עבודת פרוסמנריון- נשים חרדיות עובדות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6307
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

בס"ד מבוא: מה הולך להיות בעבודה ולמה.
"כל כבודה בת מלך פנימה" פסוק זה אמור להבליט  את ההבדל המהותי לכאורה שבין מעמדה ומקומה של האשה ("בת המלך") במסגרתה של החברה החרדית לבין מעמדה ומקומה של זו בחברה המודרנית.
 בעוד שהאידאל של האשה החרדית הינו בבית פנימה, האשה היא "שר הפנים" של הבית- כל כבודה וצניעותה של האשה מחייבים אותה להגביל את תחומי פעילותה לביתה "פנימה".
"אולם, ככל שיראה הדבר פרדוקסלי, דווקא השנוי שחל במעמדה של האישה החרדית בעיקר לאחר מלחמת העולם השנייה, ושנבע מן השנוי בהשכלתה ובתעסוקתה (מחוץ לביתה), הוא שאיפשר במידה רבה את ההתעצמות המרשימה של החברה החרדית ואת התפתחותה כ"חברת לומדים".
בעבודה זו אקיים ניתוח מקיף על החברה החרדית בכלל, כחברה עובדת ועל האשה החרדית, מעמדה בחברה החרדית, מעמדה בתור אשה עובדת והפרדוקסים הנובעים ממציאות זו.
איך הנשים והחברה החרדית מצליחות להתמודד עם הפרדוקס ; "כל כבודה בת מלך פנימה" ומצד שני, החיים אשר לא מותירים ברירה, אלא  לצאת לעבוד, בעוד הגבר  חייב לשבת וללמוד. לא נותרת לאשה ברירה אלא לצאת לעבוד בעצמה.
הקשיות מתחילות לנבוע מנקודה זו. מה קורה כאשר תמות משרות החינוך האידיאליות בבתי הספר החרדיים? האם  המציאות של עבודת הנשים מתקבלת גם אז? ואם כן, באילו תחומים ומהי הטריטוריה המתקבלת?
מה קורה בבית, בטריטוריית הפנים, מבחינת חלוקת העבודות והשפעתה על הגבר ואם מבחינת המעמד בתוך המשפחה?
האם משהו משתנה במעמדה של  האשה החרדית ועד כמה היציאה מחוץ לכתלי הית מועילה לחברה החרדית?
האשה החרדית היא 'אשת חיל', כאשר מסתכלים עליה ועל כל העול הרב אשר נופל על כתפיה, קשה להבין כיצד היא מתמודדת איתו ועם היחס שהיא מקבלת מהסביבה למרות תרומתה הרבה לחברה החרדית.