כיצד בא לידי ביטוי הקשר בין ההשמנה ובין סכרת סוג 2?

תקציר העבודה

כיצד בא לידי ביטוי הקשר בין ההשמנה ובין סכרת סוג 2?

תוכן עניינים

1
1. מבוא
2
2. סכרת סוג 2
2
2.1 הפתופיזיולוגיה של הסכרת
5
2.2 מאפייני המצב הטרום סכרתי וסוגי הסכרת
8
2.3 השפעת רעילות הגלוקוז ועודף השומנים על הגוף ועל התפתחות הסכרת
10
3. מגפת ההשמנה והשפעתה על שכיחות הסכרת
10
3.1 התסמונת המטבולית והשפעתה על שכיחות הסכרת
12
3.2 התמודדות עם מגפת ההשמנה ומניעת סכרת סוג 2
15
4. דיון ומסקנות
17
5. סיכום
18
6. מקורות

1. מבוא
מגפת ההשמנה נפוצה בעולם המערבי ומשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו הן בפן הכללי, לאור עלותה הגבוהה למערכת הבריאות, והן בפן האישי, מאחר ורבים מאיתנו נושאים בהשלכות של מגפת ההשמנה על עצמנו או על הקרובים אלינו בתא המשפחתי. אחת ההשלכות של מגפת ההשמנה הנה התפתחות מחלת הסכרת מסוג 2, טרום סכרת ואף סיבוכים הנוגעים לה, כגון נזק עצבי, עוורון, מחלות לב וורידים. כחובשת, מדי יום אני נקראת לטפל באנשים הזקוקים לסיוע דחוף לאור סיבוכים הנוגעים למשקל היתר אותו הם נושאים ובפרט הנוגעים באופן ישיר או עקיף לסכרת סוג 2 אותה הם פיתחו – אם זה בגין בעיות אורתופדיות בפרקים כדוגמת ברכים, היפוגליקמיה, סיבוכים הקשורים למערכת הלב ואף הורידים.
הסוכרת הנה מחלה כרונית חמורה המוכרת בתרבויות שונות מזה אלפי שנים. עם זאת, עד אשר המדע אפשר לייצר אינסולין בכמות מסחרית בשנת 1921, סכרת סוג 1 הייתה מחלה סופנית, אשר תוחלת חייהם של החולים בה היתה קצרה מאוד ולעתים נדירות הגיעה לגיל 20. עד לאותה התקופה, סכרת סוג 2 לא הייתה נפוצה. אך כאשר הטכנולוגיה אפשרה להוסיף סוכר על סוגיו למזונות ולייצר שתיה ממותקת לאור זמינות המזון וכן, תעשיית המזון המהיר בשנות ה-50 של המאה ה-20 ובשילוב עם אורח החיים היושבני, הדבר הוביל להתפתחות מגפת השמנה.
עבודה זו עוסקת בסוגיה אחת מני רבות מתחום השפעת אורח החיים על בריאות וחולי – השפעת אורח החיים על התפתחות סכרת מסוג 2. כלומר השפעת אורח חייו של האדם על התפתחות מחלת הסכרת. במסגרת זו, אתמקד בהשפעת אורח החיים על השמנת יתר והתפתחות סכרת מסוג 2. לפיכך, עולה השאלה כיצד השמנת היתר מובילה להתפתחות במחלת הסכרת סוג 2?
במסגרת זו, אסקור בקצרה את מחלת הסכרת לסוגיה, תוך התמקדות בסכרת סוג 2. במסגרת זו, תבחן הפתופיזיולוגיה של המחלה, תפקודו של הורמון האינסולין וכן, אבחן את השפעת הרעילות לגלוקוז ועודף השומנים בגוף על התפתחות סכרת מסוג 2.לאחר מכן, אבחן את מגפת ההשמנה ואת השפעתה על התפתחות הסכרת, תוך התמקדות בתסמונת המטבולית. בנוסף, אסקור את הצורך בהתמודדות עם מגפת ההשמנה למניעת סכרת סוג 2 והדרכים לכך. לבסוף, אדון בסוגיה לשמה נוצר הדיון ואסיק את מסקנותיי בנוגע לשאלת המחקר בהתאם.