מבוא לסוציולוגיה

סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1269
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1, סעיף א: שלוש גישות המשתתפות בוויכוח על הגלובליזציה הן כדלקמן:
1. הגלובליסטים: הגלובליסטים טוענים כי הגלובליזציה היא תופעה אשר השלכותיה ניכרות בכל היבט בחיינו. קבוצה זו רואה את הגלובליזציה כמובילה "לעולם ללא גבולות" – עולם בו כוחות השוק חזקים יותר מן הממשלות הלאומיות. הם טוענים שהתרחבותו העצומה של הסחר העולמי מקשה על המדינות , קרי על הפוליטיקאים וראשי הממשלות לשלוט בכלכלת המדינה ולהתמודד עם בעיות. האזרחים מבחינים שיכולתם של הפוליטיקאים להתמודד עם בעיות גאוגרפיות וכד' מוגבלת ומאבדים את אמונם בהם. היבטים אלו מלמדים על ראשיתו של עידן גלובלי שבו הממשלות הלאומיות מאבדות מחשיבותן ומהשפעתן.

שאלה 1, סעיף א: שלוש גישות המשתתפות בוויכוח על הגלובליזציה הן כדלקמן:

  1. הגלובליסטים: הגלובליסטים טוענים כי הגלובליזציה היא תופעה אשר השלכותיה ניכרות בכל היבט בחיינו. קבוצה זו רואה את הגלובליזציה כמובילה "לעולם ללא גבולות" – עולם בו כוחות השוק חזקים יותר מן הממשלות הלאומיות. הם טוענים שהתרחבותו העצומה של הסחר העולמי מקשה על המדינות , קרי על  הפוליטיקאים וראשי הממשלות לשלוט בכלכלת המדינה ולהתמודד עם בעיות. האזרחים מבחינים שיכולתם של הפוליטיקאים להתמודד עם בעיות גאוגרפיות וכד' מוגבלת ומאבדים את אמונם בהם. היבטים אלו מלמדים על ראשיתו של עידן גלובלי שבו הממשלות הלאומיות מאבדות מחשיבותן ומהשפעתן.
  2. הספקנים: הספקנים טוענים כי הגלובליזציה כתופעה אינה חדשה וכי ניתן לראות נתוני סחר בין לאומיים כבר במאה ה-19. השוני לעומת העבר בא לידי ביטוי בעיקר בעוצמת האינטראקציות בין המדינות. הם מסכימים שהקשר בין המדינות רב יותר כיום, אך לדעתם הכלכלה בעולם אינה משולבת מספיק בכדי להפוך אותה לכלכלה גלובלית אמיתית, והסיבה לכך היא העובדה שהעולם מחולק לשלוש קבוצות סחר עולמיות ולא בהקשר גלובלי כלל עולמי . הם מראים כי הכלכלה אינה נעשית למשולבת יותר כי אם להיפך. הספקנים מתנגדים לתפיסה שהגלובליזציה מערערת את יסוד מעמדן של הממשלות הלאומיות ומולידה סדר עולמי המותיר בידיהן תפקיד מרכזי פחות. לדעתם, הממשלות הלאומיות עדיין משמשות שחקני  מפתח עקב מעורבותן הרבה בתיאום עילות הכלכלית ובוויסותה.
  3. הטרנספורמציונליסטים: זוהי גישת ביניים, אשר חבריה רואים בתהליך הגלובליזציה את הגורם המרכזי שמאחורי התהליכים המשנים כיום את פני החברה. אך אף על פי שהסדר הגלובלי משתנה, רבים מן הדפוסים הישנים נשארים בעינם. הממשלות שומרות כוח רב למרות התלות הבין לאומית הגוברת. קבוצה זו טוענת, שהדרגה הנוכחית של הגלובליזציה מספיקה כדי לשבור את הגבולות הממוסדים בין הפנימי לחיצוני ובין הבין-לאומי למקומי. בדומה לגלובליסטים, הטרנספורמציונליסטים רואים את הגלובליזציה כתהליך דינמי ופתוח הנתון להשפעה ולשינויים. הוא מתפתח בכיוונים מנוגדים וכולל שיטות הפועלות לעיתים זו כנגד זו.