התא: מבנה ופעילות עם הערות. ציון- 98

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1019
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

שאלה 1: א. פרטו ארבע תכונות המשותפות לכל התאים המוכרים לנו? ב. הסבירו מדוע נגיפים אינם תאים, ולכן גם אינם יצורים חיים. ג. שאנו כותבים על שלושה סוגי תאים, למה אנחנו מתכוונים? שאלה 2: א. הסבירו מה מקורו של התא האיקריוטי. ב. איזו תכונה חשובה אפשרה לו "לרכוש" תכונה חשובה נוספת שהכרחית לכל (כמעט) התאים האיקריוטיים? מהיכן הגיעה אותה תכונה חשובה? שאלה 3: התחלתם עם תא בודד, שמשקלו 1 ננוגרם. וסיפקתם לו תנאי גידול אופטימליים בהם הוא מתחלק לשני תאים כל 30 דקות. בהנחה ששום דבר לא יעצור את החלוקה, מה יהיה מספר התאים ומשקל התרבית לאחר 10 שעות? לאחר 24 שעות? שאלה 4: בודדתם ממעיו של דג בים סוף תא לא מוכר שאורכו מגיע ל- 800 מיקרומטר. א. כיצד תקבעו אם מדובר בפרוקריוט או איקריוט? ב. אם מדובר בפרוקריוט, כיצד תקבעו אם מדובר בחיידק או ארכאון. שאלה 5: א. הסבירו כיצד תגליתם של ווטסון וקריק, בשנות ה- 50 של המאה הקודמת, של DNA יש מבנה של סליל כפול, הסבירה כיצד מהווה ה- DNA את החומר התורשתי. ב. פרטו את עקרונות הניסוי שהוכיח ש -DNA הוא אכן החומר התורשתי. שאלה 6: א. לפניכם רצף דנ"א – 'CCGATCGGAACGTCAAT3' . מה הרצף של הגדיל המשלים. ב. אם בתא מסויים אחוז האדנין הוא 19 , מה האחוזים של הנוקלאוטידים האחרים? ג. לפניכם שלוש מולקולות DNA דו גדיליות שונות בהן אחוזי האדנין שונים: 12, 23 , ו 28 בהתאמה. באיזה סדר תותכנה המולקולות עם עליית הטמפרטורה. הסבירו את תשובתכם. שאלה 7: א. הסבירו מהו טלומרז ואיזה בעייה הוא "פותר" לתא. מה מקור הבעייה? ב. הסבירו במילים שלכם את מנגנון פעילותו.
ג. במחקרים נמצא שהטלומראז דומה במבנהו לאנזים הנגיפי, טרנסקריפטאז הופכי, (האנזים המתעתק לאחור). מה משותף לאופן הפעילות של שני האנזימים?
שאלה 8: מהירות שיכפול ה- DNA במזלג השיכפול היא כ 100- נוקלאוטידים לשנייה. מהו המספר המינימלי של מוצאי הכפלה החייבים להיות בתא של זבוב הפרות,(Drosophila)
אם עליו לשכפל את ה DNA שלו מדי 24 שעות? נזכיר שתא של זבוב מכיל שני עותקים של הגנום, וכל אחד מהם מורכב מ 108 1.3x זוגות נוקלאוטידים. שאלה 9: אנזימים מתקני זיווג בסיסים שגוי של DNA נותנים עדיפות לתיקון בסיסים של הגדיל שנבנה זה עתה, בהשתמשם בגדיל ה- DNA הישן כתבנית. א. איזה מערכת אנזימתית מאפשרת להם להבדיל בין גדיל חדש לישן? ב. אילו תוקנו מקומות זיווג שגוי מבלי להתייחס לגדיל ששימש כתבנית, האם היה הדבר מקטין את שגיאות השיכפול? נמקו את תשובתכם.