חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018 : החידושים בחוק ובפתיחת ההליך

מקצוע ,
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 4500
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תקציר 3
מבוא 4
פרק א': חדלות פירעון 8
פרק ב': הדין הקודם 10
פרק ג': בקשה לצו לפתיחת הליכים והדיון בה (בהתייחס לתאגיד) 12
פרק ד': מסגרת הדיון בתביעות אחריות בעלי שליטה ונושאי משרה 17
פרק ה': משפט משווה – הדין באנגליה 19
דיון וסיכום 20
ביבליוגרפיה 24

תקציר
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018 פורסם ביום 15.3.2018 (ס"ח תשע"ח מס' 2708) ונכנס לתוקף 18 חודשים לאחר מכן, ביום 15.3.2019.
עיקר חידושו של החוק הוא בשינוי הערכים. בעוד החקיקה הישנה שעסקה בנושא ביקשה לאזן בין זכות הקניין של הנושים וחובת החייב לשלם את חובו, לבין האינטרס החברתי בשיקומו של החייב – החוק החדש מעלה על נס את השיקום הכלכלי כערך עליון. בסעיף המטרה נכתב כי מטרת החוק היא "להביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי של החייב", ו"לקדם מחדש את שילובו של חייב שהוא יחיד במרקם החיים הכלכלי", ורק בשלב שני "להשיא את שיעור החוב שיפרע לנושים".
עבודה זאת עוסקת בנושא החידושים בחוק ומתמקדת בפתיחת ההליך. לפיכך, שאלת המחקר בעבודה זאת היא "מהם החידושים העיקריים בחוק ובפתיחת ההליך, בעניין חדלות פירעון של תאגיד?"
בתשובה לשאלת המחקר, נמצא כי החידוש העיקרי בחוק בעניין פתיחת ההליך בעניין תאגיד הוא נקודת פתיחה משותפת להליכי שיקום ולהליכי פירוק. בניגוד למצב הקודם, אופן פתיחת ההליכים לא יקבע עוד את תוכנו של משטר חדלות הפירעון שיחול על החייב. ב"צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון", יחליט בית המשפט על אחד מאלה: א. הפעלת התאגיד לשם שיקומו הכלכלי. ב. פירוקו של התאגיד. החלטת בית המשפט אם להפעיל את התאגיד לצורך שיקומו הכלכלי או להורות על פירוקו שגם יביא לחיסולו, מהווה הצעד הדומיננטי ביותר בהליך חדלות פירעון של חברה שכן ממנו נקבע אופיו של ההליך כולו. לכן, בית המשפט נותן את ההחלטה בד בבד עם מתן הצו לפתיחת הליכים.