קהילות ורטואליות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי הרוח והחברה המחלקה לתקשורת  קהילות וירטואליות עבודה סמינריונית במסגרת הקורס: שם הקורס,
תאריך ההגשה:  30/09/2005
תוכן עניינים מבוא
..
פרק 1  – האינטרנט : רקע כללי –…
פרק 2 – הפרט , הקהילה והמרחב …
פרק  2.1  תיאוריית המרחב  – הסטרוקטורציה -…
פרק
2 .2  המרחב החברתי במצבי היומיום .
פרק 2.3.1   צורות ההשתתפות במרחבים החברתיים –
פרק 2.3.2  הקהילה היומיומית ..
פרק 2.3.3  התנהלות הפרט בתוך הקהילה ..
פרק 2.3  המרחב החברתי והקהילה הוירטואלית —
פרק 2.3.1  הסייברספייס —
פרק 2.3.2   סוגי אינטראקציות .. פרק
2 .4  פרמטרים להשוואה בין 2 סוגי הקהילות -.
פרק
2 .4.1  קוויים מאפיינים …
פרק 3 מהלך החיים בקהילה הוירטואלית –…
פרק3.1 כיצד משתייכים לקהילה הוירטואלית? ..
פרק3.2 קהילה הwell -…
פרק 3.3 קהילת הecho -.
פרק3.4 התושב הגלובלי –
פרק4  הקהילה וירטואלית וקהילת היו יום מרחב משותף או נפרד?
פרק 4.1
הקהילה הוירטואלית וקהילת היו יום –המרחב המשותף      פרק 4.1.1 יצירת קשרים חברתיים ועיצוב הזהות העצמית –…
פרק 4.1.2 הקשר בין הזדהות לקהילה לבין קיום קשרים בחיי היום יום-…
פרק 4.2 מרחב נפרד לכל קהילה      פרק 4.2.1 הדילמה בזהות: אחדות מול פירוד —
פרק 4.2.2  אופן קיום הקשרים החברתיים במרחבים נפרדים .
פרק4.3 השוואה בין הקהילה היום יומית  לקהילה הוירטואלית ביבליוגרפיה פרק 1  האינטרנט – רקע כללי הקהילות הוירטואליות כיום הן חלק בלתי נפרד מהווי התרבות הדיגיטלית ברשת ומהוות מקור הזדהות ומידע עבור גולשים רבים. הן מקיפות טווח רב של נושאים וקבוצות שיח  ולמרות ההטרוגניות הרבה שלהן רובן מתמודדות עם אתגרים על בסיס יומי. המשותף לכל הקהילות הוא הרצון לשמור על יציבות הקהילה ,ההומוגניות שלה והגבולות המגדירים אותה, הקהילות משתמשות במנגנונים שונים( תוכנות חסימה ומנגנוני אבטחה שונים) על מנת לשמור על סדר ושליטה1.
המקור של הקהילות הוירטואליות הוא במרחב הוירטואלי אשר מאופיין  בחוסר גבולות טריטוריאליים  ברורים או ריבונות פוליטית, הוא נתון להסדרה חיצונית ובמיוחד להסדרה עצמית , כלומר מתקיימת בו שליטה עצמית  המתאפשרת על ידי מנגנונים שונים  שמאפשרים למרחב להתקיים.
כדי להבין אותם המנגנונים השונים ואת המקור להיווצרות המרחב הוירטואלי עלינו לדון קודם בגורמים החברתיים וההיסטורים שהביאו להיווצרות ולהתפתחות  האינטרנט אשר שינה את אופן העברת המידע בחברה והפך להיות אמצעי תקשורת חשוב ועיקרי.
ראשיתו של האינטרנט היה בשנות השישים הארצות הברית ,שם למעשה נולד לראשונה הרעיון של רשת מחשבים מבוזרת, בזמן המלחמה הקרה האמריקאים חיפשו דרך בה גם בעת מלחמה גרעינית יוכלו  אמצעי הקשר להמשיך לפעול, רשתות התקשורת הרגילות היו מבוססות על מרכזיה  ואם זו תינזק תמנע העברת המידע.
תאגיד  "רנד"  (rand)  העלה את הרעיון של יצירת רשת מחשבים ללא מרכזיה, כל מחשב יוכל לשגר ולקבל ידיעות באופן עצמאי, הוא יהווה מעיין צומת שממנו ינותבו הידיעות עד ליעדן הסופי .
רעיון הרשת המבוזרת פורסם לראשונה ב1964 ונבחן בבריטניה ב1968 , ב69 משרד ההגנה האמריקאי התקין את הרשת הראשונה שקישרה בין מחשבים של מדענים בארבע אוניברסיטאות שונות  במערב ברצות הברית. ב1972 הומצאה תוכנת הדואר האלקטרוני הראשונה, מה שהסית את תשומת הלב משימושים צבאיים לתקשורת חופשית מקוונת ומדענים החלו להתכתב ביניהם.
בשנות השבעים המושג רשת החל להתרחב ולקבל משמעות של מערכת תקשורת מסוג חדש.
בשנות השמונים החל פיתוח המחשב האישי  אך עיקר הרשתות היו פנים ארגוניות, רק בשנות     ה 90 נוצרה רשת גלובלית אחת המאפשרת תקשורת בין מחשבים שונים, במהלך שנות ה 90 החל השימוש באינטרנט המסחרי (המכונה  WWW-World Wide Web)  ומספר המחשבים המחוברים לאינטרנט גדל בצורה משמעותית מאלפים למיליוני משתמשים.
שנות ה2000 מהווים את עידן הפס הרחב גדל דור חדש שרגיל להתקשר ולצרוך דרך האינטרנט  ונוצרת תרבות שלמה המבוססת על האינטרנט.
כיום השימוש שנעשה באינטרנט הוא רחב ביותר ונוצרו דרכים שונות  לתקשר באמצעות האינטרנט: #דואר אלקטרוני-התכנה הנפוצה ביותר לשליחת הודעות, באמצעותו נשלח מכתב  כמו דואר רגיל רק בצורה אלקטרונית. #ועידה או שיחה מקוונת- אינסטנט מסנג'ין  או צ'אט- שזוכה לפופולריות רבה בעת האחרונה, בצ'אט ניתן לנהל שיחה כתובה בזמן אמת.
#פורומים-דיון המתנהל בדרך כלל סביב נושא מסוים.
עם התפתחות כל האמצעים הנ"ל התפתחו קהילות וירטואליות מסוגים שונים:
קהילות מקצועיות  (כמו קהילה לאנשי רפואה ), קהילות לעזרה עצמית, קהילות לבעלי עניין/ תחביב משותף , קהילות על בסיס גיאוגרפי וקהילות חברתיות ( מטרת ההצטרפות אליהן היא יצירת קשרים חברתיים).
1   מי שולט בקהילות הוירטואליות?הון   lib.cet.ac.il/pages/printitem.asp?item=10909