התנהגות מיקרו ומאקרו

תקציר העבודה

מבוא
לאורך השנים ישנן מגמות הולכות וגדלות של ציפיות והעדפות של שינויי תרבות ודרישה לשינוי. מחויבות ארגונית מהווה מטרה מרכזית בחברות ובארגונים מסוגים שונים וקובעת את עתידם. בעבודה זו תבחן השאלה מהו הקשר בין רמת מוטיבציית העובדים ורמת סיפוקם מהארגון לבין רמת המחויבות אליו ורצונם האמיתי להישאר בו, שכן זהו פקטור מרכזי המעיד על רמת התנהלותם, תפקודם, וביצועיהם ויכולת מימוש היכולות המקצועיים שלהם. בכדי לדון ברמת המוטיבציה והסיפוק של העובדים מהארגון-נדון בתקשורת בין הפרט לארגון המתבטאת ברכיב רגשי, התנהגותי ועמדתי שכל אחד מהם מהווה ביטוי כלפי הארגון: *רכיב ההזדהות- סולם ההזדהות עם הארגון מהנמוך לגבוה.
*רכיב התרומה- מדרג התרומה לארגון מעבר לדרישות התפקיד מהנמוך לגבוה.
*רכיב הנוכחות- מרצון עז לעזיבה ועד לרצון חזק להישאר. בכדי לדון ישנם שלושה תחומים שונים עיקריים בתחום המחויבות בין העובדים לארגון:
מקורות חישוביים- נובעת משיקולי רווח והפסד ובחינת "כדאיות" העובד ,מבוססים על ההתאמה בין צרכים/יכולות של העובד וסיפוקם או מימושם על ידו מעצם הישארותו בארגון. מקורות ערכיים- מבוססת על הפנמת נורמות וערכים חברתיים אצל העובד, מבוססים על הקשר בין ערכיו, רמת המוטיבציה והסיפוק שלו והגשמתם על ידו בעזרת הימצאותו בארגון. מקורות מושג עצמי- מגיעה מהשאיפה לביטוי זהויות ומהצורך להשיג עקביות במושג זה.
מבוססים על הקשר בין דימוי עצמי/זהות עצמית וביטוי של העובד עצמו.
שלושת תחומים אלו מתבססים על הקשר בין הפרט לארגון וקובעים רמת מחויבות ארגונית. בעידן של היום אחרי המשבר העולמי של הקורונה שלא פסח על אף ארגון ,לחיוב ולשלילה, יש צורך מהותי להבין איך ניתן לצלוח משברים בעזרת שימור רמת המוטיבציה והסיפוק של העובדים ורמת מחויבותם ותמיכתם בארגון בכל מצב.
נדון בקשר בין המשתנים- ומשם למסקנות באמצעות פרמטרים נוספים המסבירים אותו: סוג הארגון -עוצמת הקשר בין מקורות המחויבות הארגונית לבין ביטוייה השונים. זהויות במושג העצמי- הצגת הזהויות, דירוגם במושג העצמי, והקשר בין דרגת הזהויות לבין מידת המחויבות הארגונית, בהתבסס על תפקידים במערכת החברתית, מהזדהות הפרט עם קבוצות או ארגונים ומזהויות אישיות המבחינות בין הפרט לבין אחרים.
ולבסוף נבחן את ההשערות הבאות:
*ככל שתהיינה יותר פעילויות לרווחת וקידום העובדים ,כך רמת מחויבותם תהיה גבוהה יותר.
*ככל שקשר בין עובדים למעסיקיהם יהיה ערכי ומשמעותי כך המוטיבציה והסיפוק שלהם יגבר.