מבוא לפוליטיקה השוואתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1393
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1:
א. בצרפת יש לקבוצות אינטרס קשרים הדוקים וחשובים עם המפלגות ועם הדרג הפקידותי הבכיר, ויש להן חלק חשוב בתהליך גיבוש ומימוש המדיניות.
….
ב. בתרבות אזרחית אזרחים רבים פעילים בפוליטיקה, אך המיעוט האדיש מייצב את המערכת. יתר על כן, משתתפים אינם מעורבים עד כדי סירוב לקבל החלטות שאין הם מסכימים עימם…..

ג. תזת ההתכנסות היא התזה לפיה כל הכלכלות המערביות מאמצות מתכונת משותפת. הטענה היא שגלובליזציה כופה על כל כלכלה לאומית תגובה ליברלית המצדדת בשוק…..

ד. בארצות הברית שולט קפיטליזם של בעלי עניין: בעלי העניין הם בעלי החברה והם מצפים לתשואה על השקעתם….

א. השוו בין דגם שילוב קבוצות האינטרס בפוליטיקה הנהוג בארה"ב לזה הנהוג בגרמניה…

ב. תארו את מאפייניהם של קבוצות האינטרס ברוסיה. האם אלו מאפיינים של דמוקרטיה לא ליברלית?
המשפיעים על מדיניות השלטון ברוסיה הם בעיקר מנהלי עסקים מסוימים, עובדי ציבור מושחתים, בעלי הון וכו', ולהם קול ישיר להשפעה ….

שאלה 3:
קבוצות קידום (ארגוני סנגור) הן סוג של קבוצות אינטרס, קבוצות שבאמצעותן אזרחים יכולים להשפיע על הממשל ועל ההחלטות המתקבלות על ידיו. בניגוד למפלגות פוליטיות, קבוצות אינטרס מתמקדות בסוגייה …

הון חברתי הוא מונח המציין תרבות פוליטית המבוססת על שיתוף פעולה, על שוויון ועל אמון, המאפשרת פעולה משותפת של החברה למען מטרה מסוימת. ההסכמה שקיימת על המטרה ועל הפעולות שיש לנקוט כדי ..

קללת המשאבים היא מושג המתאר את התובנה שבמקרים רבים, הביצועים הכלכליים והפוליטיים של מדינות בעלות שפע של משאבי טבע, גרועים יותר מאשר הביצועים הכלכליים והפוליטיים ….