מבוא לחשיבה חברתית סיכום למבחן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2023
מספר מילים 87456

תקציר העבודה

כרך א '– זהות בסימן שאלה: מגדר, מעמד, לאו ם

פרק 1
הבניה : התהליך היצירתי שבו בני אדם מגדירים את המציאות באמצעות אינטראקציה חברתית.
הבניה חברתית זה מושג מאוד מרכזי במדעי החברה, מושג שקשור לפרדיגמה שנקראת "אינטראקציה סימבולית: הבניה חברתית זה בעצם התהליך היצירתי שבו בני אדם מגדירים את המציאות וזה נעשהבאמצעות אינטראקציה חברתית. כלומר, כשאנחנו אומרים על תופעה כל שהיא שהיא מובנת חברתית,אנחנו בעצם מדגישים בכך שהיא תוצא של החברה האנושית ושל מוסדותיה.
סמל: החוקר ג'ורג' הרברד מיד תבע את המושג הזה. סמל הוא כלי ממציע לנו כיצד אנחנו רואים את עצמנו,כיצד אנחנו מדמיינים את עצמנו וכיצד אחרים רואים אותנו, מדמיינים ומזהים אותנו.
סימו ל: שימוש בעצם, במילה או בדימוי כדי לציין או לסמן משהו אחר. למשל, אור אדום ברמזור מסמל
"עצור", ואילו אור ירוק פירושו "מותר לנסוע."
הכוונה היא, שמשתמשים בסמלים כדי לסמן דימוי, לסמל דמות מסוימת, למשל: הבגדים שאנחנו בוחריםלראיון עבודה משמשים למעשה כדי לסמל את אותו דימוי שאנחנו רוצים.
תפקידי ם: החברה שאנו נולדים לתוכה מציבה לפנינו שורה של תפקידם שהם דפוסי התנהגות, שגרות ותגובות, בדומה לתפקידים במחזה.
ההנחה של גופמן היא שכאשר היחיד נפגש עם אחרים, בדומה לשחקן מול קהל, הוא בעצם פועל על פיתפקיד מוגדר שנכתב עבורו. כלומר, כל אחד מאיתנו בכל תפקיד חברתי, בכל סיטואציה חברתית שבה אנחנו פועלים, אנחנו מגלמים איזשהו תסריט תפקיד כגון: הורה, עובד, תלמיד ועוד… לכל אחד מהתפקידיםהאלה, יש תסריט ואנחנו צריכים להתנהג בהתאם לתסריט.
הבלתי מודע: הבלתי מודע הוא מקום משכנם של תשוקות ורגשות מודחקים, לעתים קרובות כאלה שמקורם בילדות. רגשות אלו יכולים לצוץ, למשל בחלומות והום עשויים להשפיע על הבחירות שאנו בוחרים בהמשך חיינו.
הטענה של פרויד היא שלבלתי מודע נדחקים בילדותנו כל הצרכים והרצונות האנטי חברתיים, במיליםאחרות, כל האסור. וכל אותם חומרים שנדחקו לבלתי מודע יכולים להשפיע על הבחירות שאנחנו עושיםבמהלך חיינו כבוגרים.
פליטת פה פר ו ידיאניות: מתייחס למצבים שבהם המילה היוצאת מפינו איננה המילה שהתכוונו לומר, והדברחושף משהו על תשוקותינו המסוימות. במקרים מסוימים אתם מתכוונים לדבר אחד ואומרים משהו אחר,הנשמע מביך או משעשע.
זהויו ת: התהליך הפסיכולוגי של יצירת קשר (אסוציאציה)בין עצמך לבין משהו אור (במקור מישהו אחר.) פרויד אומר שהבחירה שלנו בהזדהויות שונות, או בזהויות שונות, מושפעת מהבלתי מודע. כלומר, כל אותםדברים שהדחקנו עוד בילדותנו משפיעים על זהותנו. לפי פרויד השליטה שלנו על הזהויות שאנחנו מאמציםהיא מאוד מוגבלת מכיוון שהיא נקבעת במידה רבה ע"י חוויות ילדות מוקדמות שאין לנו שליטה עליהם. ניתןלהשפיע על עיצוב זהותנו רק ע"י טיפול פסיכולוגי שתאפשר לנו להתמודד עם אותו בלתי מודע שמשפיע עלעיצוב זהותנו.
מעמד חברת י: מעמד חברתי הוא הקבץ גדול של בני אדם בעלי אינטרסים כלכליים, התנסויות וסגנונות חיים משותפים.
תרבות: תרבות של חברה פירושה המשמעויות, הערכים והמנהגים המשותפים לאנשיה. תרבות מספקת לנו כמה מן הקטגוריות והאמצעים לארגון רעיונות, שבעזרתם אנו מעניקים פשר לחיינו.
שוני: שוני הוא עניין יחסי. יש להגדיר אותו ביחס למשהו אחר. למשל, יום שני הוא היום שבא אחרי יום ראשוןולפני יום שלישי. שוני כרוך לעתים קרובות בניגודים בין צדדים בלתי שווים.
שוני גורם לפרט להגדיר האחר ביחסים לא שוויוניים של "אנחנו והם" המילה "אנחנו" כוללת בני אדם שזהים לנו על פי הקריטריונים שלדעתנו מסמנים אותנו כזהים ו"הם" מסומנים כשונים, שכן "הם: אינם זהים "לנו. "
תנועות חברתיות חדשו ת: קבוצות מחאה שקראו תגר על הפוליטיקה המסורתית והפכו את נושא הזהותלגורם מרכזי בגיוס פוליטי.
תנועות חברתיות הן קבוצות שמבקשות ליצור שינוי ויחודש בחברה כמו למשל תנועת הנשים שמבקשתלקחת נשים ולהעניק להן עצמה מסוגים שונים שלא הייתה להם קודם כגון זכות בחירה, יכולת לצאת לעבוד ולהתפרנס, היכולת להתגרש ועוד…
פרק 2
מין: מין הוא סיווג ביולוגי.
מין זה נתון גופני, נתון שבו אנשים נולדים עם כרומוזומים מסוימים, עם גנים מסוימים, עם אברי מין מסוימים.
מגדר: מגדר כולל את התכונות המתקשרות עם היותך אישה או גבר בחברה מסוימת.
מגדר הוא הפרשנות או בלשונו של גופמן הסטטוס והתפקידים שהמין הביולוגי מתפרש על פיהם ומצפה מאיתנו שנמלא את התפקידים שאנחנו מצופים למלא על פי אותו סטטוס.
נשי וגבר י: מונחים המציינים את התכונות שחברות מסוימות מקשרת עם נשים ועם גברים.
כלומר, תופעות שנראות לנו כתופעות טבעיות כמו למשל החלוקה בין גברים לנשים של מהו גברי ומהו נשי ,הן למעשה הבניה חברתית, זאת תוצאה של האופן שבו החברה יוצרת את אותן זהויות, שיוצרת את אותה חלוקת תפקידים בין גברים לנשים.
גישה מהותנית: על-פי השקפה זו, להיות למשל בעל כרומוזום Y הוא ענין מהותי להיותך זכר, וסוגיית המגדר המצמצמת ועומדת על גורם יחיד, הסבר של זהות בכלל ושל זהות מגדרית בפרט, המעמיד את סוגייתהמגדר על קיומם של מאפיי יחיד או של מהות אחת.
גישה מהותנית זו גישה שעל פיה הסיווג לקטגוריה נקבע ע"י מאיין יחיד כגון מבנה כרומוזומי שקובע אם אתה זכר או נקבה.
גישה בלתי מהותנית: אפשר לכנות אותה גם גישה עמומה, ולפי הגישה הזו, אין קריטריון יחדי לסיווג, כלומר,ישנם גורמים רבים שתורמים את חלקם ליצירת הקטגוריות המגדריות. הגישה הזאת היא יותר חברתית והיאלא מהותנית שאומרת שתכונות מגדריות הן נפרדות מתכונות מיניות והן לא תוצאה של תולדה, אלא מדובר בהבניה חברתית, החברה מגדירה איך מצופה מאישה או מגבר להתנהג בחברה. אין הגדרה חד משמעית של מגדר. כלומר, יש גבר טיפוסי, יש אישה טיפוסית אבל יש גם גוונים רבים באמצע, יש רמות שונות של טיפוסיות.
סטראוטיפי ם: ייצוג מפושט של המאפיינים הטיפוסיים ביותר המתקשרים עם קטגוריה מסוימת.
למשל אם אנחנו רוצים להדגים סטראוטיפים גבריים אז סטראוטיפים גבריים יאפיינו גבר כגבר חזק ושרירי .
ולמעומת זאת סטראוטיפים נשיי יאפיינו אישה כחלשה ורגשנית.
דעה קדומה: חריצת משפט על בני אדם בטרם פגשתם אותם. כך בדיוק פועלי סטראוטיפים חיוביים או
שליליים, אף כי הם עשויים להוסיף ו להשפיע על תפיסותינו גם אחרי כן, לטוב ולרע.
דעה קדומה זה סטראוטיפ שלילי, זאת תפיסה מעוותת או לא הוגנת של קבוצות חברתיות, קטגוריות חברתיות מסוימות. סטראוטיפים שליליים נוטים להיקשר לקבוצות "האחרים" לאותן קטגוריות חברתיותשאנחנו בדרך כלל מבקשים להנגיד את עצמנו להם.
הולם מגד ר: העדפות, התנהגויות או תכונות הנחשבות מתאימות או ראויות בכל הנוגע לתפיסות של גבריות ונשיות בתרבות מסוימת.
למשל אצל ילדים יש העדפת צעצועים מסוימים על פני אחרים. ובדרך כלל אנחנו יכולים להבחין כבר אצלילדים בני שנתיים בבחירה של "צעצועים הולמי מגדר" כלומר בן ישחק במכוניות, כלי עבודה – בצעצועים של
"בנים" ובנות ישחקו בבובות, בכלי מטבח – בצעצועים "של בנות" הם גם יאמצו התנהגויות או תכונות שמתאימות בכל מה שנוגע לתפיסות החברתיות שלנו, לגבריות ולנשיות בתרבות מסוימת (זה משתנה מתרבות לתרבות).
ריבוי זהויות מגדריות:סוגים רבים של גבריות ושל נשיות, ולא רק טיפוס גברי אחד וטיפוס נשי אחד. בכלחברה שהיא יש טווח של אפשרויות לביטוי נשיות וגבריות.
ככל שילדים צוברים ידע ביולוגי וחברתי, ההבחנה והסיווג שלהם לקטגוריות מגדריות קרובה יותר לזו של מבוגרים. כלומר הם מסוגלים להבין יותר א המורכבות שקשורה בקטגוריות מגדריות ז"א הילדים בעצםמכירים בכך שקיים ריבוי זהויות מגדריות, שיש סוגים רבים של גבריות ושל נשיות.
אינטראקציה: קשרי גומלין או השפעות גומלין. כך, למשל, תהליכים ביולוגים מגיבים להשפעות סביבתיותולהפ ך.
מתקשר להבדלים בהישגים לימודיים בין בנים לבין בנות. ישנה ביקורת כלפי המבחנים הקוגניטיבייםהאומרת שאי אפשר למדוד כשורים טבעיים תוך נטרול מלא של גורמים בסיבתיים וחברתיים. למשל: מעמדחברתי משפיע במידה רבה על היכוות של בנים ובנות להצליח בביה"ס, ככל שהפרט נמצא במעמדסוציואקונומי גובה יותר, כך גדל הסיכוי שלו להצליח בלימודים וזה לא קשור למבנה פיזיולוגי של המוח, אלאידוע שיש אינטראקציה, ישנם השפעות גומלין בין הביולוגיה לבין הסביבה.
תק רת זכוכית: מטפורה המתארת מחסום שקוף (כביכול בלתי נראה) אבל קשיח, המונע מן המצויים תחתיו
(במקרה זה הנשים) להתקדם כלפי מעלה.
זה מתקשר לשאלה האם נפתחות בפני נשים עוד ועוד הזדמנויות לתפוס משרות ניהול בכירות.
פרק 3
עוני: עוני הוא יותר ממחסור בכסף, עוני נושא עמו סטיגמה (אות קלון), משום שהוא מוגדר באופן יחסי למהשבני אדם סבורים שדרוש לחיים מהוגנים.
עני הוא אדם אשר מוגבל בהכנסותיו ועוני הוא דבר יחסי ז"א אנחנו יודעים שיש צרכים אנושיים בסיסיים שלא ניתן לצמצם אותם, אבל עוני בחברה מוגדר גם באופן יחסי לצרכים, לשירותים וליכולות שנמצאים בהישג ידם של אלו שאינם עניים. כלומר, הזהות של "עוני" מוגדרת ביחס לאחר, זה מבוסס על דמיון ועל שוני בקבוצות חברתיות אחרות שהן אינן עניות ומחברה לחברה הגדרת עוני משתנה. עוני הוא גם ייחוס, כלומר לעני מיוחסים בדרך כלל ייצוגים משפילים.
סטיגמה (אות קלון) : תכונה שנתפסת על-ידי אחרים כמשפילה או מבזה את מי שהיא נחלתם. היא עשויהלהיות תכונה חברתית או גופנית, או מאפיין המשותף לקבוצה שלמה או לפרטים אחדים. בסטיגמהמשתמשים כדי להצדיק הדרה.
נכסי הו ן:חסכונות, מניות בחברות, הלוואות נושאות ריבית ופוליסות ביטוח.
קפיטליז ם: שיטה המונעת על-ידי השקעה של הון פרטי בפעילויות ייצור רחבותהיקף מתוך חתירה לעשיית רווח פרטי.
השיטה הכלכלית הזאת מאופיינת בכך אנשים בעלי הון משקיעים בדרכים שונות כדי לגרוף רווחים. החלוקה שהקפיטליזם יצר בין בעלי רכוש ומנהלים לבין מועסקים הוא בסיס נוסף ומרכזי בסוגיית המעמד החברתי.
זאת שיטה כלכלית שאנו חיים בה היום.
מעמד ע ל -פי מרק ס: על -פי השקפתם של המרקסיסטים, מעמד מעוגן, בארגון הכלכלי של הייצו ר.
לפי התאוריה של מרקס, היסוד המרכזי בהגדרה של חברה הוא האופן שבו מיוצרי בה מוצרים ונכסים.
כלומר, ארגון אמצעי הייצור והבעלות עליהם, הם אלו שמעצבים את היחסים החברתיים בין פרטים וביןקבוצות בתוך החברה. ז"א מעמד הוא תוצאה של הארגון הכלכלי של הייצור.
תודעה מעמדית: מודעות לאינטרס מעמדי משותף ולקיומם של מעמדות בעלי אינטרסים מנוגדים.
כלומר, הפרולטריון צריך להיות מודע למצבו, לאינטרס המעמדי המשותף לו, הוא צריך להיות מודע לכך שמולו עומד מעמד אחר, יריב, המעמד הקפיטליסטי שיש להילחם בו ולהתנגד אליו וצריך לנקוט בפעולה אקטיבית קולקטיבית כלי להפיל אותו ולשנות את פני החברה.
מעמד ע ל -פי וב ר: על-פי השקפתם של חסידי ובר, מעמד מעוגן במקום בשוק.
המשמעות של מקום בשוק על-פי ובר זה ההזדמנויות דומות להשיג הכנסות דומות באמצעות עבודה אומסחר. כלומר, מעמדות שונים הם בעצם מקומות שונים בשוק. המשמעות שלהם היא קבוצות עם רמות הזדמנויות שונות בתחומי חיים שונים, מרמת הכנסה ועד חינוך.
מפלגה ע ל -פי וב ר: כל ארגון או אגודה וולונטרית, המאגדים בני אדם בעלי רקע, מטרות או אינטרסיםמשותפים, שפניהם למימוש מדיניות מסוימת או להשגת שליטה בארגון מסוים.
ז"א מפלגה היא קבוצה של אנשים שיש להם מחנה משותף לא רק ברמת המדינה, אלא ברמות מוסדיותאחרות. כלומר ,מדובר על קבוצה של אנשים שיש להם אינטרסים ומטרות משותפות ושהם מבקשים לקדםאותם ולממש את המדיניות המסוימת הזאת דרך פעולה קולקטיבית. מוקד ההתכנסות של מפלגה הוא מוקד של עוצמה, עוצמה פוליטית שלא קשורה לפוליטיקה של מדינה או של פרלמנט.
סטטוס ע ל -פי וב ר: היוקרה, הכבוד או הדרג החברתי המיוחסים לקבוצות חברתיות שונות.
כלומר, מדובר על ריבוד שלא ביחס ייצור מוצרים אלא ביחס רכישת מוצרים. מה שעומד בקריטריון המרבדהזה הם עקרונות צריכה שמיוצגים ע"י סגנונות חיים מיוחדים. כלומר, קבוצות חברתיות שמצליחות לתבוע מהסביבה כבוד, יוקרה שמה שעומד בבסיסה הוא סגנון חיים, צריכה, חיי נאי. לדוגמה סלבריטי מקור העצמהשלו לא בהכרח ביכולת הכלכלית או פוליטית. מקור העוצמה, היוקרה החברתית שלו הוא תשומת הלב החברתי שהוא זוכה מהחברה.
יישור קו עם המעמדות: מצב שבו בני אדם נוטים להצביע על-פי השת ייכותם המעמדית.
כלומר, בני אדם נטו להצביע בהתאם להשתייכותם המעמדית. חברי מעמד הפועלים הצביעו ברובםלמפלגת הלייבור והמעמדות הבינוניים והגבוהים בחרו בשמרנים.
הדרה חברתית: קבוצות מסוימות נדחקות לשוליים ומנועות מלהשתתף בכל תחומי החיים וליהנות מכל מהשנמצא בהישגידם של החלקים המבוססים יותר בחברה.
ז"א כאשר חלק מהאוכלוסייה מודרת ממוקדי הכוח, הכלכלה והעוצמה. לאותה אוכלוסייה אין גישה שווהלשוק הכלכלי ולכן בדרך הוא אינו יכול להתקדם. האוכלוסייה המודרת היא בדרך כלל בפריפריה ובערים מרוחקות מהמרכז ומאזור עוצמה.
קיטוב חבר ת י: פער חברתי הולך וגדל בין רוב מבוסס יחסית לבין מיטוט גדול הסובל מהדרה.
קיטוב הוא הפער שבין המעמד העליון והמעמד התחתון וזה כתוצאה מכך שהמעמדות הנמוכים מרוויחים פחות לעומת אנשי המעמדות הגבוהים שמרוויחים יותר. משנה לשנה הם מרוויחים ומגדילים את ההון שלהם לעומת אנשים שמשתייכים למעמדות הנמוכים שמרוויחים פחות ופחות. כתוצאה מכך נוצר מצב שמכונה
"שחיקת מעמד הביניים" מעמד הביניים גדל והאמצעים העומדים לרשותו קטנים. ז"א לעט לאט יש התמוססות, יותר ויותר מעמדות נדחקים למטה ויוצר קיטוב חברתי שמגביר את הפערים בין המעמדות,שוחק את איכות החיים של בני המעמדות הנמוכים ובעצם יוצר מצב שהו מעמד אחד או שנים שולטי בחברהבאופן כמעט מוחלט.
מעמד תחתון: אנשים שהם בלתי מועסקים במשך תקופות ארוכות או בלתי כשירי לעבודה מסיבות שונות
(באופן קבוע).
מעמד תחתון יוצא תרבות התנגדות מובהקת המאופיינת בפשיעה ובהימנעות מתעסוקה וטבוע בה סטיגמהשל חלשים ונזקקים.

כרך ב'- על הטבעי והחברתי: אי-ודאות, סיכון, תמורה.
פרק1
גישה מטוהרת: פירושו לחשוב על החברתי והטבעי כעל קטגוריות נפרדות או טהורות, כמעט כאילו היואובייקטים נפרדים עם גבולות ברורים וללא חפ יפה ביניהם.
אבולוצי ה: שינוי לאורך זמן. חסידי דרווין סבורים שהאבולוציה של מין מתרחשת באמצעות ברירה טבעית.
זאת תפיסה לפיה עולם הצומח והחי (כולל בני האדם) היא אינו קבוע, הוא דינמי ומשתנה לאורך זמן. תורת האבולוציה נשענת על 4 עקרונות. דומים מולידים דומים אבל יש ווריאציות .הסביבה משתנה ולא רק המין משתנה. במפגש בין בעלי החיים לסביבה, ישרוד בעל החיים בעל התכונה המתאימה ביותר להשתנות הסביבה. השינויים הם הדדיים כלומר, השתנות הסביבה משפיעה על השתנות בעלי החיים ולהפך.
תאומים זהי ם: שני בני אדם שנוצרו מביצית מופרית אחת.
תאומים לא זהי ם: שני בני אדם שנוצרו משתי ביציות נפרדות שהופרו בבת-אחת.
מנת משכל (IQ): מנת משכל היא מדד אינטליגנציה המותאם לגיל.
רמת אינטליגנציה קשורה לגורמים תרבותיים סביבתיים חברתיים שמשפיעים על תוצאות הנבחנים. כלומר ,רמת אינטליגנציה היא לא תולדה גנטית בלבד והיא מושפעת גם מגורמים חברתיים.
מבחן מנת משכ ל: כל מבחן המתיימר למדוד אינטליגנציה, בדרך כלל באמצעות שורה של משימות סטנדרטיות מדורגות.
מבחן אינטליגנציה מודד רק הגיון, הוא אינו מודד אינטליגנציה חברית. ידוע שמבחני אינטליגנציה תלוייתרבות ותלויי מעמד חברתי. ז"א ע"י אימון ניתן לשפר את הזיכרון ולהשיג תוצאות טובות יותר במבחנים אלו.
אינטליגנציה חברתית: היכולת להבין את כוונות הזולת ולפעול בהתאם, לקבל החלות ולבצען תוך התחשבות במצבים חברתיים ומוסריים.
מתכנסי ם: אנשים שהצטיינו בפתרון בעיות היגיון, מפני שהם מתכנסים אל תשובה נכונה אחת.
מסתעפי ם: אנשים שהצטיינו בהרכבת מילים ובמציאת שימושים ללבנים, שכן היה עליהם להסתעף, לסטות במחשבתם מכיוון אחד לאחר, כדי להעלות רעיונות מקוריים.
מתאם: יחס המתקיים בין שתי קבוצות נתונים (או יותר) ולפיו כל שינוי בקבוצה אחת גורר עלייה או ירידהשיטתית בקבוצה האחרת.
דיבור אגוצנטר י: דיבור הגזור מצרכיו של הפרט עצמו ומשרת אותם. הדיבור האגוצנטרי ממוקד בעצמי.
ילדים בגילאים מוקדמים ממוקדים בעצמם "הדיבור האגוצנטרי" זה למעשה שילדים יכולים לדבר על משהואבל הדיבור על המשהו האחר תמיד נעשה דרך הפ ריזמה של עצמם. העצמי הוא במרכז.
מונולוג קולקטיב י: דיבור הנעשה בנוכחות אחרים, אבל אין בו כל תקשורת ממשית.
ילדים בגילאים מוקדמים מנהלים מונולוגים כאילו דיברו אל אחרם, אבל לא אל הילדים שנמצאים במחיצתם.
ניסויים נאמנים למציאו ת: ניסויים הנעשים במצבים מציאותיים, לא במ עבדה.
ניסויים נטורליסטיים הם ניסויים שבהם ילדים התבקשו לפתור בעיות מן החיים הממשיים. ניסויים כאלה לא מבצעים אותם בתנאי מעבדה.
שימו ר: ההכרה שחומרים כמו מים אינם משתנים, גם אם הם "נראים" שונים.
היכולת להבין שנפח של עצם כגון מים לא משתנה ומשתמר, גם אם מעבירים אותו לכלי אחר שמשנה אתצורתו.
אופרציה קונקרטיות (פעולות מוחשיות:) פעולות אלו שייכות לשלב שבו הילד מסוגל להבין פעולות הנעשותבעצמים גשמיים, בניגוד לשלבים המאוחרים יותר, שלבי הפעולות הפורמליות, הדורשים חשיבה מופשטת.
זה שלב שילדים מתחילים להבין בקיומם של קשרים סביבתיים. כלומר, אם אני עושה X התוצאה שלו היא Y.
לדוגמה: אם אני אקשקש לאחותי במחברת, אז היא תרביץ לי.
פרק 2
מושגים שנויים במחלוק ת:רעיונות ששוררת אי-הסכמה בסיסית לגביהם, שהמשמעויות הכרוכות בהם אינןיציבות וייתכנו חילוקי דעות, ויכוחים וסכסוכים חברתיים בעניינם.
זה מושג במדעי החברה שאומר שקיימת אי הסכמה ולחוקי דעות לגבי מושג מסוים והוא יכול להשתנותבמרוצת הדורות בחברה מסוימת או שהדעות יהיו שונות מחברה לחברה.
דואליז ם: תפיסה לפיה רעיון או תהליך כלשהו מוגדר ביחס לדב ר-מה המנוגד לו. שיטת הבנה המבוססת עלהפכים.
ז"א מדובר על שיטת הבנה המבוססת על הפכים. בני אדם מבינים דבר מסוים, בין היתר במידה רבה על פי הנגדתו למשהו אחר.
שיעור תמותה מתוקנת( SRM): תחשיב סטטיסטי המאפשר לנו להשוות בין שיעורי התמותה בקבוצותאוכלוסייה בגדלים שונים, באמצעות שמירה על גורם יחיד, במקרה זה מעמד חברתי, ונטרול כל הגורמים האחרים.
שיעורי תמותת תינוקות זהו מדד מקובל משום שקל להשוות את הנתון הזה בין חברות רבות והוא גם מייצגאת היכולת הבסיסית של חברה לדאוג לבריאות תושביה ואזרחיה. לפי מדד תמותת תינוקות ניתן לראות שקיימת מגמת עליה בתמותת התינוקות ככל שהמעמד החברתי יורד.
גישות הוליסטיות: גישות הוליסטיות מעודדות צורות מחשבה הדוחות דגמים אנליטיים או מקוטעי של העולם
(כלומר, הפרדה בין גוף לנפש) ומתייחסות לכל הרכיבים יחד כאל מכלול.
גישה הוליסטית זאת תפיסה שרואה גוף ונפש כמכלול. כלומר, לא כגורמים נפרדים אלא כגורמים שקשוריםזה לזה ומחוברים גם לסביבה. ז"א שלושת הגורמים האלה פועלים במשותף כמכלול ליצירת גופו של האדם,בריאותו והשמירה עליו.
סגנון חיי ם: מכלול מלוכד של הרגלים ודרכי התנהגות, העונים על צורכי צריכה ובה בעת מהווים בסיסלהבניית זהויות חברתיות.
ההכרה בך שאנחנו מעצבים את סגנון חיינו מדגישה מטבע הדברים את מקומו