הסברים תאורטיים להתאבדות

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2380
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

מבוא
התאבדות מוגדרת כפעולה של השמדה עצמית והינה תופעה עתיקת יומין, ניתן למצוא עדויות לגבי התאבדות בחברות רבות עוד מתקופת הרומים המוקדמת.
ע"פ אורבך (1987) התאבדות היא מעשה של גרימת נזק עצמי, שיש בו כוונה תחילה לגרימת מוות, ואשר נעשה מתוך הכרה והבנת טבע המעשה .התאבדות נמצאת במקום ה – 11 ברשימת גורמי המוות העיקריים  וממוקמת במקום השני ברשימת סיבות המוות בקרב מתבגרים ותלמידי קולג'. בישראל מתאבדים מדי שנה בין 400 ל – 500 בני אדם. המונח "התאבדות" חל על כל מוות שהוא תוצאה ישירה או בלתי ישירה של מעשה או מחדל של הקורבן עצמו, אך היא בעיקר מעשה נואש של אדם שכבר אינו רוצה לחיות.  "האדם שתלה את כל תקוותיו בעתיד, מגלה שאין לו שום  דבר בעבר שיכול לנחם אותו במצב הקשה שפקד אותו. עתה מתברר לו כי העבר לא היה אלא  סידרה של התנסויות חפוזות. הציפייה שליוותה אותו תמיד, כי הנה עוד מעט ימצא את האושר  המיוחל, היא אשר סימאה את עיניו. עתה הוא קפא במקום. אין דבר לפניו ואין דבר מאחוריו. הוא חש עייפות רבה, עייפות שדי בה לגרום לאכזבה, כי בסופו של דבר הוא לא יכול שלא להבין כי כל חייו היו מרדף חסר תוחלת…" (דורקהיים, 2002, עמ' 8). התאבדות עלולה להוות פיתרון סופי לבעיה זמנית.
מתבגרים פועלים לעיתים באופן אימפולסיבי תוך רומנטיזציה של המוות וללא תחושה ממשית של סופיות המוות.
הגברת המודעות הציבורית לסימני מצוקה של יחידים והורדת הסטיגמה הקשורה בפנייה לטיפול פסיכולוגי עשויות לסייע באיתור מוקדם של תכנון התאבדות של יחידים.   גישות שונות ניסו לבחון את הגורמים להרס עצמי והתאבדות. אורבך (1987) מתאר גורמים אלה בתשע קטגוריות:
מצב נפשי או פתולוגיה, מצב פנומנולוגי, תהליכים ממושכים של הרס עצמי, תכונות אישיות, לחצים כרוניים, לחצים אקוטיים, היתרונות שמוצא המתאבד בהתאבדות, נתוני רקע והתנהגות סימפטומאטית בהתאבדות. להערכת דורקהיים (1897) , שיעורי ההתאבדות של קבוצות חברתיות שונות קשורות לשני משתנים: האחד, תרבותי, הוא מבנה הערכים, והאחר, חברתי, הוא בסיס היחסים והקשרים החברתיים בין אדם לסביבתו. בעבודה שלפנינו, אנסה לבחון את הגורמים השונים והמגוונים האפשריים העשויים להביא את היחיד לתחושה הסובייקטיבית של אין מוצא, ובסופו של דבר, לשים קץ לחייו.             תוכן עניינים

1 . מבוא …  2

2 . התאבדות בקרב בני נוער א.
מניעים .
3
ב.
דיכאון ..
4
ג. הבדלים בין המגדרים —   4

3 . גורמים נפשיים להתאבדות א.דיכאון .  5
ב. הפרעת אישיות גבולית -..   5
ג. הפרעה דו – קוטבית –..  6

4 . גורמים חיצוניים להתאבדות א. אלימות במשפחה   6
ב. גירושין / פרידה / אובדן -.  6
ג. הגירה .   7
ד.טרור ומלחמה –   7
ה. התאבדויות בצה"ל –.    7  5. סיכום    8
6 . רשימת מקורות …  9