האסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת

סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
ציון 95
שנת הגשה 2021
מספר מילים 1800

תקציר העבודה

האסכולה המאלכית- נקראת על שמו של מאלכ אבן אנס והיא האסכולה השנייה בוותיקותה, אסכולה זו נוסדה באל מדינה והחג'אז ולאחר מכן עברה למצריים. כיום פריסתה היא בצפון ומערב אפריקה, המפרץ הפרסי ומאוריטניה. אסכולה זו עומדת בין הראי לבין החדית
האסכולה השאפעית- נקראת על שמו של אבן אדריס אל שאפעי

ב. ניסוח האמונה של האשעריה מיוחסת לאבו חסן אלאשערי אשר היה מועתזלי נלהב, בהיותו כבן 40 התשובות של המועתזלה לא סיפקו אותו כבר ובחודש הראמדן הנביא מוחמד נגלה אליו ב3 חלומות שבו נאמר לו "הרי עלי! עלייך להגן על עקרונות הדת שנמסרו מפי, כי הלוא הם האמת" , לפיכך ניסה אבו חסן אלאשערי להבין מהי הדרך להגן על עקורונת האלסאם, לפי דרך המועתזלה או על ידי לימוד החדית' והקוראן כדרך אנשי המוסר?
לאחר התלבטות זאת אבו חסן הגיע אל פתרון שביל הזהב אשר משתמש גם בשיטת המועתזלה וגם בשיטת אנשי המסורת.

מושגים:
1. האג'מאע ו-הקיאס- האג'מאע הינו המונח השלישי בחשיבותו באסלאם לאחר הקוראן והח'דית, האג'מאע מתייחס להסכמות שהסכימו עליהם כל העלמאא ונחשב למקור מהימן מאוד באסלאם, פסוק מהחדית' כותב כי הנביא מוחמד אמר "קהילתי לעולם לא תסכים על דבר טעות" ולפיכך הסמיך את העלמאא לבצע את האג'מאע כמקור דת אמין. הקיאס הוא הרביעי בחשיבותו, קיאס הינו השלכה מפסיקה שהייתה בעבר לפסיקה עכשווית, הכוונה היא שמדבר א' אפשר ללמוד על דבר ב' (כמו קל וחומר ביהדות).
2. עלם אלכַלַאם- עולם השיח, מתייחס למדע התיאולוגיה באסלאם אשר נגזרת מהשפעה של הפילוסופיה היוונית, הגדרה זו באה לבטא שהשתמשו במונחים הגיונים כדי להבין דברים מהקוראן, בעלם אלכלאם דנו בעיקר על 4 סוגיות מרכזיות: על גורל האדם –הצדק והבחירה החופשית, גופו של האללה (תאריו), הקוראן – נברא או קיים מאז ומתמיד? והאם מוסלמי החוטא בחטא גדול נענש בעולם הזה או בעולם הבא.