ירושלים לדורותיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע , ,
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1545

תקציר העבודה

ממן 12 בקורס ירושלים לדורותיה

ממ"ן 12

ירושלים לדורותיה

שאלה 1:

א:

נושא מאמרה של שרת יפה "ירושלים בתקופת שיבת ציון" הוא:

המאמר עוסק במעמדה של ירושלים בתקופת השלטון הפרסי וברקע לפועלו של נחמיה בתקופה זו, המאמר עוסק במעמדה של ירושלים בתקופה זו במצב הכלכלי, ובהיקף הבנייה בירושלים ובמצב המדיני של ירושלים, בעזרת עדויות מהמקרא בתקופה זו רואים את ההשפעה של המנהיגים השונים לאורך התקופה. כותבת המאמר מתייחסת גם לאמינות המקורות והאם הם רלוונטיים.

ב:

מסגרת הזמן של מאמרה של שרה יפה בה דן המאמר הוא ב-100 השנים הראשונות של השלטון הפרסי, מנפילתה של בבל לידי כורש בשנת 539 לפני הספירה עד לכהונתו של נחמיה בשנת 445 לפני הספירה ואילך.

ג:

מקורותיה של שרה יפה במאמר הם:

שרה יפה משתמשת בממצאים ארכאולוגים ובמקורות מהתנ"ך מספרי עזרא, ירמיהו, זכריה, מלכים וספר נחמיה. ישנם היתרונות וחסרונות בשימוש באמצעים אלו:

היתרון בשימוש במקרא הוא:

שהמקרא נותן לנו נקודת מבט רחבה הכוללת תאריכים ותקופות העוזרים לנו לקבל תמונה רחבה של המתרחש באותה תקופה, הבוחנת את הנושא מהיבטים רלוונטיים רבים ככל האפשר.

החיסרון בשימוש במקרא הוא:

שחסרים תיאורים ספציפיים כגון מה המציאות המדינית וכלכלית באותה תקופה בתיאור המקראי חסרים פרטים, המקרא בשפה מופשטת וחסרים בו תיאורים מדויקים וכמובן תמיד ניתן יהיה לחלוק על הפרשנות של המקרא וקשה יהיה לקבל תמונה חד משמעית.

היתרון של ממצאים ארכיאולוגים הם:

שלא ניתן לערער על קיומם. אך תמיד יהיה ניתן לתת לו פרשנות שונה למשל: לאיזה שימוש הכלי משתמש וכדומה.

ד:    

עמדותיה העקרונית של כותבת המאמר שרה יפת בדבר המחלוקת המתודולוגית שבין ארכיאולוגיה לבין ההיסטוריה, שרה יפת משלבת בין המקורות המקריים לבין המקורות  הארכאולוגיים וכך היא מקבלת תמונה רחבה של התקופה ומקבלת זוויות שונות ורלוונטיות ככל שניתן. במאמרה היא מתייחסת לשאלה וטוענת שההכרעה לכך היא אינה פשוטה, עם כל חשיבותם של המתודולוגיה הארכיאולוגית אין כל הצדקה להעניק להם מעמד בלעדי ולכן יש להעדיף השקפה היסטורית כוללת ורחבה.

לסיכום:

שרה יפת אינה ממעיטה במעלת הממצאים הארכיאולוגים ובעזרתם ובעזרת המקרא מעשירה את חקר התקופה, בעזרת שיקול הדעת ההיסטורי תינתן תמונה יותר גדולה ורחבה לתקופה זו.

ה:

שרה יפת מאששת את עמדתה בניתוח סוגיית התפתחות של ירושלים בתקופה הפרסית המוקדמת בכך שהממצא הארכיאולוגי שנמצא במקום מעלה תמונה שונה מאשר מה שמופיע בספר נחמיה, לדברי….