דמוקרטיות ודיקטטורות פוליטיקה השוואתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1301
מספר מקורות -4

תקציר העבודה

חלק א'
שאלה 1
א. הקטע נכון. 1 . פוליטיקה הינה פעילות שבאמצעותה מגיעות קבוצות להחלטות משותפות מחייבות בדרך של ניסיון ליישב מחלוקות בין חבריהן. על פי הפילוסוף היווני אריסטו: פוליטיקה היא הפעילות האנושית הנעלה ביותר ומבדילה את בני האדם משאר היצורים החיים , שוני זה נובע מהאופי החברתי שלנו. 2 . אנו חיים בקבוצות ונדרשים לקבל החלטות משותפות כגון : החלטות פוליטיות ,כלכליות , מדיניות ויחסים עם קבוצות אחרות. לא כל הקבוצות ומשתתפיהם יסכימו להחלטות ומגוון של ניגודי אינטרסים יעלה ויצוף בתוך ובין הקבוצות. תפקיד התקשורת בין הקבוצות לגשר על הפערים ותביא את הקבוצות לידי פשרה. 3. לאחר קבלת ההחלטות , כל חברי הקבוצה מחוייבים ליישם את ההחלטה גם אם מתנגדים לה ולרשות העליונה אשר מהווה את המדיניות הסמכותית של הקבוצה יש את הכוח לבצע ולאכוף החלטות שהתקבלו.

ב. הקטע לא נכון. השלטון במשטרים האוטוריטאריים חתר לשליטה הדוקה על מנת להגדיל את עושרו האישי,לבודד את השלטון מהחברה הרחבה ולבנות את מקומו בקבוצות האליטה, אנשים בעלי כוח, אשר תמיכתם מגדילה את כוחו של השליט ויחדיו יוצרים חוקים ונורמות המתאימים לאידיאולוגיה. במשטאר אוטוריטארי אין משאבים ברשות השופטת לאכוף חוקים, זכויות אדם אינן מכובדות והשליטים על ידי כל משאביהם וכוחם מנהלים את החברה . לעומת המשטר הטוטליטרי בו הממשל חתר לשליטה מוחלטת על החברה, שנומקה באידאולוגיה שחתרה לשנות הן את החברה , והן את טבע האדם; מטרתה להביא לשינוי מוחלט של החברה וזאת על ידי הסברה לכלל הכי השלטון יודע מה טוב ויש לפעול על פיו. ולכן יש שלטון אחד בעל מונופול על אמצעי התקשורת , שליטה על המשק והכלכלה , ובאמצעות כוחו מנסה לבסס את מעמדו ולשנות את החברה לפי ראיית העולם של השלטון בלבד .

ג. הקטע לא נכון . דמוקרטיה ישירה , על פי הגדרתה : שהאזרחים מתכנסים כדי לדון ולקבל החלטות בסוגיות בעלות עניין משותף באמצעות דיון ציבורי חופשי . בדמוקרטיה ישירה המדינה והחברה פועלים זו לצד זו בקבלת החלטות ודיונים בנושאים משותפים. האזרחים אינם היו מחוייבים להיות נוכחים ועקב נוכחות דלה מצד האזרחים באספות , אף הונהג תשלום למשתתפים. לא היה ביסוס של מוסדות להם ניתנה האפשרות להכריע. ובתביעות החשובות , נבחרו חברי מושבעים מקרב כל האזרחים על מנת לשפוט ולקבל החלטה מכרעת.