ממ״ן 12 - דמוקרטיות ודיקטטרות פוליטיקה השאוותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2016
מספר מילים 912

תקציר העבודה

שאלה 1
א. הקטע נכון – במאה ה-20 אכן הייתה לתקשורת תפקיד של בניין-אומה, אך במאה החדשה ישנן 4 מגמות עיקריות שמשפיעות על פילוח הקהל הלאומי המסורתי ופיצול חוויה משותפת: מסחור, פיצול, גלובליזציה ופעולת גומלין. התוצאה של השפעות אלה היא צמצום השליטה הפוליטית הלאומית על השידור, היעלמות השידור הציבורי וריבוי אמצעי תקשורת שמטרתם רווח, יכולת צריכה רבה לפי דרישה, שימוש מוגבר בערוצים אינטראקטיביים ונגישות לאמצעי תקשורת בכפר הגלובלי. כך תורמות מגמות אלו לירידה בהשתתפות בפוליטיקה הלאומית הרשמית.

ב. הקטע לא נכון- שלטון במדינות אוטוריטריות מתקיים באמצעות הגבלת חופש הביטוי. הסיקור התקשורתי כפוף לשלטון, תחנות טלוויזיה ועיתונים חוזרים על קו המשטר. בדמוקרטיה לא ליברלית, שליטה בערוצי השידור העיקריים היא גורם שבאמצעותו מקיים המנהיג את עליונותו על מתחריו האפשריים, ולכן השליטה באמצעי התקשורת הרבה פחות רחבה בדמוקרטיות לא ליברליות מאשר במדינות אוטוריטריות.

ג. הקטע לא נכון – במדינות בעלות שפע של אוצרות טבע "שבורכו" , ישנו היבט דווקא של תת הישגים, העושר הטבעי השופע שלהם פועל כמעצור ולא כדחף לצמיחה מתמשכת. משק הצומח במהירות אינו מתנהל באופן נכון וכך ניתן לחלק את הכנסות המשאבים לאוכלוסייה כמתנות חינם או לחלק משרות במגזר הציבורי . משאבים טבעיים מהווים אוצר מפתה המעודד סכסוכים , שכן מושלים מקומיים מתחרים על שליטה במובלעות עשירות במינרלים באזורים רחוקים מהבירה. האי-יציבות, לפגוע בהישגים הכלכליים הכוללים ולבלום צמיחת מדיניות דמוקרטית.