מבוא לעבודה סוציאלית ב - סיכום מלא של הקורס .

סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2019
מספר מילים 67765

תקציר העבודה


הקדמה:
בתוכן העניינים מוצגים סיכומי השיעורים והמצגות, סיכומי המאמרים ושני הסרטונים
שמיכל סופר העלתה למודל. כול חומרי הלימוד שמופיעים הם מהמיקוד בלבד.
המאמרים והסרטונים לחיצים אבל שימו לב שבשביל לראות את הסרטונים צריך להתחבר
למודל לפני שלוחצים.
תודה לכל מי ששיתף חומרים, עזר ותמך!
תוכן עניינים:
סיכום שיעור ומצגת הקשר המקצועי. עמ' – 3 6
סיכום שיעור ומצגת השלבים של הקשר הטיפולי. עמ' – 7 8
סיכום שיעור ומצגת גישת הכוחות. עמ' – 9 13
כהן, ב' ) 2013 (. גישת הכוחות בעבודה סוציאלית. מתוך מ' חובב, א' לונטל, וי' קטן )עורכים(, עבודה
סוציאלית בישראל )עמ' 258 270 (. תל אביב: הקיבוץ המאוחד. עמ' 14 19
סיכום שיעור ומצגת טיפול פרטני. עמ' – 20 24
Hick, S.F. (2009) Mindfulness and social work: Paying attention to ourselves, our clients and society. In S.F. Hick (ed.), Mindfulness and social work, (chapter 1, pp. 1-30). חובה 1 10. עמ' 25 30
סיכום שיעור ומצגת טיפול משפחתי. עמ' – 31 35
שמאי, מ' וגירון, י' ) 2013 (. עבודה סוציאלית עם משפחות. מתוך מ' חובב, א' לונטל, וי' קטן )עורכים(,
עבודה סוציאלית בישראל )עמ' 145 171 (. תל אביב: הקיבוץ המאוחד. עמ' 36 53
סיכום שיעור ומצגת טיפול קבוצתי. עמ' – 54 57
עמוד 2 מתוך 130
לוי, א' ) 2013 (. עבודה סוציאלית בקבוצות עם פונים לשירותי רווחה. מתוך מ' חובב, א' לונטל, וי' קטן
)עורכים(, עבודה סוציאלית בישראל )עמ' 172–212 (. תל אביב: הקיבוץ המאוחד. עמ' 58–79
סיכום שיעור ומצגת מאקרו עבודה סוציאלית ומקארו פרקטיקה. עמ' – 80–83
וייס גל, ע' ופילוסוף, ר' ) – 2013 (. מהותה של פרקטיקת המדיניות בעבודה סוציאלית. מתוך מ' חובב, א'
לונטל, וי' קטן )עורכים(, עבודה סוציאלית בישראל )עמ' 285–306 (. תל אביב . עמ' 84–89
סיכום שיעור ומצגת עבודה סוציאלית בינלאומית. עמ' – 90–93
Healy, L. M. (2001). International social work : Professional action in an interdependent world (chapter 1, pp. 1-18). New York: Oxford University Press. עמ' 94–101
Ife, J. (October 2007). The new international agendas: What role for social work. Inaugural Hokenstad International Social Work Lecture Council for Social Work. עמ' 102–107
סיכום שיעור ומצגת מדינת רווחה. עמ' – 108–112
וייס גל, ע' ובירגר, ד' ) – 2012 (. הבדלים בין עובדים סוציאליים בארגונים שונים )ממשלתיים, מלכ"רים
ועסקיים( בתנאי עבודה, קונפליקט רווח רווחה, השקעה בעובד ושביעות רצון מחקר גישוש. בטחון – –
סוציאלי, 90 , 220–189 . עמ' 113–117
פז פוקס, א' ושלוסברג, ע' ) – 2012 (. מה שומר על השומרות? עובדים סוציאליים בעידן של הפרטה.
בטחון סוציאלי, 90 , 221–257 . עמ' 118–130
•Projects Abroad Ghana- Social Work Project
•What Are Human Rights Documentary Video
תודה לכל מי שלקח חלק, בהצלחה לכולם! 
עמוד 3 מתוך 130
סיכום שיעור ומצגת הקשר המקצועי –
הקשר המקצועי:
נשאל מספר שאלות בהקשר לקשר הטיפולי:
מהם המרכיבים של הקשר?
ע"פ המאמר של בריל מרכיבי הקשר הדדיות, אמון. הקשר הטיפולי הוא לא קשר חברי, הוא בנוי
אחרת עם תוכן אחר וגבולות אחרים, כבוד, מסגרת זמן. על קשר צריך לעבוד הוא לא מגיע בקלות.
קשר שזה משהו שצריך לבנות ולהבין. המטפל עושה שימוש מודע בעצמי שלו על מנת לבסס איזושהי
מערכת יחסים שמבוססת מטרה כלפי אדם מסוים. קיימת מטרה שצריך להגיע אליה, והמטפל עושה
שימוש מודע, מקצועי בידע והמיומנויות שלו כדי להביא לאותה מטרה באמצעות הקשר.
קשר מסייע הוא אינו קשר אישי או חברי, יש לו מרקם וגבולות אחרים, קשרים טיפוליים מערבים
יחסי חליפין ומבוססים על אמון הדדי וכבר. קרקוף ) 1987 ( מנה שלוש מיומנויות מרכזיות של מתן
סיוע. להלן שלושת המיומנויות:
)1 Attending העובדים הסוציאליים מראים כוונה ונכונות להקשיב ללקוח שיושב מולו וגם להבין –
את הלקוח. העובד הסוציאלי משתמש בעצמו ככלי, בסביבה, בחוש השמיעה )בהקשבה( וגם
בתצפית, אנו צופים על הלקוח שלו ולומדים משפת הגוף שלו. זה לא רק ברמה המילולית של מה
שנאמר במסגרת הפגישה, אלא יש התייחסות לשפת הגוף וההתנהלות הכללית של הלקוח. יש רצון
להקשיב למה שלקוח אומר, הוא מנסה כמה שהוא יכול להבין את מה שעובר על הלקוח שיושב
מולו.
)2 Responding העובד מראה חום דאגה ואמפתיה אמתית. הוא מגיב לחוויות של הלקוח מתוך זה –
שהוא באמת שמע את מה שנאמר לו, ומשם הוא מגיב. זה אומר שאני רוצה לתקשר איתו/ה בשפה
שלו.
)3 Personalization העובד מאפשר ללקוח להבין היכן הוא נמצא היום ביחס למקום שאליו הוא –
רוצה או צריך להגיע. האדם צריך להיות מחובר לעצמו בשפה פשוטה. הבנה של מי אני ומה אני
ומה אני רוצה/ צריכה להיות.
מה עושה המטפל כדי לבנות את הקשר?
עם מי יהיה לי קל ליצור קשר ועם מי יהיה קשה יותר?
מטרות העזרה עבודה סוציאלית היא חלק ממקצועות העזרה, עזרה פירושה בעצם לענות על איזשהו –
צורך, לתת משהו שהוא קונקרטי )משאבים חומריים(. ישנם משמעויות רבות לעזרה, אבל אנשים
עמוד 4 מתוך 130
ממקצועות העזרה שעליהם אנחנו נמנים נוטים לראות עזרה כמשהו שקשור בייעוץ והכוונה וביישום של
ידע למען מישהו אחר. על פי EGAN לעזרה יש כמה מטרות:
•לעזור ללקוחות לנהל את הבעיות שלהם בצורה יעילה יותר ולפתח, לממש הזדמנויות שונות )שלא
מומשו או שמומשו חלקית(.
•לסייע ללקוחות להשתפר בלעזור לעצמם בחיי היומיום.
תיאור מקרה: סיכום טיפול שנכתב על ידי לקוחה:
לא רציתי לבצע את התרגיל הזה. התיישבתי כמה פעמים אך לא בא לי שום דבר חוץ מדמעות. נאלצתי
להפסיק כי בכיתי. עדיין קשה לי מרוד לחשו שלא נתראה כל יום שלישי בבוקר. בכל מקרה הדבר היחיד
שבא לי בראש בבואי לסכם את החוויה שלי בפסיכותרפיה הוא דמוי שבא אלי בזמן הבכי. הייתי ילדה כבת
ארבע או חמש ואתה היית אבא שלי. לימדת אותי לרכב על אופניים בלי גלגלי עזר. לבשתי מכנסיים
ארוכים וחולצה עם שרוול ארוך והיינו בחצר בית הספר. זה היה כנראה סוף שבוע כי לא היו שם עוד
אנשים.
בהתחלה שמת יד אחת על ההגה ויד שנייה על המושב של האופניים. כשניסיתי להחזיק את רגליי על
הפדלים ולסוב אותם בסיבובים חלקים אתה רצת לצדי בדיוק במהירות שאפשרה לי לשמור על שיווי
המשקל שלי אולם לא מהר מידי שאפחד.
כעבור זמן מה, רק נגעת בהדה עם אצבע. כאשר הורדת את היד צעקתי לא, לא, לא!!והגלגל הקדמי
התנדנד. שוב תפסת את ההגה ועזרת לי להתיישר. נדמה לי שאמרת דבר מה מעודד אולם אינני יודעת מה.
נדמה גם שחייכת אלי אולם לא הסתכלתי על פנייך.
נראה לי שזמן רב עבר לפני שעזבת לחלוטין את אחיזתך בהגה וכל הזמן העפתי מבט לכיוונך כדי לוודא –
שאתה נמצא אם אצטרך. תמיד היית שם רצת לצדי ואמרת דברים נעימים שאינני זוכרת מהם. –
הפחד שוב תפס אותי כאשר הבנתי שאינך מחזיק חזק במושב האופניים. לא ידעתי שעשית את זה עד
שהתנדנדתי חזק וכמעט נפלתי. תפסת אותי במותן והאופניים נשענו הצידה והתגלגלו מתחתינו בזווית
משעשעת. אני חושבת שצחקתי או שאתה צחקת, אולם כעט אני בוכה.
אחרי זמן מה עזבת את המושב לגמרי. נדמה לי שאמרתי, " אני לא יכולה" ואתה אמרת שאני כן יכולה.
"את יכולה לכוון בעצמך ואת יכולה לשמור על שווי משקל", כך אמרת לי. "אבל אני איפול", אמרתי –
ונפלתי. הפעם לא תפסת אותי והכתף שלי פגע באספלט. ישר היית שם לצדי הורדת אותי מהאופניים –
עמוד 5 מתוך 130
והרמת אותי. החזקת אותי ונתת לי לבכות. עזרת לי ללמוד שהכאב עובר. ואז אמרת, "בואי ננסה שוב".
ניסיתי שוב ונפלתי שוב ושוב עזרת לי לקום.
מתישהו התחלת ולהתרחק לאחור. רכבתי בסיבובים הולכים וגדלים בחצר בית הספר. האטת את הקצב
עד שהלכת לאט במרכז החצר. למרות שהיית רחוק, קולך נשאר איתי. התרגשתי כל כך מהעוצמה
שבתזוזה שלי שהתחלתי לקום כשנפלתי עוד בטרם הגעת אלי לעזור. מאוחר יותר הלכת לאט לאט מסביב
לאמצע המגרש וחייכת לכיווני. לפעמים אמרת לי לא להסתכל עליך אלא להביט קדימה לכיוון אליו
נסעתי.
כך הרגשתי אזכור תמיד את הקול שלך ואת החיוך. תודה שהיית סבלן כל כך כלפיי תודה שלימדת אותי – –
להמשיך לנסות.
הסיפור באמת ממחיש ברמה חווייתית מהו קשר טיפולי, ומהי פרידה.
קשר טיפולי על פי בריל ולוין:
קשר טיפולי הוא אינטראקציה דינאמית לפחות בין שני אנשים. כששומעים טענות על קשר טיפולי אז
מבינים שהדברים הם לא חד משמעיים, אלא משהו שמזמין דיון ופתיחה )לפי הסיפור, המטפל היה ער
למה שהמטופלת הייתה צריכה באותו הרגע וזה מה שאנו לומדים לעשות כאנשי מקצוע(. בריל ולוין
מציגים את המרכיבים/ המאפיינים שיש בקשר הטיפולי.
מאפיינים של קשרי סיוע/ עזרה:
•קבלה לקבלה יש גם פן חוץ מחוסר השיפוטיות. ישנה גם קבלה של זכות הקיום של הפונה. הקבלה –
קשורה לאמונה בזכות של הלקוח לקבל החלטות ביחד אתנו ולהגדרה עצמית. טעות נפוצה היא
שאנחנו צריכים לאהוב את הלקוח שלנו, יש אנשים שיעוררו אצלנו סלידה, עוינות וכו'. אנו צריכים
להגיע למצב שאני יכולה לתמוך באדם ולהיות שם בשבילו. אהבה לא חייבת להיות חלק מהמשוואה.
•דינמיות גם הפעולות בתוך הקשר הן דינמיות, וגם הקשר כולו הוא דבר דינמי. כמו בתיאור המקרה –
יש כל הזמן תזוזה בסיפור אם מסתכלים במיקרו וגם הקשר כולו הוא דינמי.
•קשר ברובו רגשי.
•תכליתי, מוגבל הזמן ולא שוויוני מוגבל גם מבחינת כל פגישה וגם מבחינת אורך הזמן בו מתקיים –
הטיפול. קשרים שנמשכים לאורך זמן, מתקבלים בעקבות החלטה של המטפל והמטופל. יש אנשים
שצריכים להיות בטיפול ארוך טווח. תכליתי הכוונה היא שיש מטרה כלשהי למפגשים. לא שוויוני –
אנחנו בעת טיפול מתמקדים בלעזור למטופל ולא לפתור את הבעיות והצרכים שלנו. הטיפול הוא לא
עמוד 6 מתוך 130
הדדי, הצרכים של המטפל צריכים להיות בצד. החוסר שוויוניות היא בכך שהפגישה עוסקת רק באדם
אחד. לאיש המקצוע יש "אני מאמין" שאותו הוא מביא לחדר הטיפולים והוא מיישם אותו על
הלקוחות בהם הוא מטפל.
•כן, ריאלי, אחראי ובטוח כנה וריאלי פירושו המטרות המוצבות צריכות להיות ברות השגה. בטוח –
עוסק בעניין של מרחב נפשי, שהאדם חש ביטחון במרחב שנוצר עם המטופל בו הוא יכול להביא את
עצמו מבלי שישפטו אותו, ילעגו לו, יענישו אותו. קשה מאוד להגיע למקום שבו הלקוח מרגיש בטוח
בסביבה שאיש המקצוע יוצר.
•סמכות העובד מביא עמו ידע. ישנם עוד היבטים של סמכות. אסור לנו להתכחש לזה בתוך הקשר, –
קיימים פערים בסמכות בין איש המקצוע ללקוחות, וזה צריך להיות מודע.
תנאים מקדימים לקשר של עזרה:
•היכולת לסבול תלות הדדית ללא חרדה הכוונה היא שיש אנשים שקשר יכול להכניס אותם למצב של –
חרדה קיצונית שזה לא יעזור להם, זהו תנאי מקדים, שהקשר לא יהיה הבעיה.
•היכולת לתקשר ברמה רגשית ולא רק על מחשבות אם מישהו רק יעמוד וינאם אנחנו לא נוכל לעשות –
איתו עבודה טיפולית.
•היכולת לעמוד באי הסכמה או עימות ללא נטייה להרוס הכוונה היא ללא לשבור את הכלים, אבל –