי בקצב גידול האוכלוסייה ובעליה ברמת החיים, ולכן אין לצפות לעליה חדה בפדיון הענף, ומאידך, לא צפויות הפתעות לרעה, כלומר, זהו ענף הנהנה מקצב צמיחה יציב יחסית.
גודל הענף: החברות פעילות בעיקר בשוק המקומי,הצפוי לרוויה בשלב מסוים, בשל גודלו המצומצם, ולכן משקיעות מאמצים להגדיל את פעילותן בחו"ל, בעיקר על מנת לנצל הזדמנויות עסקיות ולהקטין, במידת האפשר, את התלות בשוק המקומי – פעילות אסם UK ואסם USA ופעילות עלית במספר מדינות באירופה ובברזיל.
3. עפ"י ניתוח הנתונים הכספיים של החברה ניתן לזהות עונתיות בפעילותה המתבטאת בחוזקה של הרבעונים השני והשלישי בשנה.
כמתואר בגרף להלן:

4 . למוצרי החברה, בשל היותם מוצרי מזון בסיסיים בד"כ, קיימים מוצרים תחליפים רבים וזמינים של המתחרות השונות הקיימות בשוק.
5. לקוחותיה של קבוצת אסם נמנים על השוק הפרטי, המוסדי והמאורגן. חברות בתחום זה , ולמעשה בתחומי מוצרי הצריכה בכלל, נאלצות להתמודד מול הכוח ההולך וגובר של רשתות השיווק הגדולות המהוות את השוק המאורגן. צמצום התחרות בתחום רשתות השיווק מביא לכך שרשתות השיווק הגדולות מחזיקות ב"כוח צרכני רב" וכתוצאה מכך, יש להן את היכולת להפעיל לחצים על המשווקים והיצרנים השונים להוריד מחירים. גם פיתוח "המותג הפרטי" ע"י הרשתות פוגעת ביצרנים השונים. אמנם, מצבן של החברות המובילות בכל סוג מוצר צרכני (לדוגמא: "אסם" ו"עלית" בתחום המזון המוצק), טוב יותר מאשר מצבן של חברות אחרות באותו ענף, בשל גודלן וכוחן בשוק, אולם, גם הן נפגעות ממגמה זו (פגיעה המתבטאת בהגדלת שעור ההנחות הניתנות לרשתות, וכדומה).  עדות חיה למאבקי כוח מסוג זה התרחשה בשבועות החולפים בין רשת שופרסל לשטראוס.
6. סף כניסה נמוך- נדרשת מעט השקעה בהון פיזי ובעובדים (רובם יכולים להיות לא מיומנים) על מנת לנסות ולתפוס מקום בנישה מסוימת. משום כך, רמת התחרות בין המפעלים הקטנים- בינוניים, גבוהה.