מבוא לפוליטיקה השוואתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1620
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1:
א. ברוב הדמוקרטיות הליברליות השליטה המעשית בחקיקה נתונה בידי בית המחוקקים. יוזמת החקיקה היא בדרך כלל של בית המחוקקים ואילו לממשלה יש יכולת מועטה להשפיע על תוכנה של החקיקה.

ב. פדרליזם דואלי נשען על הרעיון של שיתוף פעולה בין הדרגים. סולידריות כזאת מבטאת מחויבות משותפת לחברה מאוחדת המגבשת את משתתפיה….

ג. חוקת איראן משלבת בתוכה מרכיבים של משילות רפובליקנית עם עקרונות האסלאם השיעי, אולם היסודות האסלאמיים נהנים מעליונות על פני היסודות הרפובליקניים…..

ד. בניגוד לבונדסטאג שבו הקנצלר יכול בדרך כלל להיות בטוח שהצעות חוק של ממשלתו יעברו, בבונדסראט קיימת אפשרות – סבירה ביותר – שהאופוזיציה תגבש רוב ותטיל וטו על ההצעה….

נימוק: הבונדסטאג הוא בית המחוקקים התחתון בגרמניה, ואילו הבונדסראט הוא בית המחוקקים העליון. הקנצלר של גרמניה הוא האדם החזק ביותר והעומד …

שאלה 2:
א. השוו בין מאפייני הרשות המבצעת בארה"ב לבין מאפייני הרשות המבצעת בבריטניה. מהן המגבלות החלות על כל אחת מן הרשויות הללו?

ב. תארו את מאפייני הרשות המבצעת בסין והראו כיצד מאפייני המשטר האוטוריטרי משתקפים ברשות מבצעת זו.
הרשות המבצעת בסין שונה בתכליתה מהרשות המבצעת בבריטניה או בארצות הברית, בשל המשטר האוטוריטרי במדינה. המפלגה הקומוניסטית הסינית (CCP) היא המוסד הפוליטי החשוב ….

שאלה 3:
אקטיביזם שיפוטי הוא מושג המתאר את נכונותם של שופטים להעז ולחרוג מהחלטות משפטיות מצומצמות כדי להתערב במדיניות הציבורית, אשר נקבעת …

פדרליזם שיתופי הוא מודל של פדרליזם – מסגרת של משילות רבת דרגים בה הריבונות והסמכות של הממשל מחולקת …

פרלמנט דו־ביתי הוא מבנה של בית מחוקקים על פיו ניתן לבחון ולהשוות רשויות מחוקקות. פרלמנט דו¬־ביתי הוא פרלמנט המורכב משני בתי …