הצעת מחקר - על נמרים ודרקונים:יחב״ל במזרח אסיה

תקציר העבודה

הצגת הנושא
בעבודה זו נדון ביחסים המורכבים של קוריאה הדרומית וקוריאה הצפונית בתקופה מסיום שלוש שנות המלחמה, מלחמת קוריאה העקובה מדם וההסכם של שביתת הנשק שנחתם ב 1953 , עד יוני 2000 , התאריך בו נערכה ועידת הפיסגה, הועידה בין מנהיגי שתי הקוריאות כשהמטרה היא פיוס , יוזמה לנסיון איחוד.
נדבר על המלחמה הקרה , עימות מתמשך בין הגוש המזרחי ובראשו ברית המועצות מול הגוש המערבי ובראשו ארצות הברית, סכסוך שנערך מעל 40 שנה והשפיע גם הוא על יחסי הקוריאות, דחף צעד קדימה בהתקרבות. נבדוק את מצב הפערים הכלכליים בין שתי המדינות בתקופה זו. השיקום של הדרום וההתפתחות והפריחה של הדרום, לעומת עונייה של קוריאה הצפונית. נכיר את הנסיונות השונים שנעשו לקרוב הצדדים עד יוזמת האיחוד של נשיא קוריאה הדרומית בשנת 2000 יוזמה שזיכתה אותו בפרס נובל.
במהלך השנים היו לא מעט עימותים וסכסוכים בין המעצמות שתמכו בכל אחת מהקוריאות , התרחקות של אלה והתקרבות של אחרות, דבר שגרם גם כן לשינויים ביחסים בין שתי המדינות ולנסיונות הגלויים והסמויים של דרום קוריאה וצפון קוריאה להתאחד. גם ארועים חיצוניים, כמו לדוגמא הצטרפות לאו"ם, או קריאות עזרה של המדינות בזמן התמודדות עם אסונות טבע שניקרו בדרכם, הרחיקו את המאמצים שנעשו לקשרים מחודשים בין הדרום והצפון.
לאורך כל השנים בתקופה במדוברת, היתה חשיבה של הממשל הן בדרום והן בצפון , להדק את הקשרים , ליצור שיתופ