שינה והפרעות שינה - 2022א

תקציר העבודה

שאלה 1 (55 נקודות)
קראו את תיאור המקרה הבא וענו על השאלות שמופיעות אחריו.
הוריה של נועה, בת שלוש, החליטו לפנות לייעוץ מכיוון שאינה ישנה טוב בלילה. בפגישת ההיכרות עם המטפלת, תיארו ההורים את נועה כילדה שסבלה מילדותה מקוליק ודום נשימה. לדבריהם, נועה מתקשה להירדם מהרגע שנולדה. בילדותה הייתה נרדמת רק על ההורים וברגע שהיו שמים אותה במיטה הייתה מתעוררת. כיום, לאחר שקיבלה טיפול לקוליק ותופעת דום הנשימה עברה עם הגיל, נועה מצליחה להירדם ללא צורך בנענוע או החזקה על ידי ההורים, לבד במיטה. עם זאת, נועה החלה לברוח בכל פעם שאומרים לה שהגיעה שעת השינה, מתעקשת שיקריאו לה 15 סיפורים וכאשר ההורים מנסים לסרב לה מגיבה בצעקות רמות, והתקפי בכי ללא הפסקה. כאשר מתעוררת באמצע הלילה מנסה לעבור למיטת ההורים וכאשר מנסים להחזיק אותה למיטה מגיבה שוב בהתקף זעם. ההורים מותשים ולא יודעים מה לעשות. ההורים עובדים בעבודות תובעניות עם משמרות ארוכות והשינה המקוטעת בלילה פוגעת בביצועים בעבודה. בנוסף, האם מתמודדת עם הפרעת חרדה במשך שנים והאב מתמודד עם לחצים מהמשפחה המורחבת שלו. שני ההורים גדלו במשפחות בהן הגבולות נשמרו בצורה נוקשה ומאמינים כי דרך הגידול שלהם הייתה קשה ולא אמפתית. ההורים מאמינים כי אין שום סיכוי להתגבר על הבעיה וכי הילדה שלהם שונה ומיוחדת ומצריכה התייחסות שאינם מסוגלים לספק לה.
(10 נק') א. הציעו אבחנה מתאימה לבעיית השינה המתוארת במקרה. התייחסו לתת-הסוג (type) המתאים, ותארו בקצרה את מאפייני ההפרעה מבחינת מתי החלה הבעיה ממנה סובלת הילדה כיום, סימפטומים ואפיונים ייחודיים המתבטאים בתיאור המקרה שקראתם.
שם האבחנה: (מקסימום שורה אחת)
מתי החלה הבעיה ממנה סובלת כיום: (מקסימום שורה אחת)
סימפטומים כלליים: (מקסימום 4 שורות)
אפיונים מתיאור המקרה: (מקסימום 3 שורות)
(30 נק') ב. תארו את הגורמים המרכזיים במודל הטרנזקציונלי שהציעו שדה ואנדרס (1993), המתואר במאמר של שדה, טיקוצקי ושר (2010) . על בסיס תיאור המקרה ציינו אילו חלקים בטקסט מתאימים לכל גורם ולמה על פי הפורמט הבא:
שם הגורם תיאור הגורם דוגמא מתאימה מהטקסט למה היא מתאימה לגורם זה
שימו לב! יש לתאר את כל הגורמים במודל. במידה ואין דוגמא מהטקסט שמתאימה לגורם ספציפי רשמו זאת.
(15 נק') ג. הסבירו ותארו את המושגים המשגה מחודשת והעברה נגדית על פי מאמרה של Siskind (1997) . הסבירו כיצד המושג המשגה מחודשת יכול לתרום לטיפול במקרה המתואר בשאלה. יש לענות על פי הפורמט הבא:
המשגה מחודשת: (מקסימום 8 שורות)
העברה נגדית: (מקסימום 8 שורות)
כיצד המשגה מחודשת תתרום לטיפול במקרה הנוכחי: (מקסימום 8 שורות)

שאלה 2 (25 נקודות)

(15 נק') א. תארו את החידוש במערך המחקר בעבודה של טינינקו ועמיתיה (2010) , ממצאי המחקר המרכזיים ואת החידוש לספרות מהממצאים (איך הממצאים הוסיפו לידע המדעי לעומת מה שהיה ידוע קודם לכן).
חידוש במערך המחקר: (מקסימום 3 שורות)
ממצאי המחקר המרכזיים: (מקסימום 5 שורות)
חידוש לספרות מהממצאים: (מקסימום 5 שורות)
(10 נק') ב. תארו את מטרת המחקר של היסקוק ועמיתיה (2002) , ואת הממצאים העיקריים.
מטרת המחקר: (מקסימום 3 שורות)
ממצאים מרכזיים: (מקסימום 5 שורות)

שאלה 3 (20 נק')

(10 נק') א. תארו את המונח "מלאכים בחדר הילדים ((Angels in the nursery" המוצג במחקרה של Tikotzky ועמיתיה (2010) על דפוסי שינה של ילדים להורים שגדלו בבית ילדים בקיבוץ והסבירו כיצד המונח רלוונטי לתיאור ממצאי המחקר.
תיאור המונח: (מקסימום 4 שורות)
כיצד רלוונטי לתוצאות המחקר: (מקסימום 6 שורות)
(10 נק') ב. התבוננו בגרף 2b בעמ' 6 במאמר של Lo ועמיתיה (2010) שעסק בקשר בין מחזורים של חסך שינה, שנת צהרים ותפקוד קוגניטיבי. תארו את הממצאים בגרף ואת החידוש במערך המחקר הנוכחי לעומת מחקרים קודמים בתחום (מקסימום 10 שורות).
ממצאים מהגרף: (מקסימום 6 שורות)
מגבלה במערך המחקר: (מקסימום 5 שורות)