השפעת שינוי הריבית על תל אביב 125 ניבוי מגמות בבורסה לאור שינוי ריבית שינוי שיעורי האבטלה וכו חשיבות המידע הפיננסי בעסקאות, בגיוסי הון ובזיהוי מוקדם של כישלונות

תקציר העבודה

מדד תל אביב 125
מדד תל אביב 125 הינו מדד תשואה כוללת אשר עוקב אחר 125 מניות הנסחרות בבורסה לניירות ערך, כאשר שווי השוק שלהן הינו הגבוה ביותר. עד 2017 נקרא מדד תל אביב 125, מדד תל אביב 100. בדומה לשאר המדדים בארץ, גם מדד זה מושפע ממצב המניות המרכיבות אותו, אך לא רק, אלא גם ממצב הבורסות בכל העולם. זו הסיבה שעלול להיווצר מצב שבו המניות אשר מרכיבות את המדד יהיו חזקות מאוד, אבל בעקבות ירידות חדות בבורסות בעולם גם מדד זה ירד. חשוב לציין כי עלול אף להיווצר מצב הפוך, כפי שראינו בשנים האחרונות, שמדד ת"א 100 ישמור על חוזקו, בעיקר בזכות כך שהכלכלה חזקה, ואף בזכות חוזקן של המניות מהן הוא מורכב, על אף חולשתן של הבורסות בעולם. המדד הוקם ב-1992 ולאחר כ-25 שנים הורחב כאמור לתל אביב 125.
באופן רשמי יותר, מדד ת"א-125 הוא מדד הבנצ'מרק והחשוב ביותר של הכלכלה הישראלית. היקף המוצרים המחקים את המדד הוא הגדול ביותר מבין מדדי הבורסה. במדד זה נכללות 125 מניות אשר נכללות במדדים ת"א-35 ות"א-90.
כאשר אנו מביטים על נתונים מהשנים האחרונות, ניתן לראות כי באופן כללי עלה המדד בחמש השנים האחרונות, אך עליה זו אף כללה מספר ירידות. בתקופת הקורונה, ברבעון השני של שנת 2020, הייתה ירידה משמעותית, כאשר לאחר מכן עלה המדד עלייה ממושכת, ובאמצע שנת 2022 החלה ירידה מתונה אשר נמשכת עד היום. הנתונים מוצגים להלן:

מבוא
רקע תיאורטי
שאלת המחקר
מהי השפעת שינוי ריבית בישראל על המדד תל אביב 125?
שיטת מחקר (כמותית)
הצגת המדגם
הצגת מתודולוגיה
ממצאים
סיכום