דוגמאות להיגדים נכון / לא נכון - פוליטיקה השוואתית

תקציר העבודה

כחלק מהכנה לבחינה ולאורך כל הסמסטר ישנם בקורס זה היגדים שזהו ציון מרכזי בבחינה ובממנים.
כאן תמצאו 10 היגדים פתורים ודוגמאות – נכון או לא נכון.
שאלה 1
שיטת הבחירות היחסית מתגמלת מיעוטים בהתאם לפיזורם בשטח המדינה. השיטה פוגעת במיעוטים שפיזורם אחיד בכל שטחי המדינה, שכן הם אינם זוכים בייצוג בדרך כלל. לעומת זאת, מיעוטים שמרוכזים בשטחים גיאוגרפיים ספציפיים יכולים להשיג יתרון באמצעות השיטה ולזכות במושב.
שאלה 2
במשטרים אוטוריטריים הרשות השופטת נמצאת תחת פיקוח של רשות המבצעת. המנהיג נבחר באופן דמוקרטי (כביכול), אך הרשות השופטת נשלטת בידי המנהיג.
שאלה 3
במשטר פרלמנטרי הרשות המחוקקת והרשות המבצעת נבחרות לתקופות כהונה קבועות והן לא יכולות להפיל האחת את השנייה, מה שמקנה לכל רשות אוטונומיה מסוימת.
שאלה 4
במערכת רב מפלגתית ישנן שתי מפלגות גדולות המתחרות על תמיכה של הציבור. לשאר המפלגות השפעה קטנה, אם בכלל, על כינונה של ממשלה ועל קביעת המדיניות.
שאלה 5
בארצות הברית קיימת כלכלה המוסדרת על ידי המדינה. קפיטליזם של בעלי עניין במקום קפיטליזם של בעלי מניות הוא הדגם השכיח.
שאלה 6
במשטרים דמוקרטיים פירושו של הקורפורטיזם הוא שקיימת מערכת יחסים בין המדינה לבין קבוצות האינטרס כך שהחלטות בנושאים חשובים בענייני מדיניות פנים נולדות מדיון משותף בין השלטון לבין קבוצות האינטרס.
שאלה 7
בבריטניה יש שתי זרועות מבצעות: יש בה גם ראש ממשלה וגם נשיא, ולכל אחד מהם עוצמה שלטונית. הנשיא בוחר את ראש הממשלה, אבל ראש הממשלה גם חייב לזכות בתמיכת הרוב בפרלמנט. (הרשות המבצעת)
שאלה 8
חייבת להימצא רשות שתאכוף את החוקה, ותבטל חוקים הפוגעים בעקרונות הדמוקרטיה. סמכות זו ניתנה בידי הרשות המחוקקת. חברי פרלמנטים נבחרים, יכולים לבטל החלטות וחוקים שקיבלו מממשלים דמוקרטיים.
שאלה 9
הערכים הגרמניים ומוסדות השלטון של גרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה מדגימים דחייה של הערכים ההרסניים של העבר.
שאלה 10
בריטניה היא דמוקרטיה והמונרך הבריטי לא מפעיל סמכות פוליטית ממשית, ראש ממשלת בריטניה והקבינט מנהלים את מדיניותם בכפוף לאיזונים ובלמים [חוקתיים] מועטים בלבד.