מלך מלוכה ממלכה

תקציר העבודה

שאלה 1
שלמנאסר השלישי עלה לשלטון בשנת 858/9 לפנה'ס ירש את אביו שהשאיר אחריו ארץ גדולה שמצוייה בשלום עם שכנתה בבל ,גבולות הממלכה שלו נעו במרחב שבין הפרת והחידקל וצפונה משם.שאיפות ההתרחבות של שלמנאסר ה 3 ורצונו לקבל לגיטימציה שלטונית מהאלים ומהעם ,הובילו אותו לקרוץ מערבה לעבר סוריה לבנון וארץ ישראל. הימים הם ימי המאה התשעית לפנה"ס. בארץ ישראל מתקיימות מספר ישויות :בהר המרכזי ממלכת יהודה, בחוף גויי הים, בצפון הארץ עם גישה לים ,ממלכת ישראל.
שלמנאסר השלישי מתאר את מסעו לאזור בשני כתובות שהגיעו לידינו:
הראשונה היא האובליסק השחור. זוהי כתובת המתארת באופן כרונולוגי את האירועים שקרו בכל שנה משנות שלטונו של שלמנאסר, בתוך התיאור יש התייחסות לקרב קרקר שהתרחש(על פי המחקר) בשנת 853 לפנה'ס ואירועים נוספים לפי סדר התרחשותם …
שאלה 2
א. מטרת המאמר של עודד בוסתנאי היא לתאר את אורח חייהם של גולים בממלכת אשור, יחס השלטון אליהם ואת מדיניות ההגליה כלפי כל העמים שנכבשו בידי האימפריות האשורית והבבלית בהתבססו על העדות שהשאירו אחריהם גולי ישראל ויהודה באזור מסופוטמיה או בארץ ישראל . כל זאת בהתיחס לעובדה שהמקורות והעדויות העומדות לרשות החוקר הן מועטות . בתוך כך , המאמר מנסה לבחון מספר סוגיות :
1. האם המדניות האשורית הייתה דו סטרית וטוטאלית ? דהיינו העברה של אוכלוסיה והושבה של אחרת במקומה,להבדיל ממדניות ההגליה של בבל שהייתה חד כיוונית ולעיתים הותירה את דלת הארץ במקומה.
2. היכן שוכנו הגולים במחוזות החדשים אליהם הועברו ?[ערים או שטחי ספר שנועדו לחקלאות או חיזוק מעברי גבול ] ?
3. איזה יחס קבלו הגולים מהשלטון ?האם שועבדו לעבדות או שקבלו חלקות אדמה שיוכלו להתיישב ולהיות כפופים למלך בחזקת הכרת תודה או בלית ברירה ?.
4. האם הייתה כפייה דתית על הגולים ,או שניתנה להם הזכות לעבוד את אלוהיהם ולשמר את תרבותם ?
5. כיצד פוזרו הגולים בארצות השונות ,האם כחטיבה אחת או שנקרעו משבטיהם משפחותיהם ומכריהם ?
…..