ארגון דאע"ש- קווים לדמותה של המדינה האסלאמית

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2020
מספר מילים 10000
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

העבודה להלן עוסקת בהקמתה של המדינה האסלאמית על ידי ארגון דאע״ש בשנת 2014. ספרים ומאמרים אקדמיים רבים שעסקו בתופעה בזמן אמת, מעידים כי עלייתה וכינונה של המדינה האסלאמית (דאע"ש) מאתגרים ומסקרנים את השיח התקשורתי והאקדמי ברחבי העולם.

התייצבותה של ישות שהתיימרה למחוק באופן מעשי את הגבולות הוותיקים שבין סוריה לעיראק, קיבעה את התודעה העולמית בדבר שינוי מהותי ותקדימי המתרחש באזורים אלו, אף שהסדר המדינתי בחלקים נרחבים של האזור החל למעשה להתפרק עוד בטרם השתלטותה עליהם.
אכזריותה האלימה של המדינה האסלאמית, לצד מיומנותה ושימושה בכלי תקשורת מודרניים הסעירו את הדעת והביאו למספר רב של ניסיונות לפיצוח התופעה. בעיקר ניסו החוקרים להציע הסברים לתופעה במסגרתה אידאולוגיה עתיקה ונושנה מצוותת עם טכנולוגיה של המאה העשרים ואחת וכך מצליחה לסחוף אחריה עשרות אלפי צעירים מרחבי העולם. אך לשם כך יש ללמוד את המציאות החדשה שנוצרה ולהגיע להבנה מעמיקה יותר של תופעת המדינה האסלאמית.

על כן שאלת המחקר שתעמוד במרכזה של העבודה הינה: באילו פעולות נקט ארגון דעא"ש כדי להקים את המדינה האסלאמית ומה היו המניעים להקמתה?
הפרק הראשון בעבודה יציג סקירה כללית באשר לארגון דאע"ש: הגורמים שהובילו להקמתו, מטרותיו ותכניותיו העתידיות, והאידאולוגיה העומדת בבסיס פעולותיו. במהלך הפרק יוסבר העיקרון המכונן של דאע"ש באשר להשבת הח'ליפות העולמית על כנה.
הפרק השני יתאר את השינוי המהותי שעבר הארגון עת הגדיר עצמו כמדינה ובכך בידל עצמו מארגון אל-קעיאדה הוותיק יותר. הפרק יתאר את הגורמים שהניעו את הנהגת הארגון לנקוט בצעד החריג והתקדימי, וינסה להתחקות אחר תכנית הפעולה הארגונית שננקטה בשטחי המדינה החדשה, וגם מעבר להם – ברשתות החברתיות אשר נשאו את בשורתה של המדינה החדשה והביאו אותה אל מוסלמים ברחבי העולם כולו. כמו כן בסוף הפרק תוצג סקירה באשר לבלימת ההתפשטות הטריטוריאלית של דאע"ש במהלך שנת 2015, ונסיגתה החלקית משטחיה.
הפרק השלישי יהיה פרטני ובעל אופי מוחשי יותר ויעסוק באופן קונקרטי בפעולות שבוצעו על ידי ארגון דאע"ש למטרת הקמתה של המדינה האסלאמית, ולשם העמקת שלטונו בשטחיה. הסקירה תחולק לתיאורן של פעולות טרור ולוחמה מרכזיות שבוצעו לשם כיבוש השטחים וצבירת עוצמה צבאית, אל מול תיאורן של פעולות שבוצעו במסגרת הקמתם של מנגנוני משילות אזרחיים. כמו כן במהלך הפרק יידונו נקודות התורפה של המדינה האסלאמית וכן תוצג הביקורת שנשמעה כלפי הארגון, בקרב חלקים מהעולם האסלאמי.