התמכרות לאלכוהול – סיבות, מאפיינים ודרכי טיפול בקרב מתבגרים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 96
שנת הגשה 2017
מספר מילים 6943
מספר מקורות 57

תקציר העבודה

שתיית אלכוהול נחשב למנהג מותר ומקובל חברתית ברוב התרבויות בעולם. אם זאת, שימוש ממושך ומופרז באלכוהול יכול להוביל לתוצאות הרסניות לאדם, במובנים רבים, ואף להתמכרות (דנון ושינפלד, 2011). מה שמביא חוקרים רבים לחקור את תופעת ההתמכרות לסמים ולאלכוהול, והגורמים שמובילים את האנשים למצב זה.
מטרת עבודה זו היא לבחון את תופעת ההתמכרות לאלכוהול בקרב מתבגרים ספציפית, ולבחון את מאפייני ההתמכרות, והגורמים שלה, מכיוונים שונים. כמו כן, אבחן שיטות טיפול אפשריות אשר עשויות לעזור למתבגרים עם הבעיה.
על מנת להבין את תופעת ההתמכרות לאלכוהול בקרב מתבגרים, ומה מניע את אותם מכורים, יש לבחון את התופעה מתוך גישה רב תחומית אשר כוללת התבוננות ברמה האינדיבידואלית הפסיכולוגית, ברמה החברתית, כמו כן ברמה התורשתית והביולוגית.
בעבודה הנוכחית נערכה סקירת ספרות של מניעי המכורים לאלכוהול אשר מקיפה את כל התחומים הללו. בנוסף, סקירה מקיפה של שתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות, הגיל בו רוב האנשים מתנסים במשקה האלכוהולי הראשון שלהם. כמו כן, בנוסף למניעים כלליים, המאמר סוקר מניעים בקרב בני נוער בפרט, ממצאי מחקרים אשר נוגעים להשלכות השתייה, הבדלים בקרב קבוצות שונות ועוד. כמו כן, מוצעים סוגי טיפולים שונים, חלקם מיועדים לגמילה מוחלטת מאלכוהול, וחלקם ללמידת צורת שתייה נכונה ובלתי מזיקה, ולא לגמילה מוחלטת. לבסוף, נחתום בסיכום בו אדון על המסקנות שניתן להפיק מתוך הסקירה.