תקשורת ודעת קהל, 10716

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1245

תקציר העבודה

קורס: תקשורת ודעת קהל – ממ"ן 12
שאלה 1, א' מודל פסיכולוגי של סבירות עיבוד המידע, מציג שני ערוצים עיקריים שדרכם מגיע מסר שכנוע חדש אל הפרט שעשוי לשנות את דעתו:
§    ערוץ מרכזי – זהו ערוץ שבו שהפרט קולט את כל מה שקשור למסר עצמו בצורה ישירה (עיבוד מידע מילולי של המסר).
§    ערוץ פריפריאלי – זהו ערוץ שדרכו הפרט קולט את כל הדברים המשניים ולא רלוונטיים למסר עצמו, אלא כל הדברים שמסביב (כיצד הועבר המסר, איפה, מה לבש מוסר המסר, כיצד התנהג ועוד).
שני …
שאלה 1, ב' דעה היא תוצאה של עיבוד מידע והנכונות לגבש מסקנה על אותו נושא. על פי מודל פסיכולוגי לגיבוש דעה, המידע החדש נחוץ כדי ליצור תמונה מנטלית של הנושא הרלוונטי, והנטייה הקיימת נועדה להמריץ את האדם להסיק מסקנות, ולגבש דעות חדשות. במרכז המודל הפסיכולוגי ניצבים שני מושגי יסוד: מסרים ושיקול דעת. כל מידע מכיל לפחות שני סוגים של מסרים: §    מסרי שכנוע: טיעונים או דימויים המצדיקים נקיטת עמדה או נקודת ראות מסוימת, לעתים באופן רציונאלי ולעתים באמצעות הפעלת רגשות. אם המסרים נקלטים, הם מעובדים לשיקול דעת – תרכובת של הכרה ורגש, מעין אמונה על נושא מסוים. שיקול דעת זה משמש, בשלב מאוחר יותר, בתהליך קביעת דעה על אדם או על סוגיה.  §    מסרי רמז: מעמידים את מסרי שכנוע בהקשרם הספציפי, ויכולים לתרום להחלטה אם לקבל או לדחות את מסר השכנוע. המודל הפסיכולוגי מורכב מארבע הנחות יסוד שצירופן יחד מייחד את המודל:
ü   הנחת התקבלות: ככל שלפרט יש יותר ידע בנושא מסוים, כך יבין ויקבל יותר מסרים הנוגעים לנושא זה.
ü   הנחת ההתנגדות: הפרט משתמש במסרי הרמז, כדי להבין אם המידע החדש תואם את נטיותיו הפוליטיות; ונוטה לדחות מסרים המנוגדים לנטיותיו הקודמות. ü   הנחת הנגישות: ככל ששיקול הדעת בזיכרון טרי יותר, כך השימוש בשיקול דעת לצורך התייחסות למידע חדש קל ומהיר יותר.  ü   הנחת התשובה: התשובות בסקרים תלויים ומושפעים מדברים נגישים ביותר, אלה שקורים עכשיו, בזה הרגע .20 שאלה 1, ג' דיסוננס קוגניטיבי זוהי התנגשות בין שתי עמדות, כמו מידע ישן ומידע חדש שרק התקבל. כלומר זה ערכים מתנגשים. תיאוריה זו מניחה שכל אחד שואף לסלק מכשולים כדי להשיג הרמוניה ואיזון פנימיים. השאיפה לצמצם את הניגודים הפנימיים ואת ההתנגשויות בין עמדות בנושאים שונים או בין אספקטים שונים של –