אי שיוויון בין שירותי הרפואה הציבורית לפרטית וההתמודדות עימו

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 85
שנת הגשה 2022
מספר מילים 7449
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

על מנת לקבל תור לרופא מומחה או על מנת לקבוע פרוצדורה כירורגית, רבים נתקלים בזמני המתנה ארוכים מאוד, וגם לעתים חוסר זמינות של הרופאים המתמחים בכל דרגות הכיסוי הביטוחי הקיימים בישראל וגם בעולם כולו (Rana, Alam & Gow, 2020; Zhang, Fu, Song, Feng, Wu & Li, 2020) ). זוהי בעיה שהועלתה לדיון הציבורי, אם בהקשר של תיירות המרפא ואם בהקשר לניסיון להביא כמה שיותר רופאים מומחים לסיים את החלוקה האי-שוויונית בין הפרקטיקום הפרטי ובין העבודה שלהם בבתי החולים הציבוריים לרעת החולים, כמובן, בהעדיפם את האינטרס הכלכלי על פני זה של מערכת הבריאות הציבורית (אברבוך, קידר וחורב, 2010; אדלר, 2007).
מטרת המחקר- העבודה מבקשת לחקור את תהליך ההגעה אל רפואה המומחית, החל מהאשפוז והטיפול במחלקות המומחות וכלה בשחרור ובהמשך הטיפול בקהילה (בין אם על ידי רפואה פרטית ובין אם על ידי רפואה ציבורית). המטרה המרכזית היא לשקף את התהליכים תוך הצגת הבעיות האתיות, החברתיות והכלכליות הטמונות בתהליכים הללו.
תרומת המחקר הינה בכך שהיא מציגה את הבעייתיות הקיימת בכל הנוגע לשירותי הרפואה הפרטיים, לצד הצעה לפיתרון על מנת לפתור את אי השיוויון שנוצר כתוצאה מקיומו של מנגנון השר"פ.
העבודה בוחנת מושגים שונים הקשורים לנושא כמו הפרטה, תחרות יעילות ורווחה. על מנת להציג את המאפיינים של הרפואה הפרטית בישראל והשוואתה לרפואה הציבורית. הפרק הראשון כולל סקירה ספרותית המציגה את המושג רפואה פרטית ורפואה ציבורית, ואת מגמת ההפרטה בעולם המקדמת את הפרטת המערכת הרפואית-הציבורית. הפרק מציג גם דיון בנוגע לענפים הראויים להיות מופרטים אל מול ענפים שקיימת מחלוקת נוקבת בגין הפרטתם.
הפרק השני מציג את שיטת המחקר שהיא ניתוח עיוני של מחקרים ומאמרים מן הארץ ומהעולם, ומציג גם את ההנחיות וההשערות המחקריות. הפרק השלישי הוא פרק הממצאים המציג את המצב בישראל כמדינת רווחה, ואת החתירה לשיוויון בשירותי הבריאות בישראל באמצעות הצגת המצב המשפטי, במקביל הצגת המצב בשטח. בפרק זה נבחנים התהליכים בישראל של התפתחות שירותי הרפואה הפרטיים, משמעותם וההשלכות של שירותי רפואה אלו על אי השיוויון ועל הנגישות לשירותי בריאות. בנוסף להשוואה בינלאומית של סוגייה זו.
יתר על כן פרק זה מציג גם את תהליך הטיפול הרפואי במסגרת שירותי הבריאות הפרטיים והציבורים, כשהוא מצביע על הפערים החברתיים ואי השיוויון שנוצר כתוצאה מהתפתחות ענף הרפואה הפרטית.
הפרק הרביעי דן בממצאים, ומנסה להציג מודל המסביר את הבעייתיות, ככל שהיא קיימת, בתחום הרפואה הפרטית. פרק זה מציג גם המלצות ויישומים אופרטיביים ועושה שימוש בעיקרון קלדור היקס על מנת להציג פיתרון למצב הקיים.